Orchideae Skrevet 16. juni 2011 #1 Skrevet 16. juni 2011 Er ett år siden jeg flyttet hjemmefra, og har nå bodd med kjæresten i et halvt. Altså, jeg viste at husarbeidet tar tid, og at foreldrene mine, særlig mamma brukte en del tid på det. Men jeg føler jeg ikke har tid til å gjøre noe som helst annet hjemme. Jeg er sikker på at jeg bruker 2 timer på en vanlig dag og har jeg fri en dag så står jeg opp, så er det bare å spise før jeg rydder, vasker, bretter tøy o.s.v. Jeg jobber mye mindre enn kjæresten min, så er naturlig at jeg tar en del mer husarbeid enn han, og han bidrar han også. Men jeg føler at jeg ikke gjør NOE annet omtrent når jeg er hjemme. Altså på en vanlig arbeidsdag bruker jeg opptil to timer, på en fridag kan jeg bruke opptil 4 timer.. Hvor mye bruker dere? Kanskje naturlig å nevne at vi er to voksne i en 45 kvadrats leilighet uten oppvaskmaskin. Kan kanskje nevne at jeg er ganske nøye og liker å ha det ganske så ryddig rundt meg, har dere det alltid ryddig? Føler alle har det strøkent hver gang jeg er noe sted..
Jamme Skrevet 16. juni 2011 #2 Skrevet 16. juni 2011 Jeg er langt i fra verdens ryddigste, og på en vanlig dag er det eneste jeg gjør å tørke over flater på kjøkkenet, vaske opp og rydde bort ting som ligger og slenger (hvilket ikke blir så mye når man legger ting dit det skal med en gang). Dette vil jeg tro tar maks en halvtime, litt avhengig av hvor mye oppvask det blir. Ellers vasker vi ordentlig en gang i uka - kollektivet har vaskeliste, og vi rullerer på å ta hvert vårt rom. Dette bruker jeg kanskje en time på, men da er jeg ganske ineffektiv. Så kommer klesvask kanskje en gang i uka, men det er jo strengt tatt bare å hive klærne i maskinen, trykke på en knapp, henge opp og legge bort når det er tørt, og jeg tviler på at jeg bruker mer enn en halvtime til sammen på dette. Hva er det du gjør som tar så lang tid? Jeg tror de færreste har det strøkent hos seg til enhver tid, men mange tar nok en runde med støvsugeren før de får besøk
elisabeth30 Skrevet 16. juni 2011 #3 Skrevet 16. juni 2011 en halvtime om dagen og 2-4 timer når det vaskes alt ettersom hvor rotete og skittent det er.
Orchideae Skrevet 17. juni 2011 Forfatter #5 Skrevet 17. juni 2011 Hva er det du gjør som tar så lang tid? Det er det jeg ikke forstår heller. Vi deler jo på oppvasken, den tar ca. 30-60 minutter, avhengig av hva vi har spist til middag. Så er det rydding, litt støvsuging, re opp senga og sånt småtteri. Såklart, er vi ikke hjemme en dag bruker jeg jo ikke noe tid på det heller, men er jeg hjemme går det fort en time eller to.
Gjest Bjørn82 Skrevet 17. juni 2011 #6 Skrevet 17. juni 2011 Det er det jeg ikke forstår heller. Vi deler jo på oppvasken, den tar ca. 30-60 minutter, avhengig av hva vi har spist til middag. Så er det rydding, litt støvsuging, re opp senga og sånt småtteri. Såklart, er vi ikke hjemme en dag bruker jeg jo ikke noe tid på det heller, men er jeg hjemme går det fort en time eller to. Høres ut som du enten er ganske treg eller som jeg tror.. Du er litt for nøye med det du gjør hehe.. Kanskje klærne ikke MÅ ha tellekant eller at oppvasken er ren når den ser ren ut. Jeg vet ikke.. Hjemme er det min kone som gjør mest at dette.. Jeg gjør litt, men er veldig bortskjemt når det kommer til husarbeid. Jeg støvsuger huset en gang i uken og tømmer og setter inn i oppvaskemaskina og bærer ut søppel.. Støvsuge huset tar 1time da.
Tropic Skrevet 17. juni 2011 #7 Skrevet 17. juni 2011 Er dere veldig rotete etter dere? Det første dere må starte med er å rydde bort ting med en gang dere er ferdige med å bruke det, da slipper du at ting hoper seg opp. Vet ikke om det gjør dere til dere, men. Når dere lager mat vil jeg anbefale å skylle/vaske underveis også, f.eks er dere ferdig med å bruke et redskap (bolle, stekepanne, skjærebrett, visp) mens maten fremdeles lages og du ikke må stå å røre konstant (eller dere begge lager sammen) skyld av og vask det dere kan mens maten kokes/stekes. Ellers skjønner jeg ikke hva du gjør i 2 timer hver dag.. Re opp sengen, gjør du dette veldig nøye f.eks, dette bruker jeg maks 10 sec på. Hva gjør du av husarbeid på en vanlig dag? hver dag gjør jeg: Rydde inn og ut av oppvaskmaskin, vaske opp det som ikke går inn der, tørker over benker ol på kjøkkenet. (15 min kanskje) Rydder litt på stua (Bort med ting på bordet ol) Kanskje 5 min? Støvsuger litt der det trengs (ca hver dag) Har en støvsuger som står fram hele tiden, en slik en: http://www.elkjop.no/product/hus-hjem/stovsuger/handstovsuger/BBHMOVE2/bosch-stovsuger Kanskje 5 min. Så hver dag bruker jeg ikke 30 min engang på husarbeid. Vasker badet en gang i uken ca, og støvsuger skikkelig en gang i uken. Vasker golv når dette trengs. 1
SmallTalk Skrevet 19. juni 2011 #8 Skrevet 19. juni 2011 Hvordan er det mulig å bruke 30-60 min på oppvasken når man bare er 2 stk i huset? Og hvordan er det mulig å bruke 2 timer daglig på husarbeid en leilighet på 45 kvm? Jeg har enebolig på 190 kvm, og jeg bruker maks 30 min daglig på husarbeid. Tidvis ikke det engang. I dag har jeg satt på og hengt opp 3 klesvasker, vasket og støvsugd alle gulv i begge etasjer og vasket badene. Dette tok under 1 time tilsammen. Dersom jeg tar med plenklippen av en plen på 700 kvm så har jeg brukt ca 2 timer på hus- og hagearbeid.
Redbull Skrevet 20. juni 2011 #9 Skrevet 20. juni 2011 Vi har ett spebarn og bruker ikke halvparten av den tida du bruker en gang... Og her er det ryddig og støvfritt 90% av tida 1
Gjest Tirkes Skrevet 20. juni 2011 #10 Skrevet 20. juni 2011 To timer i uka dedikert, ellers kanskje 10-15 minutter dagen sånn innimellom. Klesvask og brette/henge tøy gjør jeg innimellom, piler i kjelleren og ordner litt eller bretter noe tøy foran TV'en. Er bare ved behov. Skittens settes i maskina etter middagen, regner ikke det som husarbeid. En gang i uken vasker jeg hus - DET regner jeg som husarbeid. Da starter sambo og jeg i hvr vår endre, cvasker alle blanke flater (unntatt vinduer), tørker støv, rydder, vasker gulver, shiner kjøkken og bad til det skinner og setter på en maskin med tøy som trengs. Vi er som regel ferdige på en times tid. *slapp husarbeider* 1
spinnwild Skrevet 20. juni 2011 #11 Skrevet 20. juni 2011 Hehe TS har nok ikke vært hos meg Bor sammen med typen i 40kvm leilighet, og har alt for mye og store ting. Vi har så å si gitt opp med rydding. Rydder i ny og ne, men det er egentlig bare flytting av ting hehehe Det jeg bruker mest tid på er oppvasken, ettersom jeg ikke vil vaske litt om gangen (liker ikke sløse med varmtvann), så blir det gjerne mer enn jeg hadde tenkt hehe heldigvis har jeg benkeplass å oppbevare det som skal vaskes Ellers gjør vi ikke mye... Koste gulvet, vasker i ny og ne, og tørker litt støv når det vises at det er nødvendig... Får håpe det ligger noe i det med skitt og høyere immunforsvar
Orchideae Skrevet 20. juni 2011 Forfatter #12 Skrevet 20. juni 2011 Jeg tror nok jeg rett og slett er for nøye, jeg! Oppvasken tar fort litt tid når man er to som har spist middag og man i tillegg har laget skikkelig mat som krever litt tilbredning. Men ellers støvsuger jeg hver dag, og vasker gulvene nesten hver dag, badet tas en gang i uka, og ellers er det vanlig ryddig og klesvask hver dag. Det er som regel alltid ryddet strøkent her hver eneste dag. Hmm, kanskje jeg burde senke krava litt?
Gjest Tirkes Skrevet 20. juni 2011 #13 Skrevet 20. juni 2011 Jeg tror nok jeg rett og slett er for nøye, jeg! Oppvasken tar fort litt tid når man er to som har spist middag og man i tillegg har laget skikkelig mat som krever litt tilbredning. Men ellers støvsuger jeg hver dag, og vasker gulvene nesten hver dag, badet tas en gang i uka, og ellers er det vanlig ryddig og klesvask hver dag. Det er som regel alltid ryddet strøkent her hver eneste dag. Hmm, kanskje jeg burde senke krava litt? *klem* Ja, det burde du. Les hva du skriver. Du vasker gulvene hver dag, men badet en gang i uka. Gulvene trenger sjeldnere vask enn badet gjør om man støvsuger noen ganger i uka - med mindre man tramper rundt i huset i sølete sko. Om dere gjør det, så foreslår jeg en skohylle, ta gulvvasken ved behov/ukentlig og støvsug annenhver dag, så sant dere ikke ha spesielt ille støvallergi eller dyr som røyter. Dersom du ikke har sentralstøvsuger, så sprer du faktisk littegranne støv hver gang du støvsuger. Jeg har hus med boareal på 135 kvm, bor sammen med sambo og katt, ingen barn. Får som regel skryt for velholdt hjem. Lite tepper og mye rene gulvflater. Vi støvsuger to ganger i uka og vasker gulvene over det hele kanskje to ganger i mnd. Gulvet på badet og kjøkkenet vaskes ukentlig fordi det trengs oftere. Badet vaskes en gang i uken, kjøkkenet ryddes etter hvert måltid og vasker benker ved behov (etter bruk). Er det kun smuler, koster jeg smulene bort. Å vaske gulvene hver dag blir litt drøyt om det ikke trenges, høres nesten ut som om du elsker å vaske gulver. Tror du bør messe i eget hode "Trenger jeg å vaske her oftere enn jeg vasker mitt eget putevar?".
Orchideae Skrevet 20. juni 2011 Forfatter #14 Skrevet 20. juni 2011 *klem* Ja, det burde du. Les hva du skriver. Du vasker gulvene hver dag, men badet en gang i uka. Gulvene trenger sjeldnere vask enn badet gjør om man støvsuger noen ganger i uka - med mindre man tramper rundt i huset i sølete sko. Om dere gjør det, så foreslår jeg en skohylle, ta gulvvasken ved behov/ukentlig og støvsug annenhver dag, så sant dere ikke ha spesielt ille støvallergi eller dyr som røyter. Dersom du ikke har sentralstøvsuger, så sprer du faktisk littegranne støv hver gang du støvsuger. Jeg har hus med boareal på 135 kvm, bor sammen med sambo og katt, ingen barn. Får som regel skryt for velholdt hjem. Lite tepper og mye rene gulvflater. Vi støvsuger to ganger i uka og vasker gulvene over det hele kanskje to ganger i mnd. Gulvet på badet og kjøkkenet vaskes ukentlig fordi det trengs oftere. Badet vaskes en gang i uken, kjøkkenet ryddes etter hvert måltid og vasker benker ved behov (etter bruk). Er det kun smuler, koster jeg smulene bort. Å vaske gulvene hver dag blir litt drøyt om det ikke trenges, høres nesten ut som om du elsker å vaske gulver. Tror du bør messe i eget hode "Trenger jeg å vaske her oftere enn jeg vasker mitt eget putevar?". Tusen takk. Kanskje det blir litt sånn over-kill med vaskinga nå, da jeg er hjemme store deler av dagen aleine og dermed må finne på noe? Hmm.. Får jo god tid til å tenke over alt mulig rart som burde gjøres, eller kanskje ikke trenger å gjøres, men som jeg kan gjøre likevel? Men jeg tror nok det er mer tungvindt med en liten leilighet enn et stort hus. Dette fordi man lever tettere og støvet har mindre plass å legge seg på. I et hus blir uansett støv og rot spredd mer utover, og synes ikke så godt kontra en liten leilighet.
Gjest Tirkes Skrevet 20. juni 2011 #15 Skrevet 20. juni 2011 Jeg har bodd på hybel, hybelleilighet, studenthus og leilighet på nesten 60 kvm også. Både kjeller og 4 etasje. Sier ikke at det er feil å vaske så mye, liker du det så skal jeg ikke kritisere. Men når du spør om dette er normalt så vil nok jeg si "nei". Er endel ting du gjør daglig som folk fler ikke gjør mer enn ukentlig eller sjeldnere.
Auroressa Skrevet 21. juni 2011 #16 Skrevet 21. juni 2011 Nå som jeg går hjemme, er sykemeldt 80 prosent for tiden, så gjør jeg husarbeid daglig. Jeg og samboeren min vi har tre hunder, så blir en del røyting og hår samlet opp i løpet av en dag. Da jeg våkner så rer jeg opp sengen, rydder litt raskt på soverommet, åpner alle vinduene i alle rom , tørker støv, vasker over stuebordet som er i glass så blir endel flekker, går over begge sofaene med en sånn pet hair remover, før jeg støvsuger over der igjen, så støvsuger jeg alle rom. Tar oppvasken, setter på en vaskemaskin med klær eller hånklær, skittentøyskurven blir overraskende fort full! Og en gang i uken vasker jeg gulvene og vasker badet. Så daglig går det ca 1-2 timer i husarbeid. Og i helgene da jeg vasket så blir det et par timer mer. Elsker og ha det ryddig rundt meg
Sluagh Skrevet 22. juni 2011 #17 Skrevet 22. juni 2011 Bruker under en halvtime daglig, selvsagt mer når jeg skal gå over alle gulvene og slikt, som oftest gjøres det i helgen når jeg uansett har god tid. Tips - når du lager mat prøv å vask opp ting med en gang, har du mikset eggerøre så vasker du bollen du mikset den i med en gang etter at du har slengt røra i stekepanna. Alle monner drar på å korte ned tiden du bruker
Wonders Skrevet 29. juni 2011 #18 Skrevet 29. juni 2011 En time dagen tenker jeg, her er det strøkent hele tiden nesten. Ett par sko kan stå utenfor skapet og en pute påsoffaen kan ligge i feil Sotra, men ellers strøkent. Jeg liker at mitt hjem møter meg med innbydende luksus og komfort. Som om jeg skal være avslappet og klar for besøk. 1
lilla¤ Skrevet 29. juni 2011 #19 Skrevet 29. juni 2011 Jeg liker å holde det ryddig og rent rundt meg. Er ikke alltid like flink da men:P Jeg prøver å rydde/vaske en halvtime om dagen, vil ikke bruke for mye tid på det. Også en gang i uka rydder og vasker jeg og samboeren min til alt er fint bruker ca 1-2 timer:)
Tears.of.the.Sun Skrevet 29. juni 2011 #20 Skrevet 29. juni 2011 Vi er to personer i et stort hus, og bruker kanskje 1 time daglig max. Vi rydder og ordner etter oss heletiden og lar ikke oppvask stå på benken, eller glass på rommet. Vi små-rydder heletiden, og det er jeg totalt avhengig av siden jeg er ryddenarkoman. Siden vi har hund støvsuger vi annenhver dag, men det tar jo ikke mange minuttene. I tillegg til det tar vi jo rundvask på alle rommene en gang i blandt, og da bruker jeg kanskje 2 timer på det. Vi har det så og si spotless siden vi er "perfeksjonister" på sånt, men bruker ikke så mye tid av den grunn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå