Gå til innhold

Hjelp til å sette opp budsjett


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til høsten flytter jeg sammen med kjæresten. Vi går begge på videregående skole, og har ikke så mye penger til overs. (Vi flytter pga skolen vi skal gå på.)

Jeg regner med at vi får tilsammen ca. 6000 kroner i stipend pr. måned, og ca. 8000 kr på jobb pr. måned. Vi er begge helt ny på dette, og syns det er veldig vanskelig å regne hvilke utgifter som går og hvor mye som går til hva. Vi regner med å få en leilighet på 6-7000 MED strøm (jeg vet det er mye, men det er vanskelig å få noe billigere der vi skal bo). Da har vi jo ca 8000 kr igjen.

Hvor mye må vi regne til mat? Hvilke andre ting må betales? Gjerne kom med generelle tips om hva som er viktig å ha med i et budsjett og hva som er viktig å huske på. Er helt grønn på dette området og setter stor pris på tips. På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer veldig an på husleien dere har og hvorvidt strøm, internett osv er inkludert eller ikke. For vår del er strøm og internett en del av husleia, så da ser vårt busjett slik ut:

Husleie: 2000 kr (hver)

Mat: 2-3000 kr (regner heller med 3000 kr for å ha litt å gå på) til sammen

Ellers har jeg i tillegg følgende utgifter:

Busskort: 495 kr

Elixia: 209 kr

Nå får jeg dekket innboforsikring, reiseforsikring og mobil gjennom deltidsjobben jeg har ved siden av studiene, men jeg ville tatt med dette hvis dere skal sette opp budsjett. Husk også på f.eks NRK-lisensen, linser/briller(?) og utgifter til kjæledyr om dere har det. Lag kanskje også en buffer i tilfelle det skulle skje noe.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre faste utgifter ser ca. slik ut:

Husleie: 4500

Strøm: 500

Mat: 2500

Innboforsikring: 110

Bensin og transport: 3-4000 (begge er avhengige av hver sin bil grunnet at vi jobber i hver vår by, i tillegg må jeg betale for parkering når jeg er på jobb)

Renholdsartikler, dopapir, hygiene o.l.: 200

Forsikring på bil: ca. 10 000 per år

++++

Jeg vil anbefale deg og kanskje sette opp en liste med alt du kjøper en tid fremover, så ser du hva du bruker penger på. Utgiftene er MANGE når man flytter for seg selv, men det trenger ikke bli så galt om man bruker hodet litt. Storhandler en gang i ny og ne fremfor å handle hver dag. Og Kanskje se etter en rimligere leilighet uten innkludert strøm fremfor en med innkludert strøm til en høyere pris. Vi har en 45 kvadrats leilighet og i de kaldeste vintermånedene fikk var strømregningen på under 2000 for tre måneder. Nå har vi riktignok vedfyring da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til høsten flytter jeg sammen med kjæresten. Vi går begge på videregående skole, og har ikke så mye penger til overs. (Vi flytter pga skolen vi skal gå på.)

Jeg regner med at vi får tilsammen ca. 6000 kroner i stipend pr. måned, og ca. 8000 kr på jobb pr. måned. Vi er begge helt ny på dette, og syns det er veldig vanskelig å regne hvilke utgifter som går og hvor mye som går til hva. Vi regner med å få en leilighet på 6-7000 MED strøm (jeg vet det er mye, men det er vanskelig å få noe billigere der vi skal bo). Da har vi jo ca 8000 kr igjen.

Hvor mye må vi regne til mat? Hvilke andre ting må betales? Gjerne kom med generelle tips om hva som er viktig å ha med i et budsjett og hva som er viktig å huske på. Er helt grønn på dette området og setter stor pris på tips. På forhånd takk! :)

Du må tenke over hvilke utgifter dere har:

- Mat

- Telefon

- Internett/ tv

- evt forsikring (reise, innbo, osv. Få foreldrene deres til å sjekke om forsikringene deres dekker dere som studenter).

- Transport

- Lege/medisiner

- Klær/ sko

Spar på alt dere kan. Trenger dere virkelig internett/tv? Kan dere klare dere med internett på skolen og dvdspiller hjemme?

Finn det rimeligste telefonabonnementet

Spar transportpenger ved å sykle

Ønsk dere klær til jul og bursdag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må tenke over hvilke utgifter dere har:

- Mat

- Telefon

- Internett/ tv

- evt forsikring (reise, innbo, osv. Få foreldrene deres til å sjekke om forsikringene deres dekker dere som studenter).

- Transport

- Lege/medisiner

- Klær/ sko

Spar på alt dere kan. Trenger dere virkelig internett/tv? Kan dere klare dere med internett på skolen og dvdspiller hjemme?

Finn det rimeligste telefonabonnementet

Spar transportpenger ved å sykle

Ønsk dere klær til jul og bursdag

De fleste unge i dag trenger jo internett. Lisensen betaler dere ikke før dere evt. får en NRK-mann på døra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde definitivt valgt inkl. strøm. Strømregninga kan bli høy vinterstid. Jeg har under 500 kr i sommerhalvåret, men 2500-3000 i vinterhalvåret. Har dere inkl. strøm så er det lettere å vite hva dere skal ut med i måneden.

Innboforsikring

Mobil

Internett

Ev. kabel og lisens for tv

Transport

Mat 3000 til sammen

Klær

Helse

Utgifter til studiemateriell

Sosialt liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...