Gå til innhold

Er prøverørsbarn annerledes enn barn skapt på den naturlige måten?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, hvorfor skulle de være det?

Skrevet

På hvilken måte da, mener du?

AnonymBruker
Skrevet

Både ja og nei.

Du har kanskje hørt om bonsai kitten?

Dette er en kattunge som i ung alder, når bena er myke, blir puttet inn i en beholder. I voksen alder, når den tas ut, vil kattungen ha fått denne formen permanent.

Det er det samme prinsippet som gjelder med prøverørs barn. Et barns bakhode er mykt og blir formet etter fødselskanalen når det fødes, men et prøverørsbarn vil ha fått en slags flaskeform når barnet høstes. Jeg finner ingen bilder av dette dessverre pga personvern, men denne bonsai-katttung en forklarer kanskje prinsippet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, selvfølgelig. De er jo skapt i et rør. Da blir de ganske lange og tynne.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, selvfølgelig. De er jo skapt i et rør. Da blir de ganske lange og tynne.

Jepp, og derfor vet alle at jeg ikke er et prøverørsbarn.

:ler:

For å være ørlite seriøs: Nei, det er ingen forskjell, annet enn historien om hvordan de ble unnfanget. Prøverør handler kun om at sædceller og egg føres sammen utenfor kvinnens kropp, før de så føres inn i kroppen igjen og resten av svangerskapet går som normalt.

Skrevet

Nei, det tror jeg ikke. Etter at det befruktede egget har festet seg, blir graviditeten en helt vanlig gravididet (dog med ekstra oppfølging dersom det er noe som tilsier at det er nødvendig).

Skrevet

Jeg mener å ha lest at det er en ørliten større sjanse for å få barn med ulike misdannelser/syndromer etc.,men at det ikke skyldes metoden i seg selv, men snarere det faktum at par som får barn ved hjelp av IVF i gjennomsnitt er eldre enn andre foreldre, og at det i seg selv øker sjansen for å få barn med ulike spesielle behov. I tillegg er det økt sjanse for flerlingefødsler i de tilfellene hvor flere egg tilbakeføres, og flerlingesvangerskap er i seg selv mer risikofylte (bl.a økt sjanse for tidlig fødsel med de følgene det kan ha). Det er altså ikke IVF i seg selv som er risikofylt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...