Sheherasade Skrevet 17. juni 2011 #1 Skrevet 17. juni 2011 Har begynt å få lagt meg opp en liten sum penger, endelig, etter sju magre år (mere enn sju, egentlig...) håper jeg nå på sju fete. Så jeg har lurt på om jeg skal begynne å investere noe av det i aksjer for å få mest ut av dem. Tenker et fem til åtte års perspektiv, kanskje. Men så hører man at vi muligens står overfor enda en ny og større finanskrise nå. Vil det si at det er dummere eller lurere å investere nå? (Jeg antar at Norge vil ri en slik eventuell ny krise bedre av enn mange andre land, igjen...) Er det lurt å investere i aksjer nå? Eller la pengene stå på sparekontoen? (Lurte litt på å kjøpe noen gull/sølv-barrer en stund, men nå har visst det sklidd over...) Noen råd?
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2011 #2 Skrevet 17. juni 2011 Har du peiling på aksjer da? Er hvertfall ikke så lurt om du ikke kan noe særlig om det. 1
Sheherasade Skrevet 17. juni 2011 Forfatter #3 Skrevet 17. juni 2011 Har du peiling på aksjer da? Er hvertfall ikke så lurt om du ikke kan noe særlig om det. Vil vel ikke akkurat deale med dem selv, akkurat. Håper å finne noen aksjefond som kan hjelpe til litt, da. Skagen eller noe. Har hørt at indeks-fond kan være lurt. Men hadde du noen råd, eller??? 1
Genesis Skrevet 17. juni 2011 #4 Skrevet 17. juni 2011 Vil vel ikke akkurat deale med dem selv, akkurat. Håper å finne noen aksjefond som kan hjelpe til litt, da. Skagen eller noe. Har hørt at indeks-fond kan være lurt. Men hadde du noen råd, eller??? Skagen-fondene har gjort det veldig bra i en årrekke. Kan på det varmeste anbefale disse. Der kan du også velge hvilken risikoprofil du ønsker (de har flere typer fond)!
Sheherasade Skrevet 17. juni 2011 Forfatter #5 Skrevet 17. juni 2011 Skagen-fondene har gjort det veldig bra i en årrekke. Kan på det varmeste anbefale disse. Der kan du også velge hvilken risikoprofil du ønsker (de har flere typer fond)! Har du noen bra tips på hvilke?
Genesis Skrevet 17. juni 2011 #6 Skrevet 17. juni 2011 Skagen global, Skagen vekst, og Skagen kon-tiki! Du finner alt av info du trenger på sidene deres. Enkelt forklart, du trenger ikke fagkunnskap for å skjønne sjargongen!
DBM Skrevet 17. juni 2011 #7 Skrevet 17. juni 2011 Du kan vurdere å sette noen kroner i et av de store selskapene, som Norsk Hydro, Statoil, DNB NOR, Gjensidige.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2011 #8 Skrevet 17. juni 2011 Hei, jeg har ikke noe kjempe peiling på aksjer, men investerer litt selv. For å nevne så tapte jeg en del penger da jeg ble tipset om et selskap som hadde veldig lovende utsikter men så inntraff finans krisen og jeg tapte nesten alt. Kjipt men sånn er livet. Uansett så lærte jeg av det, ikke bruk penger du ikke har råd til å tape. Jeg selv sparer i fond nå, det gir en avkastning på lang sikt. En stund etter finanskrisen begynte jeg å tenke litt og la sammen at norge vil være landet som kommer seg fortest så jeg investerte i et fond som var satt sammen av mange store bedrifter med gode framtidsutsiker. Det lønnet seg, på det høyeste lå avkastningen på 20%. Utenom det har jeg troen på asia og valgte et høyrisiko fond (kina), da jeg har tro på økonomisk utvikling i dette landet, men det har vært store svingner her, fra en avkastning på 15% til -4%. Jeg spiller litt på intuisjon, er intressert i økonomi og samfunn og man bør lese aviser og følge med på utviklingen og skape et bilde av hvordan ting fungerer. Velg deg ut noen aksjer og følg med på dem, kanskje noen store bedrifter. Følg med i en periode når aksjene går opp og når de faller utifra hva som skjer i verden. Igjen den største risikoen vil ha den største avkastningen eller det største tapet, tenk nøye om du er villig til å tape de pengene du har spart i mange år eller om du vil investere i noe du virkelig har igjen for. Har du ikke peiling på aksjer spar pengene i fond ikke la dem stå på kontoen, men i følge meg er den beste investeringen i eiendom, der har jeg klart å tjent mye mer penger enn på aksjer. Eiendom er fast og har du kjøpt noe du kan ta på er det bedre enn et papir som er uforutsigbart. I landet mangler det omkring 200 000 boliger for å mette etterspørselen, gå for aksjer innen eiendom om du absolutt vil risikere det er mitt tips, men igjen så må du vite hvilket firma du skal gamble pengene på;)Lykke til. Husk bare at dem som tjener mye penger på aksjer investerer ofte mye også
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2011 #9 Skrevet 17. juni 2011 og dessuten om man investerer i de store så er det ikke det man blir rik av akkurat, men av de små nye som kommer med nye innovasjoner som markedet har stort behov for:)Å treffe der er ikke alltid like lett;)
DBM Skrevet 17. juni 2011 #10 Skrevet 17. juni 2011 (endret) Fra 29/11-2010 til 8/4-2011 steg Norsk Hydro med over 30 %, så du kan helt fint tjene gode penger på kjempene også. Endret 17. juni 2011 av DBM
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå