frosken Skrevet 14. november 2003 #1 Del Skrevet 14. november 2003 Av ren nysgjerrighet etter alle disse faddertrådene. Til dere med barn - hvorfor har du valgt å døpe eller ikke døpe barnet ditt?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arketypen Skrevet 14. november 2003 #2 Del Skrevet 14. november 2003 Vi så ingen grunner til å døpe barnet rett og slett.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linemor Skrevet 14. november 2003 #3 Del Skrevet 14. november 2003 vi vil vel døpe menst fordi det er tradisjon. men etter det jeg har hørt har det kommet en ny prest til bygda og han nekter og døpe barn hvis de ikke skal oppdras kristent. og når barna skal konfimerens forlanger han at alle foreldrene må delta i alle de gudstjenestene bara må delta på. litt psykopat etter det andre sier men jeg vet ikke jeg. men ellers tenker jeg vel på barnedåp som noe fint og som jeg ønsker at skal være en tradisjon som skal føres videre, men hvis barna senere vil melde seg ut av stastkirken er det deres valg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Padmee Skrevet 14. november 2003 #4 Del Skrevet 14. november 2003 Jeg valgte å døpe mitt barn litt på grunn av at det er tradisjon, men også fordi jeg vil at ho skal høre til i kirken og ha et kristent ståsted. Om ho velger kristendommen selv senere får bli opp til henne, men nå har ho iallefall en reell mulighet til å velge. Det er så mange som sier at de velger å ikke døpe barna slik at de skal få bestemme selv senere, men hvor mange 14/15 åringer vet dere om som er tøffe nok til å velge å døpe seg foran hele forsamlingen slik at de kan få komfimert seg? Jeg kjenner iallefall ingen, med mindre de tilhører en menighet som praktiserer troendes dåp, men det er jo noe litt annet. Nei, slik jeg ser det gir vi henne et reelt valg for senere fordi ho nå har dette ståstedet som ho selv kan velge å beholde eller gå vekk ifra. Må få legge til at ho får ikke en veledig kristen oppdragelse, men vi lærer henne hva kristendommen går ut på. Da er ting som juleevangeliet og andre utvalgte bibelhistorier sentrale. Hva jeg forteller avpasser jeg etter alderen hennes og spørsmålene hennes. Jeg legger også vekt på mellom-menneskelige relasjoner og ting som nestekjærlighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 14. november 2003 #5 Del Skrevet 14. november 2003 Døpte ikke. Er ikke kristen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minniepus Skrevet 14. november 2003 #6 Del Skrevet 14. november 2003 Kommer ikke til å døpe kommende barn. Er heller ikke kristen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 14. november 2003 #7 Del Skrevet 14. november 2003 Det er så mange som sier at de velger å ikke døpe barna slik at de skal få bestemme selv senere' date=' men hvor mange 14/15 åringer vet dere om som er tøffe nok til å velge å døpe seg foran hele forsamlingen slik at de kan få komfimert seg? Jeg kjenner iallefall ingen, med mindre de tilhører en menighet som praktiserer troendes dåp, men det er jo noe litt annet.[/quote'] Hvert år døpes fem-seks konfirmanter her i kirken, og langt fra alle er sikre på om de tror... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 14. november 2003 #8 Del Skrevet 14. november 2003 Hadde en i samme kullet som meg, som ikke var døpt. Han valgte å komfirmere seg. Han ble døpt kun forran familie. Så det er mulig det også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cawarra Skrevet 14. november 2003 #9 Del Skrevet 14. november 2003 Mest pga tradisjon og fordi vi føler tilhørighet til kirken, da den brukes dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelse i både min og sambos familie. Dette hadde liksom blitt feil å ikke døpe, selv om vi ikke er superkristne. Jeg innbilder meg også at det er lettere for en fjorten-femtenåring å melde seg ut av statskirken enn inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 14. november 2003 #10 Del Skrevet 14. november 2003 Jeg sto ikke i statskirka sjøl og ville at barnet mitt skulle få ta en beslutning om sin tro på egenhånd når hun ble gammel nok til det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. november 2003 #11 Del Skrevet 14. november 2003 Fordi pappaen ville det....selv er jeg ikke medlem og ville ikke døpt om det kun var opp til meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arketypen Skrevet 14. november 2003 #12 Del Skrevet 14. november 2003 Jeg innbilder meg også at det er lettere for en fjorten-femtenåring å melde seg ut av statskirken enn inn. Poenget ER jo at det ikke skal være en LETT beslutning... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 14. november 2003 #13 Del Skrevet 14. november 2003 Enig, Arketypen, det skal i hvert fall ikke være en beslutning man tar lett på! (Trenger jo ikke gjøre det vanskelig for folk å døpe seg selv om det er en viktig beslutning ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitterchick Skrevet 14. november 2003 #14 Del Skrevet 14. november 2003 Det er så mange som sier at de velger å ikke døpe barna slik at de skal få bestemme selv senere' date=' men hvor mange 14/15 åringer vet dere om som er tøffe nok til å velge å døpe seg foran hele forsamlingen slik at de kan få komfimert seg?[/quote'] Så vi skal døpe dem i stedet da, lyve til en prest og til en evt. gud, når det sikkert er like vanskelig å ta valget andre veien? Så de velger å konfirmere seg kristent, fordi "alle andre" gjør det, og viderefører løgnen? Jeg velger å ikke døpe mine fremtidige barn, fordi jeg ikke er kristen og ikke har tenkt til å gi dem en kristen oppdragelse. Og da vil jeg heller ikke lyve bare fordi det er tradisjon. Hva skjedde med at man ikke skal lyve, mon tro? Blir litt for inkonsekvent for min del. Syns det er viktigere å lære barna om etikk jeg, enn å følge tradisjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iset Skrevet 14. november 2003 #15 Del Skrevet 14. november 2003 jeg skal døpe. vi er ikke kristne, men jeg følger også argumentet med at det er lettere for henne å melde seg ut senere, enn inn. folk kan si hva de vil. tradisjon spiller også en rolle. vi har nemlig en eldgammel dåpskjole som hun skal bruke, syns det er koselig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 14. november 2003 #16 Del Skrevet 14. november 2003 Er ikke kristen, ikke sambo heller, og kommende barn får velge selv når de blir gamle nok til det. Ingen dåp her i huset altså. Tenk om mora og faren din meldte deg inn i RV da du ble født, med argumentet at det var lettere å melde seg ut enn inn når du ble gammel nok til å velge? (Tipper at det ikke er noe lett valg å melde seg INN i RV...) Tradisjon schmadisjon, dette handler om noe så personlig som religion, og ikke hva "alle andre" har gjort i "uminnelige tider". Tradisjon er julemiddag og mandel i grøten. Dåp, konfirmasjon, navnefest, bar mitzva osv. handler om personlige valg. Synes synd på de ungene som får beskjed av familien om at hvis de ikke konfirmerer seg kristelig, så får de ingen gaver til konfirmasjonen. Eller hvis de ikke gifter seg før de får barn, så blir de "arveløse". Synes det er feil av foreldre å "ta et valg" på vegne av barna, slik at barna skal slippe å ta et vanskelig valg selv. Det er det man lærer av og bygger karakter og selvtillit på. Dersom det er vanskelig å melde seg inn i statskirka, da er ikke statskirka riktig sted å melde seg inn. Så enkelt. Tror du så tror du, og hvis du tror på gud, så håper jeg at gud synes det holder med troen og ikke forlanger medlemsbevis ved perleporten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marina Skrevet 14. november 2003 #17 Del Skrevet 14. november 2003 Tenk om mora og faren din meldte deg inn i RV da du ble født, med argumentet at det var lettere å melde seg ut enn inn når du ble gammel nok til å velge? (Tipper at det ikke er noe lett valg å melde seg INN i RV...) Synes det er feil av foreldre å "ta et valg" på vegne av barna, slik at barna skal slippe å ta et vanskelig valg selv. Det er det man lærer av og bygger karakter og selvtillit på. . Å sammenligne en dåp med å bli inmeldt i et politisk parti er tullete! Å ikke døpe barn er også å velge! Døpte barn må/kan ta et bevisst valg når de skal konfirmere seg. Sier ikke at det er riktigere å døpe enn å ikke gjøre det, men blir litt slått ut av retorikken enkelte bruker! Vet ikke om jeg kommer til å døpe mine barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 14. november 2003 #18 Del Skrevet 14. november 2003 Den er drøy, jeg skal være med på det, men mener du virkelig at politiske partier og kirken ikke har noe til felles? Begge synes å vite hva som er rett og galt, begge forsøker å overbevise flere mennesker om at det de står for er det rette, begge mener at andres ståsted er feil, og synes å sitte inne med eneretten på godhet og moral. Begge får penger for antall medlemmer de har. Begge kan jeg være så totalt uenig med at jeg ville følt meg totalt overkjørt ved å bli meldt inn uten å kunne velge selv. Jeg tror akkurat like lite på Gud som på RV. Kanskje jeg heller burde sammenlignet med AP, for dem er det da tradisjon for å stemme på her i landet. Å tvinge noen til å være medlem i en organisasjon, uansett hvor gamle de er, blir helt totalt feil for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 14. november 2003 #19 Del Skrevet 14. november 2003 Jeg har ikke barn enda, men har tenkt å døpe dem vi får etterhvert (om vi er så heldige å få barn da) Både jeg og min samboer er døpt og konfirmert, det er for oss et naturlig valg å døpe våre fremtidige barn. Jeg er ikke "personlig kristen", men har beholdt min barnetro. Pappa leser juleevangeliet hver julaften, og det har jeg tenkt å bringe videre når vi en gang feirer jul for oss selv. Noe manglet for meg da jeg feiret jul hos hans familie i fjor, for der ble det ikke lest. Jeg sang nattbønn som liten, og oppdaget at hans søstre synger den samme som jeg sang som barn (både jeg og sambo har sunget med dem, de er vesentlig yngre enn ham) Jeg vil gi mine barn en kristen oppdragelse. Ikke streng og kjempekristen, men med de innslag av religion som er naturlig for meg. Dåp er derfor rett for meg. DERFOR vil jeg velgeå døpe de barna jeg evt får. Om de vil konfirmeres, ja det er opp til dem selv. De får gaver om de velger borgerlig også. Forøvrig, en gutt i klassen til min bror var ikke dpøt, men gjorde det som 15-åring for å bli konfirmert. Han fortalte ingen når det var, det skjedde på en vanlig onsdags ettermiddag, ikke i en gudstjeneste, og emd bare familien der, men vennegjengen fant ut hvilken dag det var likevel, og sto utenfor og ventet på ham. DE syntes han var tøff, og ga utrykk for det. Det er ikke lett å ta et slikt valg i en alder av 15 år, der man er mest opptatt av å for all del ikke gjøre noe slik at en skiller seg ut på noen måte. Men, for all del, enhver bestemmer hva de vil gjøre med sine barn i så måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ellapille Skrevet 14. november 2003 #20 Del Skrevet 14. november 2003 Jeg valgte å døpe mitt barn litt på grunn av at det er tradisjon, men også fordi jeg vil at ho skal høre til i kirken og ha et kristent ståsted. Om ho velger kristendommen selv senere får bli opp til henne, men nå har ho iallefall en reell mulighet til å velge. Det er så mange som sier at de velger å ikke døpe barna slik at de skal få bestemme selv senere, men hvor mange 14/15 åringer vet dere om som er tøffe nok til å velge å døpe seg foran hele forsamlingen slik at de kan få komfimert seg? Jeg kjenner iallefall ingen, med mindre de tilhører en menighet som praktiserer troendes dåp, men det er jo noe litt annet. Nei, slik jeg ser det gir vi henne et reelt valg for senere fordi ho nå har dette ståstedet som ho selv kan velge å beholde eller gå vekk ifra. Må få legge til at ho får ikke en veledig kristen oppdragelse, men vi lærer henne hva kristendommen går ut på. Da er ting som juleevangeliet og andre utvalgte bibelhistorier sentrale. Hva jeg forteller avpasser jeg etter alderen hennes og spørsmålene hennes. Jeg legger også vekt på mellom-menneskelige relasjoner og ting som nestekjærlighet. jeg er så enig med deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå