Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nyutdannet og bor hjemme hos foreldrene mine i sommer mens jeg søker jobb. Jeg søker nesten utelukkende på jobber i Oslo, men selv befinner jeg meg 10 timer med buss unna. Har derfor lurt litt på hvordan jeg skal gjøre det med evt. jobbintervju. Søker jo på mye rart, også jobber jeg er overkvalifisert til og egentlig ikke toppmotovert for, så det er jo litt surt å skulle bruke mye penger på buss/fly for å reise frem og tilbake til Oslo for jobber jeg egentlig ikke har kjempelyst på eller for å bli skuffet gang på gang. Samtidig så blir det jo litt dumt å takke nei til intervju for jobber jeg har søkt på..noen som har noen tips til hva jeg bør gjøre eller som har vært i samme situasjon selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei

Når jeg har søkt på jobber i andre byer enn min egen, har det aldri vært noe problem å ta førstegangs intervju på telefon.

Det fleste bedrifer er aktive brukere av telefonmøter, og dette kan også være ok første gangen.

Derimot om du etter førstegangs intervju ikke er like motivert for å gå videre, ville jeg gitt beskjed med en gang.

Annnengangs intervju burde være face-to-face, og du må mest sannsynlig selv da ta ansvar for fly til hovedstaden. Dette kan også variere i forhold til hvilke stilling du søker, det er også mulig at HR flyr å tar intervju på flyplassen i nærheten av deg.

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nyutdannet og bor hjemme hos foreldrene mine i sommer mens jeg søker jobb. Jeg søker nesten utelukkende på jobber i Oslo, men selv befinner jeg meg 10 timer med buss unna. Har derfor lurt litt på hvordan jeg skal gjøre det med evt. jobbintervju. Søker jo på mye rart, også jobber jeg er overkvalifisert til og egentlig ikke toppmotovert for, så det er jo litt surt å skulle bruke mye penger på buss/fly for å reise frem og tilbake til Oslo for jobber jeg egentlig ikke har kjempelyst på eller for å bli skuffet gang på gang. Samtidig så blir det jo litt dumt å takke nei til intervju for jobber jeg har søkt på..noen som har noen tips til hva jeg bør gjøre eller som har vært i samme situasjon selv?

Den innstillingen der kan du legge fra deg med en gang. Du kommer ikke til å få en jobb,når du er høy på pæra.

Skrevet

Den innstillingen der kan du legge fra deg med en gang. Du kommer ikke til å få en jobb,når du er høy på pæra.

Uenig i dette. Å være overkvalifisert er noe som kan måles utifra hvilke krav som er satt i stillingsbeskrivelsen og hvilke kvaliteter kandidat har.

Dette er ikke en synse område.

AnonymBruker
Skrevet

Jøss. Å vær overkvalifisert betyr jo bare at man har en utdanning som ligger høyere enn kravet for stillingen. De fleste ansetter ikke mennesker som er overkvalifiserte en gang, fordi arbeidstakeren da sannsynligvis kommer til å finne seg noe mer relevant etter kort tid.

Gjest D.O.A.
Skrevet

Hvorfor det?

Det er kjempe viktig å være bevisst på hvilke jobber man er kvalifisert til, også de man er over- og underkvalifisert til.

Skrevet

Jeg har erfaring med dette, positive sådan.

Ved en anledning ble det gjennomført telefonintervju, som ledet til at jeg ble ansatt uten at de hadde møtt meg. Dette var til en fast stilling i barnehage.

Ved en annen anledning fikk jeg gratis flybillett til en annen by, ble hentet på flyplassen og kjørt til intervjuet på en lørdag, og flydd tilbake. Jeg fikk jordbær, brus og fast jobb som aktivitetsleder for ulike tilrettelagte fritidsgrupper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...