Gå til innhold

Gutter leker med biler og jenter med Barbie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor? Hvem er har bestemt det? Hvorfor oppdrar de fleste foreldrene barna sine til å ha leker basert på kjønn?

Var i lekebutikken i dag (eller i går blir det vel nå) og da så jeg en liten gutt som så på leker og tok en Barbiedukke ned fra hylla. Da dro faren den ut av hendene på han og sa med noe merkelig lattermild måte at "nei, du, du skal jo ikke ha sånt. Det er for jenter". Faren leide så gutten videre nedover butikken og sa noe sånt som "kom så finner vi noe mer passende".

Jeg vet ikke hvor gammel gutten var, kanskje 5-6 år eller noe.

Jeg bare skjønner det ikke, hva var så galt med at han ville ha Barbie? Jeg vet ikke en gang om han ville ha det, eller om han bare så. Barn ser jo med hendene :fnise:

Det jeg heller ikke skjønner er at det virker som at det er langt verre at gutter leker med jenteleker enn jenter som leker med hutteleker. Hvorfor det?

Jeg lekte selv med turtles da jeg var liten og er jente. Fikk noen komentarer om det av voksne, men ikke så mye som jeg har gutter få om de bare tar på ei dukke.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gamle kjønnsrollemønster.

Samboeren min hadde ei yndlingsdukke da han var liten, som visstnok var med overalt. Hverken faren hans eller farfaren syntes noe om det, han kunne jo risikere å bli homofil...

Selv lekte jeg gjerne med biler og andre "gutte"leker da jeg var lita, men det var aldri det som havna under juletreet. Jeg måtte pent pakke opp lekedukker med rosa kjole og plastsko.

Sønnen min har stort sett lekebiler på rommet sitt, men det er fordi alt med motor og hjul interesserer han. Likevel hender det han leker med dukka og ponnyen jeg har kjøpt til han... :lur:

Gjest gurimalla
Skrevet

Vi har en rosa prinsessejente og en blå bilgutt!

Vi tenkte at storesøster skulle få velge selv hva hun ville leke med så hun hadde både biler og dukker, hun lekte aldri med bilene, hun har hele tiden valgt det som glitrer mest og er prinsesseting. Da lillebror begynte å utforske storesøster sine leker valgte han først bilene, briotog og duplo, han er helt bilgal. Lillebror leker en sjelden gang med dukker og storesøster en sjelden gang med biler og da mest når de leker med hverandre.

Jeg skal ikke påstå at de overhodet ikke er påvirket for en del påvirkning skjer ubevisst, men så stor påvirkning har vi virkelig ikke utsatt dem for :)

• Liker 1
Skrevet

Er nok litt forskjell på kjønna, men mest trur eg er det forskjell frå menneske til menneske. For det er det ungane er - mennesker. Ikkje jenter og gutar. Slik prøver i alle fall eg å oppdra ungane mine. Påverkning kjem jo frå alle plassar. Sjølv om ein prøver å vere litt bevisst sjølv, ser ein jo at t.d gåver ungane får, er kjønsstypiske. Alle klærne i butikkane er kjønnstypiske. I barnehage og skule blir ungane påverka av andre ungar. Dei blir bevisste sitt eiga kjønn, og hermar etter andre ungar av same kjønn.

Sjølv kjøper eg ikkje særleg mykje leiker til ungane mine, men når eg gjer det, kjøper eg stort sett duplo - unganes favorittleiker, og ganske kjønnsnøytrale og. Klær kjøper eg så kjønnsnøytralt eg kan, og syr ofte sjølv, så eg kan få klærne som eg vil. Tykkjer ungar er fine i alle fargar, ikkje jenter kun i rosa/lilla og gutar kun i sort, blått og grått. Gutane mine går i både lilla og rosa - ikkje pastellar, men mørk rosa og mørk lilla tykkjer eg fukar fint. Så får eg berre håpe dei ikkje sluttar å like alle fargar når det byrjar i barnahage...

Når eg kjøper gåver til andres ungar, er eg bevisst på å kjøpe så kjønnsnøytralt som mogleg, og seier ALDRI "det kan ikkje du, for du er jente/gut" til ungar - verken eigne eller andres.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har en sønn på 2 år og han har helt fra han begynte å leke med leker blitt dratt mot alt med hjul på!! Så det går mye i biler, traktorer, tog osv..

Han blir sikkert litt påvirket av oss foreldre, men det er nok litt sånn han er og. I barnehagen ser jeg jo at han har null interesse for dokkene for eksempel, eller det eneste som er gøy da er å race rundt med dokkevogna lissom :gjeiper: Men han får lov til å leke med hva han vil da :)

Skrevet

Jeg har ingen problemer med at gutter leker "jenteleker" og omvendt. Min eldste er overhodet ikke interessert i dukker, derimot har han en liten rosa trille som han gjerne bruker til bamser eller annet. Det var til og med mannen min som kjøpte den til ham. ;) Han leker nå aller mest med biler og tog da, det skal sies, men dette har han fått velge helt selv. Og skulle han ønske seg en dukke en gang så skal han få det. Jeg ser det samme i parken han går i. Alle guttene kan godt trille rundt på dukkevognene, de triller gjerne tur sammen til og med, men da uten dukke i. Jentene er ikke så opptatt av trilleturene, de er mer opptatt av å kle på og stelle dukkene. Det er litt artig å se forskjellene.

Jeg må innrømme at jeg ikke kjøper rosa klær til guttene mine, det er ikke helt guttefarge for meg (når han blir eldre og har litt mer meninger om hvilke farger han går i kan han få velge det selv). Men de har imidlertid få blå plagg da jeg synes de fleste andre fargene er mye finere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...