AnonymBruker Skrevet 17. juni 2011 #1 Skrevet 17. juni 2011 Noen her som studerer psykologi i Bergen? Jeg håper på å komme inn på profesjonsstudiet i Bergen til høsten og lurer på om om noen her kan fortelle litt om hvordan studiet er. Er det mer/mindre tidskrevende enn årsstudiet, når begynner man med praksis? Jeg har hørt at man må skrive en selvbiografi det første semesteret, hva går egentlig et ut på? Håper noen kan svare
sequin Skrevet 17. juni 2011 #3 Skrevet 17. juni 2011 Fikk du bare A-er på årsstudiet? Hva i all verden har det med saken å gjøre?
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2011 #4 Skrevet 17. juni 2011 For det er veldig vanskelig å komme inn på profesjonsstudiet, og man skal helst å a-er i alle fag.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2011 #5 Skrevet 18. juni 2011 For det er veldig vanskelig å komme inn på profesjonsstudiet, og man skal helst å a-er i alle fag. TS spør ikke om hvorvidt hun kommer inn eller ikke. Svar heller på det det spørres om. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2011 #6 Skrevet 24. juni 2011 Hei! Profesjonsstudiet er mindre krevende enn det det var for de fleste på årsstudium. Det er mye å gjøre, men man må ikke sitte 12 timer og lese hver dag akkurat. Med normale "arbeidsdager" mandag-fredag og litt ekstra innsats i eksamensperioden klarer man seg kjempefint. Normalt begynner man med praksis etter 2 1/2 år av profesjonsstudiet, men nå til høsten skal man begynne med en ny studieplan for det nyeste kullet. Her er tanken at man skal få mer praksis tidligere i utdanningen. Har vært mye rot med den nye studieplanen, men om du kommer inn får du nok masse informasjon når den tid kommer Selvbiografien går ut på at man skriver et essay om livet sitt. Man velger selv hvor detaljert man vil være, hvilke temaer man vil ta opp osv. Selvbiografien leses og godkjennes av en ekstern psykolog, det er altså ingen på fakultetet som får lese den. Alle får tilbud om en samtale med psykologen som har lest selvbiografien. De fleste takker ja til dette tilbudet. Om ikke annet er det en verdifull opplevelse å oppleve rollen som "klienten". Tanken med oppgaven er at selvbiografien skal være selvutviklende, og at man kan reflektere litt over eget liv ift. de teoriene man lærer om på det semesteret (utviklingspsykologi). Lykke til med inntaket! Har du noen flere spørsmål, bare spør.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2011 #7 Skrevet 15. juli 2011 Nå er ikke jeg TS, men jeg har kommet inn på profesjon i Bergen og lurer egentlig på veldig masse. Forståelig at det ikke er så lett å si så mye om det har blitt lagt opp en helt ny studieplan for denne høsten da Men er det noe type fadderuke/bli kjent opplegg for oss som begynner på profesjon?
ssecret Skrevet 3. august 2011 #8 Skrevet 3. august 2011 Nå er ikke jeg TS, men jeg har kommet inn på profesjon i Bergen og lurer egentlig på veldig masse. Forståelig at det ikke er så lett å si så mye om det har blitt lagt opp en helt ny studieplan for denne høsten da Men er det noe type fadderuke/bli kjent opplegg for oss som begynner på profesjon? Hei! Jeg ønsker å bli psykolog, og skal begynne på årsstudium nå. Hvordan var prosessen med å komme inn? Har du søkt inn der flere ganger? Jeg har nemlig hørt at 39 stykker av de som fikk bare A-er ikke kom inn, og derfor begynner jeg å lure på om det er nærmest umulig.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2011 #9 Skrevet 3. august 2011 Nå er ikke jeg TS, men jeg har kommet inn på profesjon i Bergen og lurer egentlig på veldig masse. Forståelig at det ikke er så lett å si så mye om det har blitt lagt opp en helt ny studieplan for denne høsten da Men er det noe type fadderuke/bli kjent opplegg for oss som begynner på profesjon? AB som svarte over ditt innlegg her. Gratulerer med å være en av de flinke og heldige som har kommet inn på profesjon! Har nå fått beskjed om at den nye studieplanen ikke blir iverksatt før neste høst, så da kan du gjerne stille spørsmål så skal jeg svare så godt jeg kan Det er en innholdsrik fadderuke for dere som begynner på profesjon ja! Hele kullet over er med som faddere for det nye kullet. Veldig moro, veldig slitsomt Begynner vel med opplegg samme dagen som dere har infomøte.
Cerasus Skrevet 5. august 2011 #10 Skrevet 5. august 2011 (endret) Nå er ikke jeg TS, men jeg har kommet inn på profesjon i Bergen og lurer egentlig på veldig masse. Forståelig at det ikke er så lett å si så mye om det har blitt lagt opp en helt ny studieplan for denne høsten da Men er det noe type fadderuke/bli kjent opplegg for oss som begynner på profesjon? På UiB er det normalt 40 studenter per kull, og etter hva jeg har sett, ligger det ute informasjon om når forelesninger er, pensum, o.a. på UiB's nettside for psykologi profesjon. Info til andre: Begynner med praksis i andre avdeling; dvs. 6 semester. Det stemmer at det i Bergen var mer enn 80 med utelukkende A-er som søkte, og litt under halvparten som fikk plass. Vil derfor tippe at kun A-er fra årsenheten anbefales om man sikter på profesjonsstudiet... Endret 1. desember 2011 av Cerasus
fredrikba Skrevet 5. august 2011 #11 Skrevet 5. august 2011 Og Tromsø endrer og opptaksordning neste år så, blir nok bra kamp om plassene i Bergen i årene framover.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #12 Skrevet 28. mai 2019 På 5.8.2011 den 17.58, fredrikba skrev: Og Tromsø endrer og opptaksordning neste år så, blir nok bra kamp om plassene i Bergen i årene framover. Plot twist: Bergen som endra 😅 Anonymkode: c8715...bee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå