Gå til innhold

Alanya I juli!

Gjest nicola

Anbefalte innlegg

Gjest nicola

Hei! :)

Jeg og min mann skal til Tyrkia - Alanya i midten av juli.

Jeg er litt småstressa, pga jeg tåler ikke varme så godt, Blir fort brent, får vondt i ledd og blir helt utmattet. Hehe. Hvorfor drar vi til TYRKIA MIDT i juli da spør du? Hadde bare ferie da, og går kun turer til Tyrkia den tidsperoden fra vår flyplass.

Dessuten tenkte jeg at jeg skulle gi det et forsøk. Gjøre så godt jeg kan.

Noen som har erfaring med tyrkia i juli?

Blir det FOR varmt?

Hvordan er maten?

Osv osv :))

Noen flere som skal reise til Tyrkia i sommer da?

jeg gleder meg kjempe masse, men er som sagt litt nervøs for at det kan bli for varmt, men er innstillt på at det må jeg bare bite i meg. Jeg har ventet lenge på å få dra til syden nå og kan ikke få sagt hvor godt det skal bli å komme seg på en reise!! :)

Endret av nicola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har ikke vært i tyrkia før, men juli/august er de varmeste mnd der, og mange sier at det er for varmt, mens mange andre sier at det er godt der da. Kommer jo ann på hvordan man tåler varmen osv.

Vi reiser i august til alanya og vet at vi risikerer at det blir veldig hett, men vi er forberedt og instillt på det, og tåler/liker varme godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lykke til :) Jeg syns det er alt for varmt der på den tiden, derfor drar vi på høsten i stedet :)

Maten er forresten kjempegod. Prøv meze om du får muligheten til det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der midt i juli i fjor. Vi hadde rundt 40 grader på dagen. Det går fint om du tilbringer tid på stranda eller tar noen timer på hotellet med aircondition.

Husk solkrem med høy faktor. Jeg brukte solfaktor 50 og ble kjempebrun, de som brukte faktor 35 ble solbrente....

Du finner all slags mat i Alanya, både tyrkisk, italiensk, meksikansk og internasjonale restauranter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicola

Var der midt i juli i fjor. Vi hadde rundt 40 grader på dagen. Det går fint om du tilbringer tid på stranda eller tar noen timer på hotellet med aircondition.

Husk solkrem med høy faktor. Jeg brukte solfaktor 50 og ble kjempebrun, de som brukte faktor 35 ble solbrente....

Du finner all slags mat i Alanya, både tyrkisk, italiensk, meksikansk og internasjonale restauranter.

Takk for oppmuntrende ord! Håper virkelig jeg holder ut i varmen, Og solkaftor 50 skal bli!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Var i Tyrkia en sommer for noen år siden. Det var i slutten av juli og det var ca 40 grader. VARMT, men det går bra om man er på stranda, holder seg litt i skyggen, bader mye og tar noen pauser på hotellet (takk gud for aircondition) det viktigste: Huske å få i seg nok væske. Jeg holdt på å svime av et par ganger pga varmen kombinert med dehydrering. Klarte akkurat å snuble meg ut i havet da jeg kjente jeg begynte å bli dårlig. :gjeiper:

Har fått anbefalt salttabletter for å forebygge uttørking, men aner ikke om det er noe hjelp i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicola

Huff, Ja det kan jo være direkte farlig å oppholde seg i så varme klima når man er viking ;)

Skal gå å drikke på vann hele tiden tenker jeg! Vet at det er superviktig.

Jeg har jo lyst å oppleve litt også, ikke bare ligge rett ut som et slakt, men er ikke sikkert jeg finner noe energi til det da. Her i Norge mister jeg all energi når vi tipper 27 varmegrader. da er jeg helg færddi! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal til alanya fra 9 juli - 23 juli.

har värt der en gang för og det er varmt, maten e god, men så lenge man drikker mye går det helt greit.

vil og anbefale en tur på jeep safari.. en fantastisk spennende tur, der man kjörer igjennom en gammel landsby og besöker moseer og spiser lunch på ren resturant i en elv.. dette skal vi desidert gjöre en gang til når vi kommer ned i juli...

god tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sue84

Jeg også skal til Alanya i juli :) uke 29 og 30 :) vi reiser 2 par.

har ikke bestilt ennå, vil gjerne bo i leilighet.

gleder meg sykt, har ikke vert i syden siden jeg var 12 år..(26 nå)

Noen som vil anbefale hotell/leilighet? med kort avstand tillokalt sentrum og strand.. med bar og basseng :) har leital litt, men ingen av rommene har lokka meg noe særlig (vil alt skal vær perfekt hehe) når reiser dere Nicola?

reiser forresten av samme grunn som dere.. ferie da, og lite flymuligheter her :)

Endret av sue84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Alanya for noen år tilbake. Det var kjempefint og kjempevarmt. Vi drakk mye vann, men ikke nok... Slet også med saltmangel, og jeg var desperat etter tyrkisk peber-dropsene!!! De hadde det ikke noen steder, så neste gang jeg skal til et sååå varmt sted, så skal jeg ta med tyrkisk peber - anbefales!

Jeg oppholdt meg mye på Kleopatra.stranda. Det var et lite fjell som delte stranden i to, og til høyre for fjellet var kleopatra-strande, som var mest for store barn, voksne, ungdommer, eldre

til venstre for fjellet er vannet mer landgrunt, så der opphold småbarnsfamilier seg for det mest. Husker ikke hva den stranden het..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var der i fjor var vannet på Kleopatra stranden veldig skittent. Det fløt søppel i vannet. Alt fra plastposer, sigarettsneiper, matrester og annet avfall. Grumsete og ekkelt vann. Noen mente at det kom fra disse turist/party-båtene som går forbi. Det var noe helt annet på den andre stranden ut mot Oba. Der var vannet klart og rent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicola

Vi reiser 10 juli :))

Tenkt å prøve jeep safari ja! :)

Jeg tittet på facebook og fant en siden som heter "vi som skal til Tyrkia 2011" eller noe i den duren! Der sto det masse tips :)

Gruer meg sånn til varmen jeg altså!! Hadde en dag med 22 varmegrader og full sol her, og jeg satt ute med VIFTE! Ja - vi bor i NORGE! Hahaha...

eh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi reiser 10 juli :))

Tenkt å prøve jeep safari ja! :)

Jeg tittet på facebook og fant en siden som heter "vi som skal til Tyrkia 2011" eller noe i den duren! Der sto det masse tips :)

Gruer meg sånn til varmen jeg altså!! Hadde en dag med 22 varmegrader og full sol her, og jeg satt ute med VIFTE! Ja - vi bor i NORGE! Hahaha...

eh...

hehehe.

jeep safari turene går om onsdagen og söndagene :)

skal skjekke ut den facebook siden. skulle gjerne hatt tips selv til forskjellige aktiviteter, reiser sammen med barn på 5..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal få med meg en slik tur på onsdagen!

Hvilken solfaktor bruker dere???

Har sagt det tidligere i tråden: Jeg brukte solfaktor 50 og ble kjempebrun, de som brukte faktor 35 ble solbrente....

Var der i midten av juli i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest nicola

Ja, vet det, og har kjøpt inn 50!! :)) Men ville gjerne høre om det var flere syn på det...Har hørt at 50 er for mye :O Ville gjerne vite hva flere bruker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sue84

Ja, vet det, og har kjøpt inn 50!! :)) Men ville gjerne høre om det var flere syn på det...Har hørt at 50 er for mye :O Ville gjerne vite hva flere bruker :)

lurer jeg også på.. er usikker på hvilken jeg skal bruke.. er ganske mørk fra før, blir aldri brent og blir fort brun.. og så har du de som blir rød bare av og kike ut vinduet :) så er vell ikke alle som trengger 50? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer jeg også på.. er usikker på hvilken jeg skal bruke.. er ganske mørk fra før, blir aldri brent og blir fort brun.. og så har du de som blir rød bare av og kike ut vinduet :) så er vell ikke alle som trengger 50? :)

Jeg blir sjeldent solbrent, tåler solen veldig godt - men solfaktor 50 var fint ja!! Venninnen min som er mye mørkere enn meg insisterte på solfaktor 30 og fikk soleksem over hele ryggen....

Du blir egentlig ikke noe mindre brun av å bruke høy faktor. Du tåle bare solen bedre og beskytter huden din. Så knallbrune folk der nede som brukte høyere solfaktor også. Særlig på stranda hvor du er mer eksponert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til høy solfaktor. Bruker stort sett bare La Roche-Posay solfaktor 60. Vi reiser til Mexico på vinteren og til Tyrkia eller Hellas på sommeren. Det er mange som ler av denne høye solfaktoren jeg bruker, men jeg ler best nå jeg en den som er brunest når vi drar hjem. Også varer brunfargen lenger!!

Tenker litt på hudkreft også jeg da så lenge min mor har hatt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...