AnonymBruker Skrevet 16. juni 2011 #1 Skrevet 16. juni 2011 Altså må man betale en fast sum i mnd for å ha kredittkort uavhengig om man har brukt det eller ikke? (da tenker jeg ikke på avgifter ved uttak og betaling osv) Skjønner at det muligens er avhengig av hvilket kort jeg velger.
Zzyzx Skrevet 16. juni 2011 #2 Skrevet 16. juni 2011 Jeg tror ikke jeg har hørt om månedsavgift på kredittkort noen steder. Det kan hende det er en årsavgift på rundt 250 kroner, men ut over det er det vanlige betingelser for gebyrer og renter.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2011 #3 Skrevet 16. juni 2011 Dette er hentet fra vilkårene til sparebanken midt-norges kredittkortavtale ang priser; Minimumsbetaling pr mnd. er for tiden 3 % av benyttet kreditt, men alltid minst kr. 100,-. Betalingsbetingelser kan endres av kredittyter med lovbestemt varsel. Utover minimumsbetaling kan du når som helst velge å nedbetale kreditten helt eller delvis. En innbetaling dekker utestående krav i denne rekkefølgen: eventuelle inkassoomkostninger, gebyr, renter og kreditt. Tenker jeg veldig bakvendt når jeg ser for meg at denne minimumsbetalingen pr mnd er noe som faktisk ER hver mnd selv om du ikke har brukt kortet? Huff..
Zzyzx Skrevet 16. juni 2011 #4 Skrevet 16. juni 2011 Tenker jeg veldig bakvendt når jeg ser for meg at denne minimumsbetalingen pr mnd er noe som faktisk ER hver mnd selv om du ikke har brukt kortet? Huff.. Nei, det er bare hvis du har brukt det. Når det er sagt så er det alltid en dårlig idé å bare betale minimumsbeløpet...
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2011 #5 Skrevet 16. juni 2011 I det hele tatt ville jeg sagt at det er en dårlig ide å i det hele tatt bruke kredittkort, med mindre man kan betale hele beløpet kort tid etterpå. (feks bruke det om en får rabatt på noe o.l, for så betale regningen på kredittkortet med bankkort rett etterpå, så en slipper renter). Jeg hadde det som de fleste ville kalt liten kredittgjeld.. Fordi jeg var så dum å bruke det, når jeg egentlig ikke hadde råd til annet enn å betale minsteavdrag. Ble jo aldri ferdig med det! Sikker på at jeg omtrendt betalte dobbelt så mye som jeg i utgangspunktet hadde trengt. Ble heldigvis kvitt det når vi bakte det inn i huslån. Betalte aldri, som jeg kan huske, noen månedpris for å ha det, men ville tenkt meg nøye om var jeg deg, før jeg skaffet meg et kredittkort.. Det spinner fort ut av kontroll om en bare skal bruke litt her og litt der!
Zzyzx Skrevet 16. juni 2011 #6 Skrevet 16. juni 2011 (endret) Neida, det er utrolig greit å bruke kredittkort, så lenge det brukes riktig. At noen ender opp med gjeld de ikke klarer å betjene på skikkelig vis er ikke et argument for at andre ikke skal skaffe seg kredittkort. Det blir litt som å idiotforklare andre folk fordi man er/har vært litt idiot selv. Endret 16. juni 2011 av Zzyzx
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2011 #7 Skrevet 16. juni 2011 Jeg har kredittkort i Skandiabanken. Det eneste jeg betaler er renter av utestående saldo.
Sissan9 Skrevet 17. juni 2011 #8 Skrevet 17. juni 2011 Kredittkort er stort sett gratis nå. Ihvertfall har jeg 4-5 ulike kort som jeg ikke betaler årsgebyr for. Dersom jeg ikke bruker kortet, så det har negativ saldo, får jeg heller ingen regning. Siden jeg alltid betaler hele det benyttede beløpet ved forfall, får jeg heller ingen rentebelastning. Så man kan ha kredittkort helt kostnadsfritt. Jeg handler feks all mat og andre større innkjøp på TRUMF kredittkort, så får jeg 3%/1% tilbake i etterkant. Og matregningen kommer en gang i måneden, så jeg kan sette av til den på regningskontoen. Syns det er kjekt - nå har kontokortet bare "lommepenger", og skulle det gå tomt, har jeg fortsatt til mat.
Glitnir Skrevet 17. juni 2011 #9 Skrevet 17. juni 2011 Jeg har kredittkort i Skandiabanken. Det eneste jeg betaler er renter av utestående saldo. Ikke riktig - Skandiabanken har 50 kroner i årsavgift. Mange kredittkort er gratis nå, men ikke alle. VISA og Mastercard fra "aggressive" tilbydere har sjelden årsavgift. Diners og Amex betaler man vel alltid for, men da følger det gjerne også med noen fordeler, for eksempel flyplassloungeadgang.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2011 #10 Skrevet 17. juni 2011 er ikke snakk om å være idiot det, kredittgjeld kan skje den beste. jeg er langt i fra noe knøl i økonomien, og har i dag to nedbetalte biler, og jeg er har ikke fylt 25 enda, og eget hus med knappe millionen i gjeld.og dette på gjennomsnittlønn. heller aldri hatt inkasso. dog brukte jeg dette kortet, fordi jeg tenkte at jeg hadde jo råd til å betale det, over et par ganger.. så gikk selskapet jeg jobbet i konkurs. jeg hadde ikke jobbet der lenge nok til at jeg fikk nok støtte til det jeg trengte, så jeg måtte hive meg inn i en langt mindre betalt jobb. dermed fikk den vokse og vokse til jeg fikk ny, stabil jobb. og når jeg endelig fikk tatt det, ble det nesten dobbelt beløp fra utgangspunktet. vi snakker bare 5000 kr i utgangspunktet, men allikevel ble det for mye der og da. fra den dagen, har jeg i alle fall bestemt meg for at jeg vil heller bruke penger som faktisk fins, slik at om noe skulle skje, kan ingen kreve penger eller tingene mine tilbake. prøvde ikke å såre noen med å si det jeg sa, men heller bare si i fra at en bør tenke seg litt. men at det bare er idioter som får kredittgjeld, var i grunn nytt for meg...
Zzyzx Skrevet 17. juni 2011 #11 Skrevet 17. juni 2011 prøvde ikke å såre noen med å si det jeg sa, men heller bare si i fra at en bør tenke seg litt. men at det bare er idioter som får kredittgjeld, var i grunn nytt for meg... Jeg mener ikke at man er idiot sånn generelt sett, men det er litt dumt å bruke et kredittkort når man ikke har pengene det brukes til og satser på at neste måneds lønn skal dekke det, eller at man bestemmer seg for å betale det i to avdrag. Hvis man ikke har 5000 i bakhånd så bør man heller ikke belaste kredittkortet med 5000. Mitt kort brukes til netthandling, hotellreservasjoner, leiebil, flybilletter, varekjøp i utlandet og denslags. Det er ting jeg ellers ville betalt kontant, men kortet blir aldri belastet fordi jeg fikk lyst på noe jeg kanskje ikke hadde penger til. Om jeg skulle miste jobben har jeg uansett en grei buffer å ta av. I de periodene jeg ikke har hatt det så har heller ikke kredittkortet blitt brukt. Det er hovedregel nr. 1 for å unngå slike situasjoner. Min mening er at man bør mye heller tenke seg om litt på hvordan det brukes enn på om man i det hele tatt skal anskaffe seg et. For et kredittkort er veldig praktisk i mange situasjoner.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2011 #12 Skrevet 17. juni 2011 Jeg har Mastercard Gold og mener det er en årsavgift på 650 kroner. Kortet inkluderer dog reiseforsikring, rabattavtaler, m.m.
rrakel Skrevet 17. juni 2011 #13 Skrevet 17. juni 2011 Jeg er student, bankenes hemmelige våpen for å venne folk til å bruke tjenester som kommer til å koste senere i livet, høhø. Men ja, det er vel ofte ellers en årsavgift, med mindre man har et eller annet bonuskort via jobb/ect. Eller rett og slett har et kort med så høye renter og gebyrer at det ikke er nødvendig. Og om det er idiotisk eller ikke å ha kredittgjeld eller ei så er det i alle fall kjekt å ha et kredittkort. Bruker mitt Mastercard til å betale netthandel (mye bedre forsikring mot evnt. svindel enn VISA), og til å betale reiser slik at jeg har reiseforsikring. Har det også med på turer ect. i tilfelle jeg mister det andre bankkortet mitt. Så det er kjekt å ha likevel. Har dog ingen gjeld på det, og har aldri latt en regning forfalle uten å være betalt da jeg alltid forsikrer meg om at jeg har råd til å betale før jeg kjøper noe med det.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2011 #14 Skrevet 17. juni 2011 eg mener ikke at man er idiot sånn generelt sett , men det er litt dumt å bruke et kredittkort når man ikke har pengene det brukes til og satser på at neste måneds lønn skal dekke det , eller at man bestemmer seg for å betale det i to avdrag . Hvis man ikke har 5000 i bakhånd så bør man heller ikke belaste kredittkortet med 5000. okay, da skjønner jeg. det er i grunn det jeg prøver å komme frem til jeg også, kredittkort har absolutt sine fordeler det også, men en bør passe på at en har penger for det rett etterpå. var der jeg gjorde feilen, jeg tenkte at jeg får penger.. lite kunne jeg visst at sleskapet ble slått konkurs et par uker senere. (var veldig skakkjørt hele greia, så vansklig å få den lønna vi skulle ha osv). har forøvrig rukket å spare buffer selv pga slike tilfeller nå, men jeg hadde ikke hatt den jobben så lenge, så rakk ikke rett og slett. og det er det jeg mener, kan godt bruke kredittkort, men da skal pengene helst ligge på en annen konto, så en kan betale kort tid etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå