Gjest pysepusen Skrevet 18. juni 2011 #1 Skrevet 18. juni 2011 Nå som det er ferie så lurer jeg på når folk synes det er greit å gå ut og leke? Jeg er vokst opp på landet hvor ingen har hørt oss så vi har jo alltid "bodd" på terrassen fra vi står opp til vi legger oss når det er vær til det. Nå som vi bor i byggefelt lurer jeg på om det er noen "regler" for det? Jeg har jo så lyst å spise frokost ute, men det er litt vanskelig å få ettåringen til å skjønne at man må leke stille Og hva med lørdager? Søndager pleier jeg å vente til etter klokka ti da. Men hører jo at naboene ikke gjør det. Er det annerledes om sommeren? Hva mener dere?
Gjest Hannee Skrevet 18. juni 2011 #2 Skrevet 18. juni 2011 Jeg tenker at på hverdager kan du vente til etter 8, og i helga etter 10. Men i hverdagen så kan det blir bråk før 7 og, fordi det er ikke alle som har ferie, men høye barneskrik er sikkert litt slitsomt da. Men hvor bråkete kan ettåringen din være da? Kanskje forhøre seg litt med naboer om hva de synes?
Gjest pysepusen Skrevet 18. juni 2011 #3 Skrevet 18. juni 2011 Han er jo ikke veldig bråkete, men han utforsker stemmen sin for tiden
Gjest Hannee Skrevet 18. juni 2011 #4 Skrevet 18. juni 2011 Jeg synes i grunn at folk bør tåle litt bråk i hverdagen, så lenge det ikke er unger som skriker og bråker i hagen deres, høy spilling av musikk, eller gressklipper. Spis ute med ungen din du:)
Gjest imli Skrevet 18. juni 2011 #5 Skrevet 18. juni 2011 Eg tykkjer ein i alle fall bør vente til 9 i helgene. I kvardagen står vel dei fleste opp innen 7-8, så då er det greit å gå ut då. 1
Sissan9 Skrevet 18. juni 2011 #6 Skrevet 18. juni 2011 7 på hverdager og 9 i helgene. Vil folk sove lenger enn det, får de bruke øreplugger. 2
Gjest Tirkes Skrevet 18. juni 2011 #7 Skrevet 18. juni 2011 Som barnløs nabo i et byggefelt med mye unger: Jeg ville kanskje irritert meg over ungeståk klokken 7 på morgenen. På samme måte som jeg kan irritere meg over at vekkerklokka mi ringer halvsju på mandagsmorgen. Men jeg kan skylde megselv for at jeg bor sånn til. Det hadde ikke falt meg inn i halvmørket å engang HÅPE på at ungene skulle være innendørs til minst klokken 9 eller 10 i helgen. Unger i dag går stort sett i barnehage, det er i helgene de har mulighet til å leke ute i egen hage om morgen og formiddag. Folk flest ser jo også ut til å sove litt lengre og spise frokost med ungene litt senere i helgen, så det er sjelden de står opp med småfuglene og støyer så jeg hører det. Det er jo bare naturlig, og det er ikke et permanent problem, unger vokser jo til. Jeg tenker vel mest sånn: Har jeg unger selv, så er jeg trolig vekket av egne barn før fanden får skoa på seg og vant til ungeståk. Har jeg ikke egne unger, så har jeg også bare megselv å ta hensyn til og mye bedre mulighet til å rette meg etter nabolagets rytme enn nabolaget har å rette seg etter meg... (Det finnes naturligvis spesielle situasjoner, folk som har soverommet vendt mot lekeplass osv, men i sånne tilfeller går det jo an å snakke med ungene det gjelder eller med foreldrene og spørre om man kan dempe seg.) Jeg er vokst opp landling, men vant til at noen hus måtte man leke stille rundt midt på dagen fordi Bestemoren til Stian sover middag da. Sånn helt uten at det er en felles norm at unger skal leke stille ute mellom klokken 12 og klokken 14 hver lørdag. Konklusjonen min er derfor: Det skal være stille mellom 11 og 06. Resten tilpasses etter behov. Har ungene dine en eldre nabo som sover middag og du får vite om det, lær ungene litt respekt for andre ved å minne dem på det. Har du en nabo på 25 år som liker å feste og kjefter fordi ungene dine støyer ute klokken halv ti på en lørdag, ignorer ham/henne. De får tåle såpass. 3
Gjest pysepusen Skrevet 18. juni 2011 #8 Skrevet 18. juni 2011 Takk for svar! Da blir det halv åtte-åtte i hverdager, ni på lørdager og ti på søndager. Det er jo nesten bare barnefamilier her, men litt større barn som heller skråler hele kvelden
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2011 #9 Skrevet 18. juni 2011 Jeg synes 10 i helgene er greit og 8 på hverdager. Nå hadde jeg ikke brydd meg om det dersom det var å spise frokost ute en varm sommermorgen. Sånne dager har vi ikke for mange av og de må nytes. Jeg aksepterer da fint småprat ute fra naboen gjennom en varm sommernatt. Jeg må innrømme at jeg noen få ganger har vært ute med unger kl. 8 i helgene. Da har de gjerne vært oppe siden 6 og de er i ferd på å ta livet av hverandre inne. I ren desperasjon så har jeg gått ut med de for det er det eneste som fungerer. At vi gjør noe sammen. Da er de allverdens venner. Jeg bor i rekkehus og alle har soverom vendt mot terrasse og hage. Det betyr at det ikke er mange meterene til noens soverom. Da bør man ta litt ekstra hensyn.
Leanne Skrevet 18. juni 2011 #10 Skrevet 18. juni 2011 mine får ikke lov å gå ut før 10 i helgene, og ikke ringe på hos andre før 10.30. I helgene står barna (4 og 6) gjerne opp og spiser frokost sammen, setter frem oppskåret brød kvelden i forveien, resten fikser de selv De spiser,koser seg, leker, tegner, spiller lottospill sammen, setter på barne tv osv.. Mye å gjøre på morgenkvisten, så ser ingen grunn til å sende de ut før.. Hverdager er de på skole/barnehage, har vi ferie blir det ofte like regler som helgene..Tror jeg... Er sjelden hjemme i ferier så husker ikke helt
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2011 #11 Skrevet 18. juni 2011 Det er iallefall utrolig viktig å lære barn å ta hensyn! Vi har alltid bodd i leilighet, og guttungen har fint måtte lære at man ikke tramper rundt på gulvet, at man ikke roper og skriker eller løper i gangene osv. Jeg merker fort hvis det kommer "enebolig-barn" på besøk til ham. De fleste har selvfølgelig ikke lært å ta hensyn til andre og tramper og roper i gangene. Dersom man bor tett-i-tett må også barna lære å ta hensyn ute. Ikke sparke ball i veggen - gå på fotballbanen heller. Ikke rope og skrike tidlig og seint. 1
Gjest pysepusen Skrevet 18. juni 2011 #12 Skrevet 18. juni 2011 Selvfølgelig skal han lære å ta hensyn Det er jo også derfor jeg spør her hva andre mener er greit. Men når man står opp halv seks så er man jo veeeeldig klar for å gå ut i den fine morgensola når klokken er åtte uansett hvor kjekt man har det inne! For som noen andre skrev her - sol er ikke noe vi er veldig borskjemt med så dermed er det så utrolig nydelig å kunne nyte den heeeele dagen
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2011 #13 Skrevet 18. juni 2011 Du kan jo pakke en frokostkurv og gå og spise frokost i parken, eller et annet passende sted, der dere ikke forstyrrer noen 3
Gjest Tuppen Skrevet 18. juni 2011 #14 Skrevet 18. juni 2011 8 på hverdagene og 10 i helgene synes jeg er en fin ordning. Men så er det jo avhengig av hvor bråkete man er da. Det jeg reagerer negativt på er unger som løper rundt huset vårt (ligger åpent, ingen gjerder) og hyler av sine lungers kraft. Akkurat DET synes jeg er unødvendig uansett tid på døgnet. At barn leker på lekeplassen eller i egne hager (eventuelt borettslagets uteområder) er ikke noe problem uansett når på døgnet. Vi lærer barna våre at skikkelig hyling/brøling kan vi spare til vi er på tur i skogen/ved sjøen eller lignende, et sted der det ikke bor folk i umiddelbar nærhet. Folk sover jo til alle døgnets tider (skiftarbeidere, syke som ikke får sove om natta osv), så den skjærende skrikingen og roping tett inntil andre folks hus/leilighet er ikke greit klokka 15 på ettermiddagen heller. Vanlige lekelyder, barn som ler osv er jo bare koselig.
Gjest pysepusen Skrevet 19. juni 2011 #15 Skrevet 19. juni 2011 Jo vi kunne sikkert pakket en kurv og kjørt til en park el, men da blir det noe helt annet synes jeg. Og ja, han blir lært opp til hva som er greit lydnivå, men akkurat nå er han litt liten.
Kamikatze Skrevet 19. juni 2011 #16 Skrevet 19. juni 2011 Få ungene ut. Bedre vane det, enn å sitte og drepe foran en skjerm, og bli asosial. :gjeiper: Helligdagsfred og det gjelder oppussing og unødvendig støy. Hvis soppen synes det er moro på hyle i fistel timer til ende, distraherer du ham med andre aktiviteter. Det er jo ikke mulig å oppdra dem og lære dem innestemme når de sitter i halvsvime inne som små lys. På dette feltet er det faktisk vi andre som må tilpasse oss. Så kan vi heller ta ut all den oppsamlede aggresjonen når dere fyrer opp slagboremaskinen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå