Gå til innhold

Alanya I juli!

Gjest nicola

Anbefalte innlegg

vi var i alanya i juni, bodde også rett på cleopatrastranden og bortsett fra at sanden var for varm til å gå på uten sko så har vi fullstendig motsatt opplevelse en det Nicola hadde. en slags "søppelbåt" var ute flere ganger daglig for å fjerne avfall som kom inn mot land for noe vil det alltid bli. vannet var rent og testresultatene på vannkvalitet både i basseng og i sjø var tilgjengelig i resepsjonen. minuset var at det var en del høye bølger og sterk strøm på cleopatrastranden.

ja... selgerne kan være innpåslitne og det er ikke vanlig å snoke i fred i butikker som man er vant til her hjemme. salgskulturen er også helt annerledes en det vi er vant til, man forhandler gjerne mer om pris, snakker litt rundt emnet osv først. vi opplevde svært gode priser men det kommer litt an på hvor man gikk. i basarområdet ned mot havnen var de grådigere en i butikkene langs hovedgaten.

bortsett fra ett sted hvor de surret med bestillingen min så har vi kun positive ting å si om maten. jeg har en tendens til å bli dårlig så fort man krysser svenskegrensa men hadde null problemer i alanya.

taxiene var i 99 % av tilfellene flinke til å ha synlig taksameter, hadde de ikke det så bare valgte vi en annen bil.

for oss så var noe av greia å oppleve noe annet en standard hellas og spania og drar gjerne tilbake til tyrkia... dog ikke i juli ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

akkurat hjemme fra Tyrkia. ALDRI DRA TIL TYRKIA!..

Blæh!

Nettopp kommet hjem fra Alanya selv, og har hatt en fin ferie 10-åringen, mannen min og jeg. Når du ser bort fra det åpenbare irriterende ved masseturisme (som f.eks at hvert tredje menneske du ser er skandinav, turister sprader rundt i bikini igjennom bygatene, at butikkene selger stort sett det samme og at det kommer flagg på bordet med en gang du er 'identifisert')så må jeg si at Alanya svarte til forventningene. Lei for at du fikk en dårlig ferieopplevelse. Men synes at noen av grunnene dine til å mislike Tyrkia fortjener å bli kommentert..

Er det varmt i været er det jo uansett naturlig at sanda også blir varm og det er faktisk derfor vi andre tar på oss slipperser helt ned til vannkanten.. De første dagene følte vi det også litt klamt å hele tiden bli ropt til på norsk, svensk, nederlandsk og syntes det var leit at de ikke var mer opptatt av å fremheve det tyrkiske. Men har etterhvert konkludert med at tyrkerne som jobber i turistnæringen faktisk legger en stor stolthet i nettopp å kunne kommunisere på turistens eget. En fyr snakket 8 forskjellige språk flytende og ble fornærma når jeg glemte meg bort og svarte på engelsk av gammel vane :biggrin: De har en helt annen måte å handle på der nede, og det er uvant for oss frosne nordinger å lage teater hver gang vi ser på en vare. Men dette er kultur, det er slik det er. Moskeropene hører du, men du legger egentlig bare merke til dem første dagen. Og vi bodde rett ved siden av en. Kommer du til litt mere 'lokale' spisesteder (der hvor det nå og da faktisk også stopper tyrkere for å spise), vil du ofte høre at de skrur av musikken med en gang bønneropene høres. For oss var det en god opplevelse, det ga respekt :)

Om maten kan du være så mye kokk du vil, men jeg har 41 års erfaring i å spise god mat(..) og kan stadfeste at jevnt over var maten veldig veldig bra. Har spist helst på mer 'autentiske' tyrkiske, men også norsk-flagg-på-bordet-restauranter, og kvaliteten var uansett bra. Noe så enkelt som iskenderkebab og tyrkisk langpizza gir fortsatt vann i munnen.. Hadde én dårlig matopplevelse men det var vår egen skyld på en strandrestaurant nede ved sentrum hvor ansatte var mer opptatt av å avtale sex med norske damer på mannejakt og menyen ikke engang var skrevet på tyrkisk. Slikt bør man legge merke til før man går inn, så det tar vi på egen kappe *hehe*.

Det er høye bølger på Kleopatrastranden. Liker du ikke det: prøv østre strand isteden. Om skittent, uhygienisk og ekkelt: vet ikke hvor du har vært men iallefall ikke på samme sted som oss. Jeepsafari er vi enige i; det var knall! :briller:

Forstår deg endel da, med 42+ vil både humør og opplevelser naturligvis reduseres. Vi var heldige og hadde rundt 30+. Lykke til på neste ferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicola

Vel alt du sier her er jo det jeg sier, men du forsvarer det så fint.

Jeg mener at, har du vært bereist og er klar over kvalitet, blir Tyrkia på bunnen.

Kjenner mange som har delt mitt samme syn nå. Folk er også redde for å si hva de mener merker jeg.

Hvorfor forsvare hele tiden?

Du kan ikke sammenligne Tyrkia med f.eks Hellas.

Har også hørt flere ganger at Tyrkia er og blir et land for spesielt interesserte...

Ofte mennesker som tar til takke med det alminnenlige.

jeg har vært mange plasser som er alminnelig også jeg. B.l.a bodd midt i jungelen et helt år. men det er jo en opplevelse du lærer noe positivt av. Men Tyrkia er rett og slett drygt. Folkene er plagsomme og det er ikke noe kvalitet der. På noe som helst......

Jeg skjønner bare ikke dere som er fornøyd...jeg skjønner det ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at, har du vært bereist og er klar over kvalitet, blir Tyrkia på bunnen.

Folkene er plagsomme og det er ikke noe kvalitet der. På noe som helst......

Jeg skjønner bare ikke dere som er fornøyd...jeg skjønner det ikke!

Er på utenlandsferie i snitt 6 ganger+ i året, hovedsaklig bilferier og langhelger m/fly, og charter år om annet. Med få unntak besøker vi sjelden samme steder. Så preferansene skulle være i orden ;) Kanskje det rett og slett er fleksibiliteten til den enkelte reisende på det gitte tidspunkt som er avgjørende for opplevelsen, altså innstillingen og evnen til å tilpasse seg og like forandringer? Som selvfølgelig lett kan bli justert av av 42+ og diaré.. ;) Iallefall: god ferie neste tur! :)

Endret av gustav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...