AnonymBruker Skrevet 18. juni 2011 #1 Skrevet 18. juni 2011 Jeg har 212.000 kroner i formue, og 800.000 gjeld, hva lønner det seg å gjøre. La pengene stå på høyrentekonto (ya bank), eller betale ned gjeld? Jeg har fått så mange forskjellige svar, broren min sier at betal ned gjeld hvis du kan, moren min sier at man får jo igjen på skatten av å ha gjeld, men er ikke det bare 28% av det man betaler i renter? Isåfall, skulle jeg jo logisk sett tro at det lønner seg å betale ned gjeld, da man fortsatt taper 72%, og lånerenten er høyere enn renten på høyrentekonto. Og hva hvis lånerenten stiger, noe den skal gjøre, da lønner det vel i hvert fall seg ikke, gjør det vel? Banken spør jeg ikke, for de er bare interessert i seg å tjene penger, og kan snakke ring rundt meg, som ikke har så mye greie på det. Så hvis det er noen som har litt peiling på dette, så ville jeg vært evig takknemlig.
liv Skrevet 18. juni 2011 #2 Skrevet 18. juni 2011 om de 72% du betaler i rente på lånet er større enn det du får i utbytte så lønner det seg å betale ned gjeld.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2011 #3 Skrevet 18. juni 2011 Ville betalt 200 000 ned på gjelden. og beholdt de 12 000kr som en buffer på høyrenten til krisetider.
liv Skrevet 18. juni 2011 #4 Skrevet 18. juni 2011 Ville kanskje beholdt 50 og betalt ned resten, greit å ha litt om det skulle skje noe
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2011 #5 Skrevet 18. juni 2011 Spørs på renta på lånet/lånene og den andre kontoen.
flickan Skrevet 18. juni 2011 #6 Skrevet 18. juni 2011 Spørs hva slags gjeld det er og hvilke planer du har i fremtiden. Hvis det er mye studielån, og du snart har planer om å kjøpe deg (større) bolig eller bil, og dermed ta opp mer gjeld, burde du heller spare pengene til de større investeringene. Dersom det er ordinært lån ville jeg betalt ned gjeld med mesteparten, men beholdt noe som en buffer. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 18. juni 2011 #7 Skrevet 18. juni 2011 Jeg ville IKKE betalt ned studielånet med sparte penger. Dersom det er forbruksgjeld innbakt i de 800.000 ville jeg betalt ned den gjelden med høyest rente. Hvis det er boliglån i alle de 800.000 er svaret ikke like enkelt. Et boliglån er vanligvis greit å betjene og det er greit å ha penger i bakhånd til senere - f.eks. oppussing av bolig. Så hvis 800.000 er rent boliglån ville jeg sett på om jeg kom under 60 % gjeld ved å betale inn noe og så ville jeg beholdt resten som buffer.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2011 #8 Skrevet 21. juni 2011 TS her. Det er et rent boliglån. Jeg har ikke behov for å pusse opp, men jeg har likevel planer om å beholde noe til uforutsette utgifter. Så det jeg hadde tenkt til er å betale ned 120.000, og beholde resten på høyrentekonto. I mitt tilfelle så lønner det seg vel ikke å ha gjeld,det nekter jeg å tro. Jeg skal prøve å betale litt ekstra for hvert år, ved å legge av litt i måneden, for å få ned gjelden mer. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2011 #9 Skrevet 21. juni 2011 Det er da ganske enkelt å sammenlikne: har du høyere innskuddsrente enn du har boliglån? det tviler jeg sterkt på. Både renteinntekt og rentekostnad inngår i skatteberegningen, så det er enkelt å sammenlikne. I realiteten har du jo tatt opp større lån enn nødvendig for å plassere dem på en høyrentekonto, høres det ut som en gunstig investering? Anbefaler derfor å nedbetale på lån! ulempen med å betale ned på boliglån er at du kun endrer nedbetalingstiden. De vanlige avdragene tikker og går som vanlig uansett. Men hvis du har betalt inn mye ekstra vil jeg tro banken går med på å sette opp en ny nedbetalingsplan hvis du trenger det/eventuelt gi avdragsfrihet hvis du en måned sitter trangt i det økonomisk. Hvis du har vist evne til å betale ekstra en måned vil jeg tro det er lettere for dem å være fleksible mot deg.
Gjest Bjørn82 Skrevet 21. juni 2011 #10 Skrevet 21. juni 2011 (endret) Et tips fra dine penger er at du betaler ned så mye som mulig på lånet ditt, men passer på at nedbetalingstiden blir den samme som den er ved normal betaling. Dette kan du spare hundervis av tusen kroner på. Og beholder avdragsstørrelsen. Endret 21. juni 2011 av Bjørn82
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2011 #11 Skrevet 21. juni 2011 Det er da ganske enkelt å sammenlikne: har du høyere innskuddsrente enn du har boliglån? det tviler jeg sterkt på. Både renteinntekt og rentekostnad inngår i skatteberegningen, så det er enkelt å sammenlikne. I realiteten har du jo tatt opp større lån enn nødvendig for å plassere dem på en høyrentekonto, høres det ut som en gunstig investering? Anbefaler derfor å nedbetale på lån! ulempen med å betale ned på boliglån er at du kun endrer nedbetalingstiden. De vanlige avdragene tikker og går som vanlig uansett. Men hvis du har betalt inn mye ekstra vil jeg tro banken går med på å sette opp en ny nedbetalingsplan hvis du trenger det/eventuelt gi avdragsfrihet hvis du en måned sitter trangt i det økonomisk. Hvis du har vist evne til å betale ekstra en måned vil jeg tro det er lettere for dem å være fleksible mot deg. Hva mener du? Det er jo umulig noen ulempe, for når man betaler ned, så blir det mindre i renteavgifter. Tenk deg, jeg betaler 32.000 i renter pr. år, betaler jeg ned lånet med 120.000, så blir det 5000 kroner mindre å betale pr år, på hvilken måte er det en ulempe? Da blir jo månedsutgiftene lavere. Effektiv rente på mitt lån er som sagt 4%, og ya bank sin høyrente er 3.40, da kan det umulig lønne seg å la de 210.000 stå på høyrentekonto, hvis det er noe jeg ikke har fått med meg. 1
Gjest Bjørn82 Skrevet 21. juni 2011 #12 Skrevet 21. juni 2011 Hva mener du? Det er jo umulig noen ulempe, for når man betaler ned, så blir det mindre i renteavgifter. Tenk deg, jeg betaler 32.000 i renter pr. år, betaler jeg ned lånet med 120.000, så blir det 5000 kroner mindre å betale pr år, på hvilken måte er det en ulempe? Da blir jo månedsutgiftene lavere. Effektiv rente på mitt lån er som sagt 4%, og ya bank sin høyrente er 3.40, da kan det umulig lønne seg å la de 210.000 stå på høyrentekonto, hvis det er noe jeg ikke har fått med meg. Men du får jo skrive fradrag på skatten for renta du betaler. ? 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2011 #13 Skrevet 21. juni 2011 Effektiv rente på mitt lån er som sagt 4%, og ya bank sin høyrente er 3.40, da kan det umulig lønne seg å la de 210.000 stå på høyrentekonto, hvis det er noe jeg ikke har fått med meg. En får skrevet av 28% av disse 4% lånerentene på selvangivelsen. Det må også tas med i beregningen.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2011 #14 Skrevet 22. juni 2011 TS: Greit nok det, men husk at renten skal også opp, og kommer mest sannsynligvis opp til 6-7 om ikke så altfor lang tid. Da kan det da umulig lønne seg.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2011 #16 Skrevet 22. juni 2011 TS: Greit nok det, men husk at renten skal også opp, og kommer mest sannsynligvis opp til 6-7 om ikke så altfor lang tid. Da kan det da umulig lønne seg. Sant nok! Men innskuddsrenten bruker jo å holde følge med utlånsrenten.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2011 #17 Skrevet 23. juni 2011 Jeg ville IKKE betalt ned studielånet med sparte penger. Dersom det er forbruksgjeld innbakt i de 800.000 ville jeg betalt ned den gjelden med høyest rente. Hvis det er boliglån i alle de 800.000 er svaret ikke like enkelt. Et boliglån er vanligvis greit å betjene og det er greit å ha penger i bakhånd til senere - f.eks. oppussing av bolig. Så hvis 800.000 er rent boliglån ville jeg sett på om jeg kom under 60 % gjeld ved å betale inn noe og så ville jeg beholdt resten som buffer. Hvor akkurat 60%? En annen med boliglån som ikke helt vet hva hun skal gjøre.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2011 #18 Skrevet 23. juni 2011 Lønner det seg for deg å ha gjeld? Joda, man får fradrag på skatten og slipper formueskatt etc., men i bunn og grunn lønner det seg jo ikke å ha gjeld. 1
lillemia Skrevet 23. juni 2011 #19 Skrevet 23. juni 2011 Hvor akkurat 60%? En annen med boliglån som ikke helt vet hva hun skal gjøre. Er boliglånet innenfor 60% av boligens verdi, får man som regel en mye gunstigere rente.
Annikken Skrevet 26. juni 2011 #20 Skrevet 26. juni 2011 Det er en grunn til at de kaller det "REAL estate". Penger er egentlig bare et tall eller en papirlapp og verdien kan endres i forbindelse med inflasjon, naturkatastrofer osv osv. Om du vil investere sikkert i pengene dine, ta opp litt mer gjeld og kjøp et større hus Selvfølgelig forutsatt at du bor et sted der eiendom er lett omsettelig. Verdien på et hus er jo egentlig bare det du kan få solgt det for. Det er personlig smak, men selv ville jeg aldri funnet på å betale ned hele gjelden min - såframt jeg visste jeg ville ha stabil inntenkt de neste årene. (Sånt kan man jo selvsagt aldri vite, men det vil som regel aldri lønne seg å ikke ha en eller annen form for gjeld (og helst boliggjeld) når man er arbeidstaker i Norge - eiendomsskatten er sur.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå