AnonymBruker Skrevet 16. juni 2011 #1 Skrevet 16. juni 2011 Jeg har litt problemer med å få meg jobb etter bachelorutd min. Jobber deltid som servitør og har gjort det under hele stuieforløpet, men har ikke tjent nok i løpet av 2010 til å kunne motta dagpenger fra Nav. Jeg får ikke nok servitørvakter, og har heller ikke mulighet til å jobbe alle vaktene som er ledig pga at jeg har barn som skal hentes i barnehage osv. Men, under studietiden fikk jeg jo lån i lånekassen som bidro til at vi klarte oss. Når jeg ikke lenger har lånet sliter vi jo. Har søkt på jobber osv. siden mars, men det er ganske viktig med erfaring også i den studieretningen jeg har valgt så det er ikke enkelt å få jobb. Har ikke studenter rett på noe hjelp etter studiene dersom de ikke kommer seg i jobb?
Yme Skrevet 16. juni 2011 #2 Skrevet 16. juni 2011 I Norge har alle krav på støtte, om de har mindre enn 8000 kr å leve for etter husleie og strøm er betalt. Lurer på om det er noe lavere for jenter, men det er rundt der et sted.
Rosalie Skrevet 16. juni 2011 #3 Skrevet 16. juni 2011 NAV Sosial kan hjelpe om du ikkje har tjent nok ved sidan av studiane til å få dagpengar. Bereikning av dagpengar etc. finn du på NAV sine heimesider.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2011 #4 Skrevet 16. juni 2011 I Norge har alle krav på støtte, om de har mindre enn 8000 kr å leve for etter husleie og strøm er betalt. Lurer på om det er noe lavere for jenter, men det er rundt der et sted. Takk for raskt svar! Hvilken støtte er det snakk om da? Jeg har per idag inntekt på rundt 8000 i mnd. Har samboer som er i full jobb, men han blir student fra høsten av + at han ikke vil bo sammen med oss 14 dager per mnd i 1 år. Fikk som sagt avslag på søknad om dagpenger. Og Nav har fått alle opplysningene om dette.
Yme Skrevet 16. juni 2011 #5 Skrevet 16. juni 2011 Takk for raskt svar! Hvilken støtte er det snakk om da? Jeg har per idag inntekt på rundt 8000 i mnd. Har samboer som er i full jobb, men han blir student fra høsten av + at han ikke vil bo sammen med oss 14 dager per mnd i 1 år. Fikk som sagt avslag på søknad om dagpenger. Og Nav har fått alle opplysningene om dette. Du har ikke tjent nok til å få dagpenger?? Jeg fikk dagpenger, og jeg har aldri tjent noe som helst. Jeg veit ikke hvordan det funker når du har samboer. Tror det er andre regler da, og det regnes utifra pengene dere begge får inn uansett, siden dere bor sammen.
Rosalie Skrevet 16. juni 2011 #6 Skrevet 16. juni 2011 Du har ikke tjent nok til å få dagpenger?? Jeg fikk dagpenger, og jeg har aldri tjent noe som helst. Jeg veit ikke hvordan det funker når du har samboer. Tror det er andre regler da, og det regnes utifra pengene dere begge får inn uansett, siden dere bor sammen. Einaste gongen ein får dagpengar utan opptjening er når ein er ferdig med førstegongstjensta. Så slutt å villede dama. Ellers tviler egp å at du får særleg mykje av NAV Sosial, TS, sidan du har såpass til inntekt. Husleiga og andre bustadsutgifter blir jo delt i mellom dykk. 2
Gjest Spinell Skrevet 16. juni 2011 #7 Skrevet 16. juni 2011 (endret) Til spørsmålet om studenter ikke har krav på NAV-støtte etter endte studier er svaret et rungende og soleklart nei, så lenge de ikke har tjent over inntektsgrunnlaget. Du må vurdere ett eller flere av følgende alternativer: 1. Søke sosialhjelp 2. Søke rentefritak fra Lånekassen pga lav inntekt (se lånekassens hjemmesider). Det hjelper deg ikke akkurat nå, for du har jo betalingsfritak det første året, men vil gi deg mindre å nedbetale den dagen regningene begynner å komme. 3. Skaffe deg en annen jobb med større stillingsprosent og mer tilpassede arbeidstider, mens du fremdeles søker på relevante stillinger. Edit: For å presisere: det jeg nevner i første avsnitt gjelder dagpenger. NAV sosial kan kontaktes for å undersøke om du kan ha rett til sosialstønad. Endret 16. juni 2011 av Spinell
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2011 #8 Skrevet 16. juni 2011 I Norge har alle krav på støtte, om de har mindre enn 8000 kr å leve for etter husleie og strøm er betalt. Lurer på om det er noe lavere for jenter, men det er rundt der et sted. Du har ikke tjent nok til å få dagpenger?? Jeg fikk dagpenger, og jeg har aldri tjent noe som helst. Jeg veit ikke hvordan det funker når du har samboer. Tror det er andre regler da, og det regnes utifra pengene dere begge får inn uansett, siden dere bor sammen. Kan du være så snill å linke til disse reglene du omtaler her? Jeg skulle nemlig likt å vite hvor du har dette fra. Sammenlignet med min kunnskap og erfaring så er det du skriver her tull og tøys. Alle får støtte hvis de har mindre enn 8000 kr igjen etter husleie og strøm???? Hvor da? Fra hvem da? Har jeg aldri hørt om. Og dagpenger uten å ha tjent noe? Må ha vært pga førstegangstjenesten da? Og samboer eller ei har ingenting med dagpenger å gjøre, men hvis man søker sosialstønad blir samboer tatt med i beregningen fordi man da bare skal betale halvparten av fellesutgifter som husleie, strøm osv. Dokumentasjon er kjekt når man kommer med påstander som strider mot sunn fornuft og allmennkunnskap. Sofie 2
Yme Skrevet 16. juni 2011 #9 Skrevet 16. juni 2011 Kan du være så snill å linke til disse reglene du omtaler her? Jeg skulle nemlig likt å vite hvor du har dette fra. Sammenlignet med min kunnskap og erfaring så er det du skriver her tull og tøys. Nei, det kan jeg ikke. Det er dette jeg har fått beskjed om da jeg har snakket med nav. Alle får støtte hvis de har mindre enn 8000 kr igjen etter husleie og strøm???? Hvor da? Fra hvem da? Har jeg aldri hørt om. Samme som over... Det er det de sier på navkontoret her. Og dagpenger uten å ha tjent noe? Må ha vært pga førstegangstjenesten da? Og samboer eller ei har ingenting med dagpenger å gjøre, men hvis man søker sosialstønad blir samboer tatt med i beregningen fordi man da bare skal betale halvparten av fellesutgifter som husleie, strøm osv. Fortsatt... Nav som har fotalt meg det. Jeg har aldri gått førstegangstjenesten. Dokumentasjon er kjekt når man kommer med påstander som strider mot sunn fornuft og allmennkunnskap. Sofie Du får ta det opp med saksbehandleren min :gjeiper:
Gjest Consensio Skrevet 16. juni 2011 #10 Skrevet 16. juni 2011 Har heller aldri hørt om at man skal sitte igjen med 8000kr etter husleie og strøm. 8000kr er det jeg får utbetalt hver måned jo I følge sosialen, så kan man få støtte til husleie opp til en viss sum. (i Vestfold ligger den summen på 4500kr pr mnd tror jeg), de kan hjelpe til med strømregning og ifølge sosialen i Vestfold så skal man som enslig klare seg på 4600kr pr mnd til livsopphold (mat, andre regninger, klær, hygieneartikler m.m.) Man kan søke om bostøtte utenom dette igjen. Du kan få dagpenger selv om du ikke har jobbet før, men da får man minstesatsen siden du ikke har tjent noe tidligere. Om du ER student så er vel reglene annerledes, dette gjelder for folk som ikke er studenter (jeg tok det som at du nå er ferdig som student?)
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2011 #11 Skrevet 16. juni 2011 Takk for alle svar! Er klokere, men like fattig:) Har vurdert å ta en ekstra jobb til så lenge så det er nok det jeg kommer til å gjøre.
Gjest Spinell Skrevet 16. juni 2011 #12 Skrevet 16. juni 2011 Du kan få dagpenger selv om du ikke har jobbet før, men da får man minstesatsen siden du ikke har tjent noe tidligere. Man har ikke rett på dagpenger hvis man ikke har hatt inntekt, så det du sier her må enten være en misforståelse eller upresist formulert. Her liger informasjon fra NAV om dagpenger.
Gjest Consensio Skrevet 16. juni 2011 #13 Skrevet 16. juni 2011 Man har ikke rett på dagpenger hvis man ikke har hatt inntekt, så det du sier her må enten være en misforståelse eller upresist formulert. Her liger informasjon fra NAV om dagpenger. Ok, jeg legger meg flat dersom reglene har blitt endret. Jeg gikk på dagpenger for en god del år siden, og jeg hadde da ingen tidligere inntekt. Men som sagt, det kan godt hende at det har blitt endret
Yme Skrevet 16. juni 2011 #14 Skrevet 16. juni 2011 Man har ikke rett på dagpenger hvis man ikke har hatt inntekt, så det du sier her må enten være en misforståelse eller upresist formulert. Her liger informasjon fra NAV om dagpenger. Jeg har fått dagpenger, og jeg har verken jobba eller gått førstegangstjenesten. Jeg fikk beskjed om at jeg hadde krav på det for jeg var under grensa på hva man skulle sitte igjen med etter strøm og leilighet var betalt, og den grensa var 8000 kr. De gir meg også 2000 kr ekstra for å hjelpe til med å betale leilighet, og de betaler hele strømregninga mi.
Sulosi Skrevet 16. juni 2011 #15 Skrevet 16. juni 2011 Som student har man ikke krav på sosialstønad, dette gjelder også studenter med barn og selv om det er sommer og man ikke får studielån. Men, sosialkontoret i min kommune kunne kanskje gjøre ett unntak dersom man kunne dokumentere avslag på flere sommerjobber.
Gjest Consensio Skrevet 16. juni 2011 #16 Skrevet 16. juni 2011 Jeg har fått dagpenger, og jeg har verken jobba eller gått førstegangstjenesten. Jeg fikk beskjed om at jeg hadde krav på det for jeg var under grensa på hva man skulle sitte igjen med etter strøm og leilighet var betalt, og den grensa var 8000 kr. De gir meg også 2000 kr ekstra for å hjelpe til med å betale leilighet, og de betaler hele strømregninga mi. Da er du griseheldig altså. Jeg får 8000kr utbetalt hver måned, og før jeg traff mannen min så fikk jeg 2000kr i bostøtte og hjelp med strømregning. Alt annet måtte jeg betale av de 8000 kronene..og de 2k i bostøtte dekket jo bare en del av husleia (enda jeg leide den billigste og mest råtne rønna jeg kunne finne) I følge sosialen, så skal man helst ha 4500kr (sånn ca, husker ikke helt) etter at husleie og strøm er betalt. 1
Gjest Spinell Skrevet 16. juni 2011 #17 Skrevet 16. juni 2011 Ok, jeg legger meg flat dersom reglene har blitt endret. Jeg gikk på dagpenger for en god del år siden, og jeg hadde da ingen tidligere inntekt. Men som sagt, det kan godt hende at det har blitt endret Det må i såfall være ganske lenge siden. Jeg var ferdig med studiene på slutten av 90-tallet, og da var det i alle fall på samme måte som nå, men med noe lavere summer selvsagt. Uten relevant jobb var det ikke annet å gjøre enn å finne seg en midlertidig "hva som helst"-jobb.
Gjest Consensio Skrevet 16. juni 2011 #18 Skrevet 16. juni 2011 Det må i såfall være ganske lenge siden. Jeg var ferdig med studiene på slutten av 90-tallet, og da var det i alle fall på samme måte som nå, men med noe lavere summer selvsagt. Uten relevant jobb var det ikke annet å gjøre enn å finne seg en midlertidig "hva som helst"-jobb. Sukk, ja, takk for at du minnet meg på hvor gammel jeg har blitt Når jeg tenker meg om så begynner det å bli noen år siden ja...14-15 år siden
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2011 #19 Skrevet 16. juni 2011 Dersom det er vanskelig å få jobb i det du har utdannet deg til, må du rett og slett søke andre jobber samtidig, slik at du har mulighet for å tjene penger i påvente av relevant jobb. Det kommer nok nav også til å fortelle deg.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2011 #20 Skrevet 16. juni 2011 Jeg har fått dagpenger, og jeg har verken jobba eller gått førstegangstjenesten. Jeg fikk beskjed om at jeg hadde krav på det for jeg var under grensa på hva man skulle sitte igjen med etter strøm og leilighet var betalt, og den grensa var 8000 kr. De gir meg også 2000 kr ekstra for å hjelpe til med å betale leilighet, og de betaler hele strømregninga mi. 8000 ETTER at strøm og leilighet er betalt? Det er det langt ifra alle som har. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå