nikoalex Skrevet 16. juni 2011 #1 Skrevet 16. juni 2011 Hei Jeg vurderer å klage på standpunktkarakteren jeg har fått i naturfag, men vet ikke om jeg vil få noen positiv respons på klagen. Fikk 4 i standpunkt nå. Har tidligere i år fått karakterene 4/3, 4, og 4+. Og for en uke siden hadde vi muntlig årsprøve og fikk 5er på den. Ellers har jeg fått vurderingen "meget solid" på nesten alle jornualer/ rapporter. Jeg mener de bør legge vurderingsgrunnlaget på årsprøven, og siden alle karakterer i fag nå skal settes ut i fra sluttvurdering mener jeg at jeg burde fått en 5er på kortet! Men er likevel usikker på om det er noen vits i å klage??
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2011 #2 Skrevet 16. juni 2011 Klag i vei, men jeg tror neppe at du kommer til å få godkjent klagen. Hadde du hatt en prøve til med 5, så hadde du hatt litt bedre argumenter. Min personlige mening er at du har fått en riktig karakter.
nikoalex Skrevet 16. juni 2011 Forfatter #3 Skrevet 16. juni 2011 Kan det være noen mulighet at de setter karakteren ned, hvis jeg klager? :O hørte noen snakket om det :S
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2011 #4 Skrevet 16. juni 2011 Synes du har fått riktig karakter. Du har omtrent bare fått firere, og det legger de stor vekt på. Det er klart at den 5'eren du fikk på muntlig årsprøve trekker opp. Da lå du kanskje på en god 4, og gikk opp til sterk, men pga. de andre karakterene satt de deg ikke opp til 5. Sette karakteren ned gjør de nok ikke.. Du kan jo prøve, men ikke forvent at du skal få resultater av klagingen. Synes det høres rett ut med 4.
Cumulus Skrevet 16. juni 2011 #5 Skrevet 16. juni 2011 Men har du klagerett på selve karakteren? Er det ikke kun formelle feil du kan klage på?
HvittHus Skrevet 16. juni 2011 #6 Skrevet 16. juni 2011 Kan det være noen mulighet at de setter karakteren ned, hvis jeg klager? :O hørte noen snakket om det :S Med de karakterene du har hatt i år, så er det lite sjanse for det.
Gjest Thessie! Skrevet 16. juni 2011 #7 Skrevet 16. juni 2011 Jeg sier som de andre: du har lov og rett til å klage, men tviler på at det er noen vits. Jeg er ganske sikker på at du vil få 4 uansett og det er det jeg synes du fortjener. Du har bare en prøve med femmer på. Hele året teller og ikke bare årsprøven. Men du vil ikke bli trukket ned, da du ikke har noen rene 3-ere.
Gjest Spinell Skrevet 16. juni 2011 #8 Skrevet 16. juni 2011 Synes også karakteren høres rimelig ut utfra den informasjonen du gir. Før muntligprøven måtte du jo ligge på en soleklar firer, mens den siste prøven gir inntrykk av en sterk firer. For å sammenlikne: Hadde jeg f.eks vært en elev med følgende karakterrekke: 4+, 6 og 5, samt 5 på muntlig, ville jeg fått 5 i standpunktkarakter. Hvis du også hadde fått 5 ville jeg følt det blodig urettferdig... Før i tiden hadde forresten lærerne karaktermøter for å kunne veie eventuelle sterke og svake karakterer mot hverandre. I slike situasjoner kunne elever som lå på vippen i flere fag vippes opp i ett fag og ned i et annet for å gi et noenlunde balansert karaktersnitt. Gjøres det på samme måte fremdeles? I så tilfelle kan det være at du er blitt justert opp i et annet fag..?
Compaq Skrevet 16. juni 2011 #9 Skrevet 16. juni 2011 Du har nok fått den karakteren du fortjener utifra det jeg kan se.
nikoalex Skrevet 16. juni 2011 Forfatter #10 Skrevet 16. juni 2011 Takk for tilbakemeldingene! Innser nå at karakteren er god som den er, så tror ikke jeg kommer til å klage likevel Snittet er greit, og da betyr vel ikke naturfagskarakteren så mye ;)
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2011 #11 Skrevet 16. juni 2011 Du vil ikke få bedre, om du ikke klager. Tror det er mange som tenker som deg, at det ikke er noen vits å klage. Jeg klaget en gang, og fikk den karakteren jeg selv mente jeg fortjente. Legg ved alle resultater, og skriv en god klage på hvorfor du mener du har fått feil karakter. Det verste som kan skje er at du står med samme karakter, men du kan også få bedre.Uten klage, står du med samme karakter uansett.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2011 #12 Skrevet 16. juni 2011 Synes også karakteren høres rimelig ut utfra den informasjonen du gir. Før muntligprøven måtte du jo ligge på en soleklar firer, mens den siste prøven gir inntrykk av en sterk firer. For å sammenlikne: Hadde jeg f.eks vært en elev med følgende karakterrekke: 4+, 6 og 5, samt 5 på muntlig, ville jeg fått 5 i standpunktkarakter. Hvis du også hadde fått 5 ville jeg følt det blodig urettferdig... Før i tiden hadde forresten lærerne karaktermøter for å kunne veie eventuelle sterke og svake karakterer mot hverandre. I slike situasjoner kunne elever som lå på vippen i flere fag vippes opp i ett fag og ned i et annet for å gi et noenlunde balansert karaktersnitt. Gjøres det på samme måte fremdeles? I så tilfelle kan det være at du er blitt justert opp i et annet fag..? Veiing av karakterer gjøres ikke lenger. Uten at jeg kan vise til hvor det står, så mener jeg å ha hørt at det ikke er lov lenger.
elisabeth30 Skrevet 16. juni 2011 #13 Skrevet 16. juni 2011 det er verdt et forsøk og du kommer hvertfall ikke til å gå ned i karakter med det du har prestert. bare sørg for å ordlegge deg riktig i søknaden så kan det hende det går riktig vei
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå