Gå til innhold

Hvordan gjør dere dette når dere er i syden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal til syden snart og har da noen spørsmål:)

- Hva gjør dere med tingene deres når dere alle er ute og bader på stranden? Ting som ligger igjen ved håndkle som penger, eventuelt mobil, bøker, klær osv.. Blir ikke det fort stjælt vis ingen er der å passer på?

- Hvis dere skal bestille vann når dere er ute og spiser på restaurant hvordan gjør dere det for å være sikker på å ikke bli servert lokaltvann? (for å slippe å bli dårlig i magen) Ber dere om flasken uåpnet ( for å være sikker på at de ikke bare har helt lokal vann oppi en tom vannflaske) plusss et glass eller?

- kan man ha mye flytende væske oppi kofferten som man sender? Sjekker de hva som er oppi de koffertene som sendes? Burde de ikke gjøre det?

- Vis dere bor i første etasje på hotellet og det ikke er air condision tør dere da ligge med vinduet åpent om natten?

- hvordan er det med tips i hellas?

Gleder meg til og reise

=D

Skrevet

Når jeg er på stranda har jeg som oftest med meg en spesiell plastikkbeholder som er ment til å putte lommebok, mobil eller andre ting du måtte ønske i den, og tar den med meg i vannet. Den har et halsbånd, så det er bare å tre den rundt nakken. Men så grei som den er får den ikke med seg alt medbrakt. Om du også er redd for håndklær, kurv med mat, bøker, solkrem, solbriller, osv, er det vel som oftest én person eller flere som sitter og passer på, også deler man på å bade.

Det skal ikke være noe problem å bestille vann på flaske. Hvis du er ekstra bekymret kan du bare spesifisere at du vil ha den uåpnet, men jeg er ganske sikker på at dette kommer automatisk.

I kofferten du har med deg kan du ha med deg så mye du vil av flytende væske. De sjekker nok hva som er oppi ved hjelp av en scanner, men det er hånbagasjen din de er virkelig nøye på. Der kan du kun ha så og så mye væske med deg. Kjæresten min mistet engang en dyr parfyme fordi han hadde glemt å legge den i bagasjen :fnise:

Det er vel ikke så normalt å ligge i første etasje, men om det skulle forekomme og det ikke var air condision så hadde jeg nok hatt et vindu litt oppe uansett.

Angående tips er det vel bare å gi litt ekstra. 10 % er vel det vanlige. Bare pass på at de ikke allerede har regnet med tips i prisen når du får kvitteringa :)

God tur! :jepp:

Gjest Thessie!
Skrevet

- Det er vanligvis VELDIG mange på strendene, derfor lar jeg tingene ligge igjen. Jeg tror ikke noen da er så dumme å prøve seg, fordi det er folk rundt på alle kanter som ser dem, men selvfølgelig det kan skje. Men jeg tror det er lite sannsynlig.

- Jeg har vanligvis pleid å få vannet på flaske uansett. Tror det er ganske vanlig, fordi de fleste restauranter i syden vet at andre ikke tåler vannet deres, det gjelder kanskje ikke små familiebedrifter.

- Du kan ha så mye væske du vil i kofferten. De ser jo hva du har med, men de bryr seg ikke om væske.

- Mange hoteller har ikke rom på bakken, men jeg hadde hatt vinduet åpent.

Skrevet

- Det er vanligvis VELDIG mange på strendene, derfor lar jeg tingene ligge igjen. Jeg tror ikke noen da er så dumme å prøve seg, fordi det er folk rundt på alle kanter som ser dem, men selvfølgelig det kan skje. Men jeg tror det er lite sannsynlig.

- Jeg har vanligvis pleid å få vannet på flaske uansett. Tror det er ganske vanlig, fordi de fleste restauranter i syden vet at andre ikke tåler vannet deres, det gjelder kanskje ikke små familiebedrifter.

- Du kan ha så mye væske du vil i kofferten. De ser jo hva du har med, men de bryr seg ikke om væske.

- Mange hoteller har ikke rom på bakken, men jeg hadde hatt vinduet åpent.

Enig med alle punkter...

Vi bruker ikke ha med så mye penger og ting på stranda, men det vi har lar vi bare ligge på stranda. Det har alltid gått bra, både i Europa og Asia.

Når du sender væske i bagasjen, kan du sende så mye du ønsker, men det er jo alltid en fare for at ting knuser... Pakk godt inn og gjerne plastposer på utsiden, slik at ikke alt i bagasjen bli ødelagt hvis det knuses.

En gang hadde en annen koffert tydelig inneholdt rødvin som hadde knust, og det var rødvin på hele den kofferten og alle koffertene i nærheten. Da er det kjiipt med stoffkoffert.

Gjest Blondie65
Skrevet

Kofferten først:

Flasker pakkes inn ved å rulle dem inn i håndklærne. Tre en plastpose utenpå den ferdige rullen. Legg dette midt i kofferten. Dette har jeg gjort mange ganger med vin og det har alltid kommet helt frem.

Så Hellas, strender, flaskevann, tips:

Jeg er en del på de greske øyer. Jeg har god erfaring med å tipse de som leier ut strandstoler godt første dagen, da får man utmerket service resten av oppholdet.

Alle turistene som er på stranden har samme "problem": verdisaker. Derfor stjeler ingen fra noen. Det har jeg i alle fall aldri opplevd. Til å begynne med hadde jeg også en sånn plast dings rundt halsen. Det gjør jeg ikke lenger. Istedet har jeg akkurat nok med meg på stranden til at jeg kan bruke den dagen. Jeg har også med mobilen hvis jeg ikke har annen klokke. Når jeg bader putter jeg verdisakene nederst i bagen slik at en eventuell tyv må lete for å finne det og bruke tid. Det har aldri skjedd at noen har gått i sakene mens jeg har badet.

Flaskevann serveres som flaskevann. De pleier å spørre om man ønsker flaske eller springvann og de åpner flasken ved bordet.

Tips - regelen om 10 % tips gjelder også i Hellas. Som regel får man veldig god service, god mat og hyggelig betjening og det er derfor greit å legge igjen litt. Jeg pleier å tipse litt mer første gangen jeg går et sted fordi de da husker meg til neste gang jeg er der og er enda hyggeligere.

Ikke ta med deg en formue, de dyreste smykkene og det største kameraet på stranden. La verdisakene være i bagen - man trenger ikke annonsere at det er noe til stjelings. Men som nevnt - jeg har aldri sett eller hørt om tyverier. Der jeg reiser er det "betjent" strand - dvs. betal stoler, "roomservice" (man kan bestille mat levert til strandstolen) og det er badevakt. En tyv ville ikke kommet så langt før han ble tatt.

Skrevet

Skal til syden snart og har da noen spørsmål:)

- Hva gjør dere med tingene deres når dere alle er ute og bader på stranden? Ting som ligger igjen ved håndkle som penger, eventuelt mobil, bøker, klær osv.. Blir ikke det fort stjælt vis ingen er der å passer på?

- Hvis dere skal bestille vann når dere er ute og spiser på restaurant hvordan gjør dere det for å være sikker på å ikke bli servert lokaltvann? (for å slippe å bli dårlig i magen) Ber dere om flasken uåpnet ( for å være sikker på at de ikke bare har helt lokal vann oppi en tom vannflaske) plusss et glass eller?

- kan man ha mye flytende væske oppi kofferten som man sender? Sjekker de hva som er oppi de koffertene som sendes? Burde de ikke gjøre det?

- Vis dere bor i første etasje på hotellet og det ikke er air condision tør dere da ligge med vinduet åpent om natten?

- hvordan er det med tips i hellas?

Gleder meg til og reise

=D

Jeg pleier som regel og legge igjen verdisaker jeg ikke absolutt må ha med, i safe på hotellet :)

De gangene jeg har bestilt vann, kommer de med flasken og glass, og heller oppi mens du ser på :)

Tror ikke det er noe problem og ha en del flytende oppi kofferten, men det kan hende de sjekker, men da er det som regel rutine kontroll :)

Jeg skal reise til Hellas om 4 dager, og etter hva jeg har hørt og lest er det en fin plass ;)

Ha en super ferie! :D

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker aldri å ta med meg ting jeg er redd for på standen. Tar kun med meg det aller nødvendigste og kun de pengene jeg har bruk for og har råd til å bli frastjelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...