Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten skal ut i det store leie-markede og titte etter leilighet. Et lite problem, ingen av oss har depositum oppspart.. Er unge og skal flytte fra foreldrene våres for første gang.. Men krever ALLE leiligheter depositum? Jeg har 13.000 på kontoen, men er egentlig spart til noe annet så vil egentlig ikke bruke de pengene.. Ser også at flere vil ha 3mnd husleie som depositum. På en leilighet til 6.000 er det 18.000 kr.. ser ikke hvordan vi skal finne disse depositum-pengene.. Jeg studerer og han har fulltidsjobb...

Skjønner at depositum er en trygghet for utleier, men det er MYE penger for to 18åringer..

Videoannonse
Annonse
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Nei, ikke alle krever depositum. Ikke mulighet til å låne penger av foreldre? Har han fulltidsjobb, men ingenting oppspart?

Skrevet

Det er mye penger, og om du ikke er interessert i å bruke sparepengene, så går det an å få et depositumslån i banken, men vet ikke helt formalitetene rundt dette.

Man må regne med å betale depositum, de aller aller fleste ønsker dette. Her jeg bor nå betalte vi bare en måned forskuddsleie, men det var eneste plassen vi så på hvor det ikke var depositum (itillegg til den absolutt beste leiligheten :-D) Skal dere ha sjans på å få leilighet uten depositum burde dere ha gode referanser.

Skrevet

spare, spare, spare. De kan vel vente nokre månader med å flytte saman?

• Liker 5
Skrevet

ALLE krever ikke depositum.. Jeg gjør f.eks ikke det, fordi jeg ikke gidder bryet med depositumskonto, og bor i samme hus selv, så har relativt god kontroll.

På en annen side har jeg angret bittert på det noen ganger når folk plutselig flytter fra alt rotet sitt.. Lenge leve latskapen!

Kanskje dere kan låne av foreldrene? Det er jo penger de relativt sikkert får tilbake:)

AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke alle krever depositum. Ikke mulighet til å låne penger av foreldre? Har han fulltidsjobb, men ingenting oppspart?

Han har betalt ned mastercard-gjeld og telenor-gjeld framfor å spare. Så vi ikke startet vårt "nye" liv med at han hadde masse gjeld :) så da har han betalt store beløp hver mnd, framfor 1000kr mnd i to år. :)

Skrevet

Han har betalt ned mastercard-gjeld og telenor-gjeld framfor å spare. Så vi ikke startet vårt "nye" liv med at han hadde masse gjeld :) så da har han betalt store beløp hver mnd, framfor 1000kr mnd i to år. :)

Knapt nok gammel nok til å ha kredittkort og allerede masse gjeld.......

Og så lurer man på hvorfor folk vil ha depositum. De aller fleste som leier ut krever inntil 6 mnd depositum, mest vanlig er det med 3.

Enten så må du låne penger av foreldre eller snakke med banken om depositumslån.

Jeg personlig ville nok ha tenkt at en utleier som ikke vil ha depositum fremstår som useriøs og ikke til å stole på.

• Liker 3
Gjest Fable
Skrevet

Om de ikke krever depositum ville jeg ansett de som litt dumme og useriøse.. og ville vel neppe leid hos de.

Om du ikke vil bruke det du allerede har spart, så må du nesten bare spare mer =)

Velkommen til voksenlivet!

• Liker 1
Skrevet

Vel, du har oppsparte midler, og dere mangler ikke allverdens. Det bør gå greit når han har heltidsjobb.

Depositumet er jo ditt hele veien, og du får det med deg når du flytter, om du ikke er totalt hensynsløs.

Sant å si bør dere også sørge for å ha en buffer på ti-tjue lakser og forsikring når dere flytter sammen, slik at dere kan takle en akuttkrise.

Hvis du bruker sparepengene på depositumet, kan du begynne å spare på ny, når dere er på plass. Har dere det trangt, kan du vurdere å jobbe litt i helgene, eller en og annen kveld. Det kan gjøre underverker på økonomien, om den er litt småtrang i utgangspunktet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten skal ut i det store leie-markede og titte etter leilighet. Et lite problem, ingen av oss har depositum oppspart.. Er unge og skal flytte fra foreldrene våres for første gang.. Men krever ALLE leiligheter depositum? Jeg har 13.000 på kontoen, men er egentlig spart til noe annet så vil egentlig ikke bruke de pengene.. Ser også at flere vil ha 3mnd husleie som depositum. På en leilighet til 6.000 er det 18.000 kr.. ser ikke hvordan vi skal finne disse depositum-pengene.. Jeg studerer og han har fulltidsjobb...

Skjønner at depositum er en trygghet for utleier, men det er MYE penger for to 18åringer..

Det er det for alle! Så spar!

En fin måte å spare på er nettopp å bruke depositum-konto som sparekonto. Når dere lfytter om noen år, får dere depositumpengene tilbake, og dere er rik!

AnonymBruker
Skrevet

Som huseier har jeg erfart at depositum er omtrent nødvendig. Skjønner at det ikke er lett for studenter, er selv 23 år, student og hadde det ikke vært for at kjæresten tjente greit så vi har kjøpt bolig selv så hadde jeg vært i samme situasjon. Var forsåvidt det før vi flyttet sammen. De fleste huseiere har nok vært i samme situasjon selv, men sjansen på å ikke kreve depositum er rett og slett for stor dersom noe går galt.

Skrevet

Du har jo penger, og depositum er ganske grunnleggende, så jeg ser ikke helt hva som skal være viktigere enn det. Mange skriver forøvrig 3 mnd i annonsen, men godtar mindre, dersom du gir et godt inntrykk. Jeg har alltid hatt 2 mnd, og har da sagt at jeg på stående fot kan komme med det, siden det er det jeg har fra før, og da har jeg alltid fått beskjed om at det går greit, selv om det sto 3 i annonsen. Bare si at du er 18 år, og ikke har rukket å spare opp mer, mange må tross alt låne eller ta ut forskudd på jobb for å få det til, så bare det at det er sparepengene dine vil telle positivt. Dersom du bruker dine sparepenger på dette er det også viktig at kontoen opprettes i ditt navn, så du får disse pengene tilbake neste gang du flytter.

At folk som ikke krever depositum er useriøse er motsatt av min erfaring. Jeg har leid et par steder hvor det ikke var nødvendig, og det har vært de beste utleierne jeg har hatt. Folk som stoler på sin egen vurderingsevne er som regel mer seriøse og easy going og flinkere til å følge opp når det skjer noe.

• Liker 1
Skrevet

Vi fikk lån fra banken til slikt. Gikk under huslån(av alle ting)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...