Gjest Anonymous Skrevet 14. november 2003 #1 Del Skrevet 14. november 2003 Barnefaren bor langt unna og vi sender poden på 6 år med Ekspress buss frem og tilbake mellom oss når han skal ha samvær med faren. På de siste 3 turene har han tisset i buksa begge veier til og fra hjemmene. Kan vel legge til at han ikke er tørr om natten enda. Neste helg skal han igjen ut og reise, og faren har foreslått at han bør ha beskyttelse på seg under turen. Det er noe i meg som sier nei her, men samtidig vet jeg jo også at sannsynligheten er stor for at han kommer til å tisse seg ut underveis og at alle kan se at han har våt bukse. Har ikke snakket med min sønn om dette, og vil først gjerne høre hva dere mener om dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Change Skrevet 14. november 2003 #2 Del Skrevet 14. november 2003 Stakkars liten!! Har det slått dere at han kanskje tisser på seg på disse turene fordi han føler seg redd og utrygg? Jeg synes dere burde snakke med gutten, og finne ut om det er en spesiell årsak til at uhellene skjer! Kanskje prøve å finne andre løsninger enn å sende ham alene, hvis det er slik at han er redd og gruer seg til turene. Hvis alt dere ønsker er en løsning på våte klær,så er vel bleie en løsning! Change Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 14. november 2003 #3 Del Skrevet 14. november 2003 Vet ikke jeg........synes at du burde snakke med sønnen din om dette og da, og først høre hva han synes om det. Ser at du skriver at han reiser med buss. Hvor lang er turen med bussen en vei? Busser har jo ikke toalett, så da er det vel sånn at han må ikke må på toalettet før bussen kjører, men etter en stund så kommer det........Kanskje han er redd for å reise alene f eks? Så jeg kan forstå at det kan være litt frustrerendes ja. Kanskje jeg ville tatt på han bleie, så trenger han ikke å være flau over at alle ser at han har tisset på seg. Hvis han blir flau/redd da. Men jeg ville snakket med han om det først. Bare mitt tips da. Er ikke så lett å si hva man ville ha gjort når man ikke har vært i samme situasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poopsi Skrevet 14. november 2003 #4 Del Skrevet 14. november 2003 Skjønner hva du mener, men en bleie er vel kanskje lurt i dette tilfellet... Hør litt med sønnen din, om han syntes det er ok. Fortell at det er ingen andre ennn mamma og pappa som trenger å vite det, og med "up & go" blir det jo neste som en truse som ikke er lett å se om han har litt posete klær. Fortell at det gjerne kan bli litt kaldt for han nå om vinteren om han skulle være så uheldig igjen, og ubehagelig også.... Luft det forsiktig med din sønn, og vurder det ut fra det... Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 16. november 2003 #5 Del Skrevet 16. november 2003 Sender du en seksåring alene med buss??? Ikke rart han tisser på seg....... Stakkaren er vel vettaskremt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 16. november 2003 #6 Del Skrevet 16. november 2003 Jeg tok buss alene til skolen (en time) da jeg var seks år. Mamma og pappa bygde hus som ikke var ferdig før etter en måned ut i skoleåret. Det gikk helt fint det. Kan ikke huske at jeg var redd noen ganger. (må jo ha sagt at mamma har hatt veldig dårlig samvittighet for dette i ettertid stakkar - tenker på det enda) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 16. november 2003 #7 Del Skrevet 16. november 2003 Hmmm Det første som slår meg er at han kanskje ikke er moden for å reise alene med buss enda. Ikke sikkert at han er redd, men når det går galt med dogåinga, så er det kanskje ikke tid for klange bussturer alene enda. Finnes det andre måter å få organisert samværet på. Kan kjøre ham til pappa og en kjøre ham hjem fra pappa for eksempel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 16. november 2003 #8 Del Skrevet 16. november 2003 Sender du en seksåring alene med buss??? Ikke rart han tisser på seg....... Stakkaren er vel vettaskremt! 6-åringer kan fint reise alene, dersom de er trygge på situasjonen de befinner seg i, og er normalt utviklet hva angår uavhengighet og selvsikkerhet - de er ingen dårlige foreldre selv om de sender gutten av sted på egenhånd, og problemet behøver ikke komme av at han er redd! :evil: Sørg for at han unngår å drikke mye på forhånd og underveis, og at han går på do umiddelbart før avreise. Kan fortelle at min samboer har ei jente på snart 6 som heller ikke er tørr. Hun er ekstremt frempå, trygg og selvsikker, og det er snarere fysiologiske årsaker som gjør at hun ikke greier å holde seg. Eller at hun rett og slett ikke bryr seg så mye om at det går i buksa en gang i blant. Da kan bleie være et greit hjelpemiddel, dersom ungen går med på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 16. november 2003 #9 Del Skrevet 16. november 2003 Syns dere skal snakke med ham jeg. Du skriver ikke hvor lang turen er, men det kan jo godt være at han rett og slett ikke vet hva han skal gjøre når han må tisse, og at det derfor går galt. Mange ekspressbusser har toalett som man kan få tilgang til, og uansett kan han si fra til sjåføren og få ham til å stoppe om han må tisse. Men det er ikke opplagt for en 6-åring. Kanskje en av dere burde følge ham på bussturen en gang, for å se hvordan det hele foregår? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 16. november 2003 #10 Del Skrevet 16. november 2003 Jeg tror gutten tisser på seg på bussen fordi han er redd. Fryktleig å tenke på i alle fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mellom Skrevet 16. november 2003 #11 Del Skrevet 16. november 2003 Synes det er rart at bleieløsningen kommer før andre løsninger. Skjer det ellers ved lange reiser, hvordan er han før han skal dra og hvordan er han når han kommer hjem? Synes også at dere skal snakke med ham, men husk at det er viktig å ta hensyn til at det kan være ydmykende og vanskelig å snakke om. Umiddelbart fikk jeg følelsen av han er redd, spent eller usikker - men det kan jo ikke vi vite - men dere kan finne det ut. Men bleie blir veldig feil! Tenk hvor ydmykende det må være - å sitte i all offentlighet med bleie på! For selv om det kanskje ikke vises, så vil han tro det, og ikke minst vite det - her sitter jeg, førsteklasssingen, med bleie på. det. Det er sikkert enda mer flaut å faktisk tisse seg ut, men tror at det må finnes en løsning bortenfor Up&Go. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. november 2003 #12 Del Skrevet 17. november 2003 Hei og tusen takk for alle tilbakemldinger :D Bussreisen tar litt i overkant av 4 timer og vi snakker selvsagt alltid til sjåføren om at sønnen reiser alene, hvor han skal av og sørger for at han alltid får plass i setene nærmest sjåføren. Som regel får han sitte foran rett ved siden av døren og ha utsikt ut gjennom frontruten. Han har faktisk reist alene det siste halve året og gir selv uttrykk for at dette går helt fint, at han ikke er redd og at det er spennende å kjøre buss. Det finnes toalett ombord i bussen og denne har han fint klart å benytte alene selv tidligere. Han får selvsagt med mat og drikke, noen leker, blader osv. som han kan underholde seg med om det blir kjedelig. Stort sett har dette gått helt fint i et halvt års tid, det er altså kun ved de 3 siste annledningene at det har gått galt. Jeg har spurt han hvorfor han tisser i buksa og da svarer han bare at han ikke har kjent at han må tisse. Siden han ofte tisser i sengen, og vi har bleier tilgjengelig mente altså pappaen at han bør ha bleie på under reisen. Jeg har spurt min sønn om han vil det og han sa bare "ok". Så jo at han ikke var overbegeistret over forslaget, men jeg tenker at siden han er vant til å ha på seg bleie når han sover, så kanskje det ikke er så dumt at han har det. Bleien kan vi jo lett skjule ved å ha på en litt ekstra stor genser som dekker over rumpa hans, så ingen trenger å se at han har bleie i buksa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ehu Skrevet 17. november 2003 #13 Del Skrevet 17. november 2003 4 timer alene på buss når han bare er 6 år ? Det var mye ! Mener ikke at det er uforsvarlig eller nødvendigvis utrygt for ham, men når han ennå ikke har full kontroll over blæra tror jeg dere ber om trøbbel i lang tid framover her. Å sette bleie på ham vil bare utsette/forlenge problemet. Har dere ingen mulighet for å møtes på midten? At du kjører ham halveis og faren møter ham der? Da kan den voksne sørge for regelmessige tissestopp ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 17. november 2003 #14 Del Skrevet 17. november 2003 Bussreisen tar litt i overkant av 4 timer og vi snakker selvsagt alltid til sjåføren om at sønnen reiser alene, hvor han skal av og sørger for at han alltid får plass i setene nærmest sjåføren. -og det har jo aldri vært snakket om i media hvor glade bussjåførene er for denne tilliten... Tenk deg dersom det hadde skjedd en trafikkulykke??? Tror du virkelig at en bussjåfør hadde påtatt seg ansvaret for en tilfeldig seksåring?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kimmi Skrevet 17. november 2003 #15 Del Skrevet 17. november 2003 tror ikke gutten er redd jeg. men 4 timer uten tissing kan være mye! kanskje får han med seg litt snop og litt drikke på turen, og plutselig er tissetrangen der. hvem kan han da si i fra til? det bruker å være do på disse ekspress bussene, men det er kanskje ikke bare bare å gå inn dit og ordne seg alene mens bussen kjører..... der ville jeg startet. lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Svanhild Skrevet 17. november 2003 #16 Del Skrevet 17. november 2003 Hallo folkens, det er mer vanlig enn dere tror at barn sendes med buss/tog/fly mellom foreldre her i landet. Det er faktisk helt normalt og ikke et ukjent fenomen for reiseselskapene. Ikke alle har bil og kan kjøre barna sine. Syns også dere viser en 6 åring liten tillit når dere hevder at han ikke skal klare å gå på do på bussen. Det er da ikke så mye mer vanskelig å tisse der enn det han er vant til hjemme. Dessuten skriver jo moren at han har klart det tidligere, det er kun den siste tiden han har tisset på seg. Jeg syns dette vitner om latskap fra guttens side og ville latt han ha bleie på under turen. Han dør ikke av det og han slipper den neste gang om han viser at han kan gå på do. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kimmi Skrevet 17. november 2003 #17 Del Skrevet 17. november 2003 mangel på tillitt?? neida det var da ikke det det var snakk om? men 6 åringene er (å jo da) ofte "tøffe i tryne", men det kan nok være vanskligere å gjennomføre enkelte ting alikevel. men det er ikke mangel på respekt av den grunn. heller motsatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 17. november 2003 #18 Del Skrevet 17. november 2003 Er det en grunn til at han bruker bleie om natten? Har han et "problem"? Jeg bare spør fordi min niese som er 6-7 år, må bruke bleie om natten fordi hun har et lite "problem" med blæren som gjør at hun ikke kommer seg fort nok på do. Etter det jeg har skjønt. På dagtid går det vel greit antar jeg, men hun har altså dette lille "problemet". Hvis det ikke er noen spesiell grunn til bleiebruk om natten, så tror jeg at jeg rett og slett ville droppet bleien på turen. Det er toalett der og da burde han klare seg fint. Uhell skjer innimellom, men å ta på bleie igjen med en gang det skjer et uhell liksom, synes jeg blir litt dumt. Særlig når han har "holdt seg" i 6 mnd og det har gått bra på de andre turene. Og du skriver jo inndirekte at han ikke var så begeistret for forslaget ditt om bruk av bleie på turen... Har selv en datter som er bleiefri om dagen og i en periode så tisset hun i buksen flere dager på rad, så gikk det bra en stund og så begynte det på an igjen.....Tok ikke på bleie av den grunn og i dag går det helt fint. Har ikke hatt flere uhell siden den perioden. Tror jeg bare ville snakket med gutten om det jeg og sett hvordan det gikk videre. Men det er hva jeg ville gjort hvis jeg var i samme situasjon. Hva dere gjør er opp til dere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 17. november 2003 #19 Del Skrevet 17. november 2003 Hallo folkens, det er mer vanlig enn dere tror at barn sendes med buss/tog/fly mellom foreldre her i landet. Det er faktisk helt normalt og ikke et ukjent fenomen for reiseselskapene. Ikke alle har bil og kan kjøre barna sine. :o Syns også dere viser en 6 åring liten tillit når dere hevder at han ikke skal klare å gå på do på bussen. Det er da ikke så mye mer vanskelig å tisse der enn det han er vant til hjemme. Dessuten skriver jo moren at han har klart det tidligere, det er kun den siste tiden han har tisset på seg. :o :o Jeg syns dette vitner om latskap fra guttens side og ville latt han ha bleie på under turen. Han dør ikke av det og han slipper den neste gang om han viser at han kan gå på do. :o :o :o :o :o :o :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Drittlei rene figursvar Skrevet 17. november 2003 #20 Del Skrevet 17. november 2003 Klarer du ikke å skrive Tex kan du spare deg for disse ansiktene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå