Gå til innhold

Ang. 23/5-regelen ... er det 5 eller 6 fag man må ha?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at under 23/5-regelen må man ha matte(1P eller 1T), naturfag, engelsk, norsk, historie og samfunnsdag ... hei, vent litt! Blir ikke dette 6 fag? Jeg hørte at det er 5 fag man må ta, og at samfunnsfag trenger man ikke ta.

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje de som vet dette har lagt seg?

Skrevet

Man trenger 6 fag. Grunnen til at de kaller det 23/5-regelen er at man må fylle 23 år det året man søker (så vidt jeg har forstått det) og ha 5 års arbeidserfaring eller praksiserfaring. Nøyaktig hva som går innunder praksiserfaring er jeg ikke 100% sikker på, men tror at blant annet utdanning og ansvar for barn telles?

AnonymBruker
Skrevet

Man trenger 6 fag. Grunnen til at de kaller det 23/5-regelen er at man må fylle 23 år det året man søker (så vidt jeg har forstått det) og ha 5 års arbeidserfaring eller praksiserfaring. Nøyaktig hva som går innunder praksiserfaring er jeg ikke 100% sikker på, men tror at blant annet utdanning og ansvar for barn telles?

Jeg har barn på 8 og 5 år. Teller det da som praksiserfaring?? :sjenert:

Skrevet

Jeg har barn på 8 og 5 år. Teller det da som praksiserfaring?? :sjenert:

I følge Samordna Opptak skal omsorg for egne barn telles som praksiserfaring.

AnonymBruker
Skrevet
Omsorgsarbeid

Omsorgsarbeid er ulønna omsorg for barn (eller vaksne, evt. med omsorgsløn) i eigen heim, og blir godskrive som annan yrkespraksis.

Omsorgsarbeid på minst halv dag kan godkjennast. Dette inneber at halvdags omsorgsarbeid kombinert med halvdags yrkesarbeid/utdanning gir uttelljng for heildags aktivitet. Omsorgsarbeid ved sida av heiltids arbeid eller utdanning tel ikkje.

Dokumentasjon: Omsorgsarbeid for eigne barn må dokumenterast med bustadattest frå folkeregistret for søkjaren og barna. Omsorgsarbeid i eigen heim for eldre, funksjonshemma og sjuke må dokumenterast med attest frå lækjar, sosialkontor eller sjukehus.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar fag etter 23/5 regelen, og jeg oppfyller kvoten fordi jeg har 3 år på vgs, 1 år på fhs og det siste året oppfyller jeg med jobbing. Det er viktig at man har jobbet 100 % 1 år, eller 50% fordelt på 2 år, i mitt tilfelle.

Om man har jobbet 5 år, 100 %, eller studert i 5 år, f.eks 3 år vgs, og 2 år på høyskole universitet, har man også oppfylt kvoten.

Vet ikke hvordan det er med omsorg, har ikke satt meg inn i det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar fag etter 23/5 regelen, og jeg oppfyller kvoten fordi jeg har 3 år på vgs, 1 år på fhs og det siste året oppfyller jeg med jobbing. Det er viktig at man har jobbet 100 % 1 år, eller 50% fordelt på 2 år, i mitt tilfelle.

Om man har jobbet 5 år, 100 %, eller studert i 5 år, f.eks 3 år vgs, og 2 år på høyskole universitet, har man også oppfylt kvoten.

Vet ikke hvordan det er med omsorg, har ikke satt meg inn i det.

Hva skal du med studiekompetanse når du allerede har tatt vgs? Sorry, men jeg skjønte ikke helt den.

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal du med studiekompetanse når du allerede har tatt vgs? Sorry, men jeg skjønte ikke helt den.

Jeg har bekjente som har gjort det. Felles for de er at de har tatt andre linjer, som tegning, form, farge og dermed mangler den generelle studiekompetansen.

AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg skal inn på et studie som krever nærmere 6 i snitt, og jeg hadde 4,5 i snitt fra vgs?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bekjente som har gjort det. Felles for de er at de har tatt andre linjer, som tegning, form, farge og dermed mangler den generelle studiekompetansen.

Mange som går yrkesfag, musikkdansdrama, tegningformfarge, mediekommunikasjon ... kan ta allmenn påbygg viss de vil, og tar de fagene de mangeler for å få generell studiekometanse til å søke på høyere utdanning. De som ikke gjør det, begynner rett i arbeid etter vgs.

Allmenn påbygg er de 6 fagene som er under 23/5 regelen, men de har hatt litt av fagene fordelt på de to første årene, så da er det bare å fullføre det siste året.

Etter vgs er det mange som bruker noen år på å jobbe, reise, og finne ut av ting. Plutselig en dag vil Kari og Trusl bli lege og sivilingeniør, og de er begge over 23 år, men snittet deres fra vgs var ikke så bra. Da kan de ta fagene etter 23/5 regelen + at de tar realfagene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...