Gå til innhold

Hvordan forklare høyt fravær på vgs?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal på jobbintervju, og har blitt bedt om å ta med karakterer fra vgs. Jeg hadde endel fravær på vgs, men hadde greie karakterer (kun 4, 5 og 6). Fraværet skyldtes at jeg bodde sammen med en voldelig fyr, som i tillegg var suicidal og hadde mange psykiske problemer. Det ble mange dager borte fra skolen pga blåmerker osv, fordi han truet med selvmord eller for å hente ham i fyllearrest, på legevakt, psykiatrisk osv. Jeg vet at fraværet mitt ikke ser bra ut, og for mange kan det nok sees som skulk, men jeg hadde ikke så mye valg når jeg var i den situasjonen.

Hva ville dere sagt på et jobbintervju? Jeg er ferdig med det forholdet for lenge siden, og har jobbet i et par år nå. Der har jeg ligget på 3-4 egenmeldingsdager i året, når jeg har hatt influensa, omgangssyke osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan du ikke forklare det som lengre tids sykdom? Du behøver ikke å si at det var psykisk sykdom, du har ingen opplysningsplikt ovenfor arbeidsgiver om det, og særlig ikke når det ligger så langt tilbake i tid.

Jeg slet med det jeg trodde var depresjoner på vgs (har i ettertid også vurdert om det kunne være ME), og løy rett og slett på meg en kyssesyke på jobbintervju. Jeg følte at akkurat det var kanskje litt på grensen mellom hvit og sort løgn, men jeg hadde for lengst kjempet meg tilbake til livet på det tidspunktet, og det har aldri vært et issue ovenfor arbeidet senere, så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kan du si at du fikk fravær blant annet på grunn av en skoletur?

Jeg fikk fjorten dager fravær i tredjeklasse på grunn av en frivillig klassetur, så det er absolutt en gyldig forklaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk fjorten dager fravær i tredjeklasse på grunn av en frivillig klassetur, så det er absolutt en gyldig forklaring :)

Men da er det opp til arbeidsgiver om de synes det er greit å dra bort i to uker, klassetur eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Spørs jo hva man mener med "mye" fravær. Er det 10-12 dager pr skoleår, så kan man unnskylde det med at man er svakelig for influensasesongen og hadde mye uflaks med påfølgende bronkitt/ørebetennelser/lungebetennelse og kan påpeke at man har blitt litt flinkere til å ta vare på seg selv ved sykdom nå.

*trekke på skuldrene*

Vet ikke jeg.. Men tror kanskje sannheten bør spares i det intervjuet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har mye fravær på vgs, og faktisk talt tror jeg de fleste arbeidsgivere gir blanke f'en hvis det er en stund siden vgs og hvis man har gode karakterer og gir et godt inntrykk. Om arbeidsgiver ikke spør om fravær, ikke fortell noe om det. Men spør han må du bare si det som det er; vgs-tiden var for deg veldig kaotisk og vanskelig. Du hadde hjemmesituasjoner som gjorde fraværet høyt. Dette var ikke fravær du ønsket å få, men som heller ikke gikk utover karakteren og læringen særlig mye. I ettertid har disse situasjonene blitt borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vet ikke jeg.. Men tror kanskje sannheten bør spares i det intervjuet.

Jeg er enig. Jeg synes ikke akkurat det taler til ts' fordel at hun allerede på videregående (altså da hun sannsynligvis var under 18 år) hadde samboer. Og å rote seg borti en person som så til de grader har psykiske problemer, det ville i hvertfall gjort meg skeptisk, om jeg var potensiell arbeidsgiver.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Det går jo an å gjøre som jeg gjorde når første arbeidsgiver satte spørsmålstegn ved fraværet. Jeg smilte fårete og sa at jeg var ung og dum.

Men nå fikk jeg rimelig god kjemi med ham under intervjuet så det ble en morsomhet ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for gode forslag, tror nok sannheten bør spares, ja.

#7 - Dette var fra jeg var 18 til jeg var 20. Hvordan man kan "rote seg bort i en sånn fyr" tror jeg neppe har så mye med egne negative egenskaper å gjøre, heller enkelte menneskers evne til å manipulere og sjarmere hvem som helst. Det var ikke akkurat sånn at jeg så disse sidene før forholdet ble alvorlig.

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel, i 1.klasse hadde jeg bare 3 dager og 3 timer fravær, og hadde kun 5 og 6 i karakter.

I 2.klasse hadde jeg 14 dager og 7 timer, og hadde plutselig 3 og 4 og noen få 5-ere.

I 3.klasse hadde jeg 10 dager og og 28 timer, og var nede på 2 og 3, og noen få 4-ere.

Når jeg skulle i jobbintervju etter vgs fikk jeg problem med å få jobb, fordi ingen ville ha meg pga det høye fraværet.

Til slutt måtte jeg ringe til klasseforstanderen min på vgs, og be om at han skrev en begrunnelse på det høye fraværet mitt.

Da jeg la ved begrunnelsen med vitnemålet i jobbsøknaden fikk jeg jobb på dagen :)

Hvor mye fravær hadde du da, TS? Du kan ikke få en lærer eller rektor eller fastlegen til å legge ved en begrunnelse eller erklæring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde veldig høyt fravær det siste året på vgs og hadde ingen annen unnskyldning enn at jeg var skolelei. Dette har jeg forklart på hvert eneste jobbintervju jeg har hatt de siste 10 årene og har alltid fått jobben. Har jo selvsagt attester fra arbeidsgivere som forteller at jeg har lavt fravær og gjort en god jobb på alle jobbene jeg har hatt som hjelper.

Det viktigste tror jeg er at man virker voksen og ikke prøver å "bortforklare" det som er skjedd.

Når det gjelder grunnen du har for fraværet ditt så synes jeg ikke du burde nevne det på et jobbintervju. Jeg har ansatt en del folk til stedene jeg har jobbet og jeg valgte aldri de som kom med masse fortrolig infomasjon om seg selv ved vårt første møte.

Hadde en på intervju hvor jeg spurte standard spm. som om hun taklet stress og kunne jobbe i team og fikk en lang forklaring om misbruk i barndommen. Grusomt å høre selvsagt, men jeg kjente jo ikke jenta og kunne ikke forstå hvorfor hun valgte å fortelle meg noe så privat. Om hun hadde sagt at pga. en vanskelig barndom så hadde hun lært seg å være selvstendig eller noe sånt så ville det ha vært relatert til det jeg spurte om.

Kanskje du kunne "pakke inn" forklaringen om fraværet på en slik måte, hvor du nevner et dårlig forhold og presiserer at du kom styrket ut av det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thessie!

Du har fått mange gode forslag her, jeg har nok ikke mer å tilføre.

Men jeg lurer på hva som egentlig er normalt fravær på videregående? Føler tallet bare stiger og stiger, eller tar jeg feil her? Jeg har selv 6 dager, dette året og jeg er den i klassen med minst fravær..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble spurt om fravær da jeg var 17 år og var på jobbintervju hos Burger King. Jeg prøvde å ro meg unna ved å skylde på migrene, og sa at jeg endelig hadde fått medisiner for det. Det var en utrolig dum løgn, for han spurte meg selvsagt om hvilke medisiner jeg hadde fått. Jeg svarte at jeg ikke husket, og kunne se at han så tvers gjennom meg med røngtenblikket sitt. Jeg fikk ikke jobben. Burde bare sagt at jeg var utrolig skolelei, men at jeg hadde en hel annen holdning til jobb, for det har jeg alltid hatt.

Men i ditt (trådstarter) sitt tilfelle ville jeg ikke fortalt den nakne sannheten. Du kan skylde på sykdom. En sykdom kommer aldri alene. Tar en først en antibiotikakur, blir en veldig ofte syk igjen kort tid etterpå. Du kan også si at du hadde vanskelige hjemmeforhold i denne perioden, men at forholdene har endret seg siden den gang. Ha en plan i bakhånd før du dukker opp på intervjuet i tilfelle de spør. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...

Annonse

AnonymBruker

Her var det endel gode forslag, har dere noen flere innspill også?. Beklager det å dra opp en så gammel tråd.

Anonymkode: 4bfd3...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forklarte at kontaktlæreren min mente at det så bedre ut med dagsfravær enn enkelttime fravær, så dersom jeg ble dårlig utover dagen (er typen til å møte opp på tross av feber og forkjølelse, og heller dra hjem dersom det blir verre) så ville kontaktlærer skrive at jeg hadde vært borte hele dagen. Kontaktlæreren min det første året mente derimot at enkelttimer så bedre ut en dagsfravær, og gjorde det motsatte. Med andre ord så ble hele fraværet mitt ganske tullete når jeg gikk ut av vgs. 

Ellers så ble jeg utredet for migrene, og den siste terminen så var jeg helt utbrent og måtte flere turer til legen for å finne årsak. 

Anonymkode: 2bcb7...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2011 den 19.42, Quijote skrev:

Fravær for frivillig klasserur? Hvordan kan du få fravær for noe som var frivillig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har 40 dager fra vgs.2, og 26 dager på vg3.

Jeg har så og si ikke vert arbeidsledig fra jeg var 16 år (er nå snart 26) å har bare sagt at jeg ikke er så glad i skole ,men hvis de spør om fravær på jobbene mine gjennom referanser ser de at jeg tar jobb veldig seriøst.

hadde  en del fravær på vgs pga. psykisk vold og depresjon-men sier ikke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...