AnonymBruker Skrevet 17. juni 2011 #1 Skrevet 17. juni 2011 Hei. Skal på ferie med samboeren og barna hans i sommer. Vi tenkte å lage en felleskonto, som vi kan bruke til mat, opphold osv.. Men siden han har 2 barn, hvor stor del bør jeg sette inn på kontoen i forhold til han? Feks om vi hadde satt inn 10 000 kr til sammen, burde jeg satt inn nesten halvparten, en fjerde del?? Jeg har ingen barn. Han tjener ellers over dobbelt så mye som meg.
Gjest yojo Skrevet 17. juni 2011 #2 Skrevet 17. juni 2011 (endret) Hm, vanskelig.. Hvor store er disse barna? Jeg har en og min samboer to, matutgifter deler vi likt på, mens han kjøper alt av ting til sine barn og jeg til mitt. Også på ferier. Skal vi andre ting som i fornøyelsesparker osv, betaler han inngang for seg og sine barn og jeg for meg og mitt. Det blir jo noen kr i året om man skulle dele dette likt, så jeg synes det er greiest slik. Hender faktisk at vi bruker felleskortet når vi er på kino og sånn da, jeg er ikke helt firkantet på det. Edit, så ikke at du tjente så mye mindre enn han, da ville jeg foreslått at du satt inn 1/4. Kommer litt an på barnas alder da. En gutt på 14 spiser mer osv enn en gutt på 4 Endret 17. juni 2011 av yojo
Glitnir Skrevet 17. juni 2011 #3 Skrevet 17. juni 2011 Når han tjener såpass mye mer enn deg er det vel naturlig at han betaler mer også. Hvorfor ikke bruke samme fordelingsnøkkel som dere bruker på hverdagsutgiftene - den er dere vel enige om?
Sissan9 Skrevet 18. juni 2011 #4 Skrevet 18. juni 2011 Hvordan deler dere andre utgifter da? Om han tjener dobbelt så mye som deg, betaler han kanskje mer enn deg på felleskostnadene? Kan dere ikke bare beholde samme "nøkkel"?
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2011 #5 Skrevet 19. juni 2011 Det naturlige er at han bærer alle kostnadene vedr. egne barn. Alt etter hvor gamle ungene er så ville jeg sagt at du skal betale 1/4 - 1/3. 3
Sissan9 Skrevet 19. juni 2011 #6 Skrevet 19. juni 2011 Hvorfor er det naturlig? Hvis man altså forutsetter at stebarn er en fullverdig del av familien.
zuperduper Skrevet 19. juni 2011 #7 Skrevet 19. juni 2011 Hei. Skal på ferie med samboeren og barna hans i sommer. Vi tenkte å lage en felleskonto, som vi kan bruke til mat, opphold osv.. Men siden han har 2 barn, hvor stor del bør jeg sette inn på kontoen i forhold til han? Feks om vi hadde satt inn 10 000 kr til sammen, burde jeg satt inn nesten halvparten, en fjerde del?? Jeg har ingen barn. Han tjener ellers over dobbelt så mye som meg. Du betaler for deg - han betaler for seg og barna sine..? Dvs. du betaler en fjerdedel. 1
zuperduper Skrevet 19. juni 2011 #8 Skrevet 19. juni 2011 Hvorfor er det naturlig? Hvis man altså forutsetter at stebarn er en fullverdig del av familien. Fordi de fleste barn har en mor og en far som skal betale det det koster å la de vokse opp, selvfølgelig . Kan ikke helt se at det er steforelderen sin oppgave. 1
Sissan9 Skrevet 19. juni 2011 #9 Skrevet 19. juni 2011 Fordi de fleste barn har en mor og en far som skal betale det det koster å la de vokse opp, selvfølgelig . Kan ikke helt se at det er steforelderen sin oppgave. For meg er det ikke selvfølgelig. Hva med barn som vokser opp med mor og far med dårlig økonomi, stefar med god økonomi og flere halvsøsken? Det er ikke et helt uvanlig scenarie. I en slik situasjon vil din løsning utgjøre vesentlig forskjellsbehandling av ungene. For meg er det selvfølgelig å innlemme stebarn i kjernefamilien. Og bidra til fellesskapets beste, etter evne.
zuperduper Skrevet 19. juni 2011 #10 Skrevet 19. juni 2011 For meg er det ikke selvfølgelig. Hva med barn som vokser opp med mor og far med dårlig økonomi, stefar med god økonomi og flere halvsøsken? Det er ikke et helt uvanlig scenarie. I en slik situasjon vil din løsning utgjøre vesentlig forskjellsbehandling av ungene. For meg er det selvfølgelig å innlemme stebarn i kjernefamilien. Og bidra til fellesskapets beste, etter evne. Den opprinnelige kommentaren du kommenterte (som jeg også kommenterte), var: "Det naturlige er at han bærer alle kostnadene vedr. egne barn. Alt etter hvor gamle ungene er så ville jeg sagt at du skal betale 1/4 - 1/3.". ..og det mener jeg er en selvfølge - og det er (selvfølgelig!) i en "normalsetting". Unntak og varianter finnes alltid.
Sissan9 Skrevet 20. juni 2011 #11 Skrevet 20. juni 2011 For meg er det fremdeles ikke selvfølgelig at man ikke bidrar til stebarnas ferie. Det er derimot en selvfølge at man behandler dem som en fullverdig del av familien. Også økonomisk. Bidrag osv kan jo gå inn på felleskonto og brukes "først", og så deles resten etter foreldrenes inntekt.
Gjest Bjørn82 Skrevet 20. juni 2011 #12 Skrevet 20. juni 2011 Jeg tror ikke det er lurt å sette penger inn på en felles oppholdskonto dersom du i utgangspunktet er usikker på om dere skal betale 1/2 hver. Men heller ta utgiftene under veis, og eventuelt et oppgjør etter ferien. Men hadde jeg vært far til de to barna, så hadde jeg ikke hatt noen som helst forventning til at du skulle delta i deres oppholdsutgifter, men hadde forventet at du tok dine egne utgifter. :gjeiper:
Sweetpea25 Skrevet 20. juni 2011 #13 Skrevet 20. juni 2011 Jeg synes du skulle ha betalt 1/4 evt. 1/3, alt etter barnas alder
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2011 #14 Skrevet 20. juni 2011 Syns ikke du skal måtte bruke dine penger på hans unger. Det er hans oppgave å betale for sine egne unger.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2011 #15 Skrevet 20. juni 2011 Spørs hvor lenge dere har vært sammen også. Har du vært der siden barna var små, og du er ens stemor for de, så kunne man forvente at du skulle betale litt innimellom. Men om dere bare har vært sammen i noen år, så er det jo hans barn... ikke ditt ansvar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå