AnonymBruker Skrevet 16. juni 2011 #1 Skrevet 16. juni 2011 Jeg kan ikke fatte og begripe at folk klarer å putte bokstaven "d", der den absolutt ikke hører hjemme. Eksempel: Sundt, venninde osv. Det er så mange av brukerene her på KG som gjør det, hva er det med dere, skulket dere norsktimene når det gikk på barne og ungdomsskolen? Seriøst! Det må jo være flere som er enige med meg! 4
Gjest reebok Skrevet 16. juni 2011 #2 Skrevet 16. juni 2011 Jeg kan ikke fatte og begripe at folk klarer å putte bokstaven "d", der den absolutt ikke hører hjemme. Eksempel: Sundt, venninde osv. Det er så mange av brukerene her på KG som gjør det, hva er det med dere, skulket dere norsktimene når det gikk på barne og ungdomsskolen? Seriøst! Det må jo være flere som er enige med meg! Jeg er enig med deg. Jeg blir helt grønn i ansiktet når jeg ser forvekslingen av fjor og fjord. "Jeg var på ferie i Tenerife i fjord" (Har Tenerife særlig mange fjorder?) 1
Kamikatze Skrevet 16. juni 2011 #3 Skrevet 16. juni 2011 Vel, det er ikke så mange tiår siden mange ord hadde stum d-endelse. Og har det en gang vært gangbar rettskrivning, vil det alltid være det. Min far skrev for eksempel mig istedenfor meg, med god samvittighet. For det var sånn det ble skrevet da han gikk grunnskolen. Det er nok mest femti- og sekstiårgangene du ser bruker flere d-er enn andre. D-ene er nå stort sett bare beholdt i ord som ellers kan forveksles med andre. 5
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2011 #4 Skrevet 16. juni 2011 Min mor skriver venninde for det lærte hun på skolen.
Gjest Lebewesen93 Skrevet 16. juni 2011 #5 Skrevet 16. juni 2011 Jeg skriver som jeg skriver, er ikke så nøye på skrivefeil. Vet jeg har en del nå og da, men sånn er det bare ;P
Gjest Aria. Skrevet 16. juni 2011 #6 Skrevet 16. juni 2011 Jeg kan ikke fatte og begripe at folk klarer å putte bokstaven "d", der den absolutt ikke hører hjemme. Eksempel: Sundt, venninde osv. Det er så mange av brukerene her på KG som gjør det, hva er det med dere, skulket dere norsktimene når det gikk på barne og ungdomsskolen? Seriøst! Det må jo være flere som er enige med meg! Det er vel strengt tatt så enkelt at de uttaler ordet slik, og tror derfor det skrives med d. Veldig mange sier venninDe, så da tror de at det skriver sånn. Er jo egentlig ikke SÅ rart, alle kan bli usikker på hvordan et og annnet ord staves, så setter de d'en der fordi de tror det staves slik 4
nickless Skrevet 16. juni 2011 #7 Skrevet 16. juni 2011 Det jeg syntest begynner å bli irriterende , er dette maset om skrivefeil. Jeg har mange , har aldri vært god i rettskriving. Noen er god på det,noen i matte, noen i historie , gym eller geografi. Noen er god på alt(De er det mange av på kg) Men hva er problemet? Skal ikke jeg og andre med feil skrive her? Er det ikke bedre om dere ser mellom fingrene på feilene , eller dropper å lese innlegg fra NICKLESS? 9
FoxyFish Skrevet 16. juni 2011 #8 Skrevet 16. juni 2011 Det jeg syntest begynner å bli irriterende , er dette maset om skrivefeil. Jeg har mange , har aldri vært god i rettskriving. Noen er god på det,noen i matte, noen i historie , gym eller geografi. Noen er god på alt(De er det mange av på kg) Men hva er problemet? Skal ikke jeg og andre med feil skrive her? Er det ikke bedre om dere ser mellom fingrene på feilene , eller dropper å lese innlegg fra NICKLESS? På samme måte som folk med mange feil skal få lov til å skrive her, skal folk som interesserer seg for grammatikk få lov til å skrive her. Mange synes dette er spennende, og liker å lese i egne tråder om dette. Hvis det plager deg trenger du ikke å lese disse. Og tro meg, de fleste blemmene blir forbigått i stillhet. 11
Gjest charella Skrevet 16. juni 2011 #9 Skrevet 16. juni 2011 Jeg må ærlig innrømme at så lenge man tydelig forstår hva som menes, så driter jeg i skrivefeil. 1
Djungelvrål Skrevet 16. juni 2011 #10 Skrevet 16. juni 2011 Min mor skriver venninde for det lærte hun på skolen. Jeg også.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2011 #12 Skrevet 16. juni 2011 Synes egentlig det er rart at ingen reagerer på de som skriver rOmpe. Jeg har sett mange innlegg der noen blir rettet på for småfeil. Rompe sier ingen noe på. Men det skrives vel rumpe? Rumpe med O er vel feil, er det ikke? 6
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2011 #13 Skrevet 16. juni 2011 Jeg kan ofte skrive feil her inne, fordi jeg skriver fort, og ikke gidder å rett alltid det jeg skriver. Ellesr er jeg nøye med skriving, og jeg kan jo irritere meg på folk som skiver : Ifjord gjorde jeg det! Men det heter da Ifjor? .... nå ble jeg plutselig usikker på om det skal være mellomrom mellom I og ifjor (d) ... 1
Kamikatze Skrevet 16. juni 2011 #14 Skrevet 16. juni 2011 Nå finnes det to grupperinger rundt ordboka: De som betrakter den som helligere enn selve Bibelen, og de som ser på den som en oppdatert dokumentasjon på språktrender som stadig er i praktisk utvikling. Jeg er selv rompemann, selv om jeg er på det rene med at ordlista foretrekker rumpe. For meg er rumpe en hale. Og når mange nok skriver det med o, kommer det tilslutt inn i ordlista, til glede for fanatikerne. :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2011 #15 Skrevet 16. juni 2011 Det artigeste jeg ser her inne er slike tråder som det her. Folk har tvangstanker og er lite ydmyke for andres vansker. Lykketil! Lykke til! Fuckers!
Gjest reebok Skrevet 16. juni 2011 #16 Skrevet 16. juni 2011 Det jeg syntest begynner å bli irriterende , er dette maset om skrivefeil. Jeg har mange , har aldri vært god i rettskriving. Noen er god på det,noen i matte, noen i historie , gym eller geografi. Noen er god på alt(De er det mange av på kg) Men hva er problemet? Skal ikke jeg og andre med feil skrive her? Er det ikke bedre om dere ser mellom fingrene på feilene , eller dropper å lese innlegg fra NICKLESS? Fordi det handler ikke om å være god i rettskrivning. Det handler om latskap. Ord skrives slik de skrives, og da er det bare å lære seg det. Alt annet er rett og slett slurv. (Jeg snakker ikke om dysleksi, det blir noe helt annet, de som har dysleksi lider jo av noe) Det blir noe helt annet med f.eks matematikk, for der må man fakstisk forstå logikken, for så å kunne regne ut det riktige svaret. Det betyr ikke at jeg ikke leser innlegg fulle av skrivefeil. Men om det er såpass mange at jeg ikke forstår innlegget, klikker jeg meg bare videre. 4
Gjest Eurodice Skrevet 17. juni 2011 #17 Skrevet 17. juni 2011 Jeg også. Både du og moren til denne andre må være eldgamle, for bruken av "d" i ord som "venninde" og tilsvarende ble bestemt til å byttes ut med "n" ifølge rettskrivningsreformen 1917. Har du gått på skole med riksmålsundervisning? 4
Gjest Eurodice Skrevet 17. juni 2011 #18 Skrevet 17. juni 2011 Synes egentlig det er rart at ingen reagerer på de som skriver rOmpe. Jeg har sett mange innlegg der noen blir rettet på for småfeil. Rompe sier ingen noe på. Men det skrives vel rumpe? Rumpe med O er vel feil, er det ikke? Dette har jeg påpekt opptil flere ganger.
Gjest Ludovie Skrevet 17. juni 2011 #19 Skrevet 17. juni 2011 (endret) Jeg synes ikke at dette er en merkelig stavefeil i det hele tatt. Tross alt finnes det en rekke ord med stum d i norsk, som f.eks. rund, sand, bind, sende, osv. Og dessuten, som andre her har påpekt, var venninde korrekt stavemåte for noen tiår siden, og det finnes dessuten folk som fremdeles uttaler ordet sånn. Endret 17. juni 2011 av Ludovie
Gjest imli Skrevet 18. juni 2011 #20 Skrevet 18. juni 2011 Eg tykkjer det er ganske forståelege skrivefeil, fordi det som Ludovie påpeikar, fins ein god del ord på norsk som skrivast med sum d. Lett å blande. Så dette er ikkje dei skrivefeila som irriterar meg mest. "Rompe" derimot, er noko av det verste eg ser. Grøss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå