Zoë Castillo Skrevet 16. juni 2011 #1 Skrevet 16. juni 2011 (endret) Jeg skal shine opp kjøkkenet mitt, både vegger, gulv, tak, lister, vinduskarm, innredning, benkeplate og fliser mellom over- og underskap. Men hvilke farger?? Det er ikke åpen løsning mellom kjøkken og stue. Kjøkkenet er omtrent 10 m2, og er nordvendt med ett vindu. Det må altså være lyst! Jeg liker ikke eggehvit, og har alltid malt tak og lister i helhvitt alle tidligere steder jeg har bodd. Jeg har imidlertid tenkt å bruke oljemaling på innredningen (som er i lakkert heltre), og tenker at helhvit oljemaling kommer til å gulne. Jeg vurderer å male veggene i lys antikk, og tak, lister og vinduskarm i helhvitt (vannbasert oljemaling, eller hva det heter). Men hvilken farge kan jeg da velge på kjøkkeninnredningen? Det skal være så hvitt som mulig, men altså ikke helhvitt pga gulningen. Jeg vil ikke bruke vannbasert oljemaling her, ettersom jeg har dårlige erfaringer med slitestyrken på denne. Ellers har jeg tenkt på benkeplate i valnøtt-laminat, og hvite fliser/alloc-plater mellom over- og underskap. Gulv er jeg usikker på. Tilstøtende gulv er i lys eikeparkett/laminat, men på kjøkkenet vil jeg ha belegg. Men treverk-lignende, eller noe helt annet? Har du noen forslag til meg? Endret 16. juni 2011 av anti jante-June
Namine Skrevet 16. juni 2011 #2 Skrevet 16. juni 2011 kanskje en kremfarge eller Cappuccino, latte eller noe i den duren? =) Fine, lyse farger i mine øyne i alle fall. Sitter faktisk i skrivende stund å har en pitteliten pause mens malingen tørker. Holder på å male kjøkkenet selv nemlig. Men her ble det hvit da. (ikke helhvit, men lysere enn eggeskall) Lykke til med fargevalg! =)
snusmumrika Skrevet 17. juni 2011 #3 Skrevet 17. juni 2011 Hvorfor ikke vurdere antikkhvitt på kjøkkenskapene også, hvis du skal ha det på veggene? Det gjorde jeg, og er veldig fornøyd. Kjøkkenet virker "rolig" når det går i samme farge. Så står du friere i valg av andre accentfarger også.
Pippi92 Skrevet 23. juni 2011 #4 Skrevet 23. juni 2011 Du kan gjerne ha samme farge på vegg og kjøkkeninnredning, da virker rommet større og ikke minst lysere. For å gjøre rommet mer spennende og for å skape kontraster, kan du jo ha matte vegger og høyglans på kjøkkeninnredningen.
Tropic Skrevet 23. juni 2011 #5 Skrevet 23. juni 2011 Synes også du kan ha vegg og innredning i samme farge for å få en større effekt. Om du ønsker det litt freshere kan du jo f.eks velge fliser i en fresh farge. Vet om mange som har valgt helt hvit kjøkken, med røde fliser. Det er rå flott! Trenger selvfølgelig ikke være rødt, men du skjønner greia.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå