Gå til innhold

Jeg bruker heldekkende ulteppe over vogna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bruker noen ganger heldekkende ullteppe men tar det av med jevne mellomrom for at det skal bli luft. Altså det er ikke farlig og ha ullteppe over vognen bare en liten stund på bussen for eksempel. Jeg synes det kan være greit når barn akkurat har sovnet men oftest pga sol. Vil virkelig ikke at barn skal bli solbrent!

Synes en del er altfor snar til og dømme gjerne på lite hyggelige måter, det er greit om folk spør eller sier det blir ikke for tett luft for barnet? Enkelte kan å si at det ser skummelt ut. Jeg forklarer da hvorfor jeg har teppe over, at jeg pleier og titte inn på henne ofte, ta av og på teppe, passe på at luften er god og at hun ikke blir solbrent. Synes det er litt skummelt i forhold til om hun hadde gulpet og fått noe i halsen sjekker ofte.

Men andre kan finne på og bare sitte og baksnakke meg tenk om babyen hennes har dødd. Ja hun hadde sannelig fortjent det siden hun ikke en gang skjønner at barnet må ha luftosv. Mange fæle mennesker i verden og jeg ønsker ikke at alle sitter og titter på barnet, forstyrrer det, typen mennesker som bare må klappe minsta på skinnet mens hun sover. Og hun våkner superlett med berøring. Men først og fremst bruker jeg tykt hvitt ullteppe ofte pga sola.

Jeg lurer litt på hva som rører seg i disse som klikker? Det nytter ikke og forklare heller for de har lest en plass at det er farlig. Hva tenker de og hvorfor reagere de på så måte? Jeg får jo bare mer lyst til og skjerme henne litt fra andre jo mer jeg møter slik oppførsel. Altså synes det er helt greit med de som sier fra på ordentelig måte, i tilfelle det hadde vært en person som ikke hadde vist bedre, men ikke dette sinne at alle skal gjøre som dem. Det meste er farlig med feil bruk.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke mange minuttene man bruker et heldekkende teppe før luften blir redusert. Hvorfor må det være heldekkende? Kan du ikke la det henge halvveis ned, eller la det være åpent i sidene? Det er faktisk en grunn til at man har satt fokus på dette, det kan bli farlig mye fortere enn du tror.

Ellers er jeg enig i at ingen burde "klikke" eller baksnakke deg på den måten du beskriver.

Opplever du faktisk stadig at "fæle" mennesker tar på barnet ditt?

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har et svært porøst, dvs. løst strikket ullpledd med store masker, blir det kanskje luft nok til barnet. Dersom teppet er tettvevd, ville jeg vært litt forsiktig, var jeg deg.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er trist å se alle de som koker babyen bak heldekkende ullteppe, det er galskap og poengløst!

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er galskap jeg, må være noe nymotens greie også, for jeg har ikke sett tidligere tidligere enn dagens unge mødre som har dekket til barnevogna slik. La barna få frisk luft! Solbrent? Ingen av mine 3 ble noengang solbrent i vogna si!

• Liker 7
Skrevet

Unger skal ikke være i direkte sollys uansett før de er ett år, så man må finne annen løsning enn å gå med solen lysende rett ned på barnet i lengre tid. Jeg har en sportsvogn med genial "kappe" som kan trekkes opp og ned etter behov. Bagvognen hadde ikke den muligheten, så der la jeg jakken min halvveis over og festet den i sidene med klemmer.

• Liker 1
Gjest Ruccola
Skrevet

Skjønner ikke at noen gjør dette jeg da, uansett om det er bare for 10 minutter :sjenert:

Til og med når jeg var trillepike når jeg var 13-14 år (for snart 20 årsiden), tenkte jeg langt nok til å ikke gjøre dette.

Skulle barnet sove eller det var for skarp sol, la jeg jakken min eller et teppe oppå kalesjen, så det hang halveis ned i åpningen.

Altså at jeg ikke dekket til, bare skjermet litt.

Om det at folk tar på barnet ditt ser jeg ikke på som et problem, der får du rett og slett bli flinkere til å si ifra!

Der får du lære deg å ta støyten i steden for at barnet ditt må gjøre det.

Man VET hvor ille dette her er i dag, fordi de har testet luftkvaliteten inne i vognene som blir dekket til.

Bare tenk på hvor raskt det blir dårlig luft å puste i om man sover mange på ett soverom på en liten hytte foreksempel.

Vi drar inn ganske så mange liter luft i løpet av noen få minutter, og det er tross alt ikke mange literene med luft inne i en vogn!

Så allerede etter ett minutt vi jeg tippe på at mengden oksygen i forhold til karbondioksid er VELDIG forandret!

Kan med sikkerhet si at jeg ALDRI kommer til å heldekke vognen til min baby, da er det i så tilfelle vist det er en ilter snestorm som ovverasker meg på vei hjem.....og til og med da hadde jeg nok sikkert ikke heldekket åpningen.... :sjenert:

• Liker 12
Skrevet

heldekkende teppe er fyfy, fordi barna får ikke nok luft, dessuten blir det for varmt i vogna. Men jeg selv har aldri turt si det til mødre jeg treffer på tur. Feig? Kanskje...

• Liker 4
Gjest pysepusen
Skrevet

Det finnes da solskjermer man kan kjøpe om man ikke orker å snu vogna! Den har vært flittig brukt her (er faktisk genial når det regner sidelengs også). Synes det er skummelt med teppe foran vogna. Det har jeg aldri brukt og kommer heller aldri til å bruke. Når han skal sovne legger jeg et av skjerfene mine (tynne bomullsskjerf) halvveis over oppå myggnettingen. Det kommer mye luft inn på sidene, men han ser ikke det som er rett fram. Med en gang han sover tar jeg det av da. Så min mening er at det er mange alternativer å tenke på før man tar på heldekkende ullteppe!

Skrevet

Da guttungen var liten brukte jeg en liten paraply som kunne festes med klemme på barnevogna, men som regel holdt det med kalesjen.

Jeg kan telle på fingrene de gangene jeg har hengt noe over vogna, og da var det enten pga direkte sollys eller skarp vind.

Men lot det alltid være åpent på sidene. Det er ikke lett for en liten sovende baby å gi beskjed om at nå begynner det å bli dårlig luft her inne...

Jeg skjønner godt at det ikke er noe hyggelig å bli baksnakket på bussen, etc. Men de aller fleste vet hvor farlig det er å dekke til vogna over lengre tid, og de som satt bak deg kunne jo ikke vite hvor lenge du har hatt teppet hengende foran vogna.

Men de kunne sagt ifra direkte, det er jeg enig i.

Skrevet

Det er ikke mange minuttene man bruker et heldekkende teppe før luften blir redusert. Hvorfor må det være heldekkende? Kan du ikke la det henge halvveis ned, eller la det være åpent i sidene? Det er faktisk en grunn til at man har satt fokus på dette, det kan bli farlig mye fortere enn du tror.

Ellers er jeg enig i at ingen burde "klikke" eller baksnakke deg på den måten du beskriver.

Jeg har aldri møtt noen si det er farlig når jeg har forklart at jeg pleier og se inn til henne ofte. Til og med de på helsestasjonen sa at det ikke var farlig så lenge det ikke går så lang tid som en halv time 45 minutter. Det var lenge synes jeg mye kan jo skje på 45 minutter. Pleier og flytte på det teppet vært 5 minutt vertfall jeg da.

Ofte og ofte men det er slik jeg har det med å smile veldig, tror det er derfor, så ser jeg inn til banet mitt hele tiden når jeg ikke har slikt teppe, og da kommer det gjerne en eller annen ”Å neimen så søt” flytte på teppe og så skal de klappe på henne.. Det hele kunne jo trolig blitt løst ved at jeg sier nei da våkner hun, nei sa jeg, men det er ubehaglig og måtte irettesette slike voksne mennesker(de tar ofte ikke hint slik med en gang så en må være veldig tydelig, gjerne gjenta også). Selv om en none ganger må. To ganger så spurte noen om og få ta bilde av henne også men de var i 17 års alderen og en annen gang i 19 års alderen. De i 19 års alderen hadde så lyst på et akkurat sånt barn selv.. De sa mye annet rart også. (Pleier og anbefale slike folk og skaffe seg to marsvin, ofte synes de det er en god ide når de skjønner jeg ikke tuller, og ja jeg mener det seriøst marsvin er herlige dyr..)

• Liker 1
Skrevet

Bruk helse teppe med hull , bruk det i korte perioder , myggnetting er ofte bra nok mot innsyn , sol og best mot insekter , katter , og gir best luft. Heldekkende ullteppe? Farlig , unødvendig og korttenkt!

• Liker 10
Skrevet

Det er trist å se alle de som koker babyen bak heldekkende ullteppe, det er galskap og poengløst!

Det er sånn hvitt ullteppe så det blir ikke varmere i vogna heller kaldere da ikke sola skinner og varmer. Har det på for at barn ikke skal bli solbrent. Er veldig opptatt av det da barn blir så fort solbrent. Vertfall barnet mitt. Bruker ofte solkrem men synes den er så klissete ekkel.

Skrevet

Synes det er galskap jeg, må være noe nymotens greie også, for jeg har ikke sett tidligere tidligere enn dagens unge mødre som har dekket til barnevogna slik. La barna få frisk luft! Solbrent? Ingen av mine 3 ble noengang solbrent i vogna si!

Hm har ikke inntrykk av at det er så veldig moderne og gjøre, men det er jo mye mere fokus på solbeskyttelse, kanskje det har noe med det og gjøre.

Vil bare understreke at det er ikke noe jeg gjør for at det er moderne er ikke ung mor heller foresten.

AnonymBruker
Skrevet

Hm har ikke inntrykk av at det er så veldig moderne og gjøre, men det er jo mye mere fokus på solbeskyttelse, kanskje det har noe med det og gjøre.

Vil bare understreke at det er ikke noe jeg gjør for at det er moderne er ikke ung mor heller foresten.

I min tid, snudde vi vogna om sola nådde inn til barnet inni kalesjen. Eller hang et lite teppe som vi hang på kalesjen, så babyen fikk skygge. Men dekket bare der sola kom inn, ikke hele.

• Liker 1
Skrevet

Det er sånn hvitt ullteppe så det blir ikke varmere i vogna heller kaldere da ikke sola skinner og varmer. Har det på for at barn ikke skal bli solbrent. Er veldig opptatt av det da barn blir så fort solbrent. Vertfall barnet mitt. Bruker ofte solkrem men synes den er så klissete ekkel.

Kan informere deg om at en hvit body ikke gir mer solbeskyttelse enn solfaktor 10 gjør, og barn skal ha sunblock 50+. Tror ikke det teppet ditt hjelper på så mye annet enn å gi barnet dårlig luft og bli alt for varm.

Skjønner ikke hvorfor folk gjør det, vi va i syden i august da lillen var 8 uker gammel, og vi brukte sunblock-parasoll. ALDRI teppe.

Skrevet

Har lest hva alle har skrevet og tenker jo som så at jeg kommer til og prøve og flytte om kalesjen på vognen slik at det kommer inn mer luft.

Det skader jo ikke med enda mer luft, men jeg tror enda så absolutt ikke det er skadelig, kom gjerne med info som forklarer hvordan det kan være skadelig og ha teppe over i kortere tid. :) Ellers så blir hun vertfall ikke overopphetet da teppet er hvitt og det som regel gjør det mer kjølig i vognen, lett og følge med temperatur når en triller bare og stikke inn hånden.

AnonymBruker
Skrevet

Har lest hva alle har skrevet og tenker jo som så at jeg kommer til og prøve og flytte om kalesjen på vognen slik at det kommer inn mer luft.

Det skader jo ikke med enda mer luft, men jeg tror enda så absolutt ikke det er skadelig, kom gjerne med info som forklarer hvordan det kan være skadelig og ha teppe over i kortere tid. :) Ellers så blir hun vertfall ikke overopphetet da teppet er hvitt og det som regel gjør det mer kjølig i vognen, lett og følge med temperatur når en triller bare og stikke inn hånden.

Du er skikkelig god som greier å følge med på oksygeninnholdet i vognen med hånden altså. Wow!

• Liker 8
Skrevet

Du er skikkelig god som greier å følge med på oksygeninnholdet i vognen med hånden altså. Wow!

Wow :ironi: Hvor har jeg skrevet at jeg følger med på oksygennivået med hånden?

Jeg skrev da at jeg følger med på temperaturen med hånden. Teppet tar jeg av og på vært 5 minutt ca det har med luftkvaliteten og gjøre.

Skrevet

Problemet er ikke varmen, så det hjelper ikke å stikke hånda inn. Problemet er at det blir DÅRLIG luft, barnet bruker opp oksygenet og når detcer tett blir det ikke tilført nytt tilstrekkelig. Hvorfor skal du da insistere på å la ungen ligge med lav oksygenforsyning? Skaff deg en parasoll som du kan feste på vogna. Bruk myggnett som skygger. Dra vogna baklengs. Heng noe stoff helt øverst for skygge. Men ikke dekk hele åpningen.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...