Gå til innhold

Sønnen til samboer kaller meg for mamma

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen til samboeren min er snart to år, og begynte å prate såvidt for noen måneder siden. Jeg er veldig veldig glad i han og behandler han som min egen (som vel nesten er en selvfølge når barnet er så lite), men det er en ting som bekymrer meg. Helt fra han begynte å prate har han av og til kalt meg for "mamma". Siden han har en mor blir jo dette helt feil. Har prøvd å si at jeg heter xxxx, pekt på meg selv og sagt navnet mitt og snakker hele tiden i tredjeperson...

Kan det være fordi han ikke riktig har skjønt dette med navn og tror at "mamma" er en dame som passer på han og er mye sammen med han?

Regner med at han kommer til å slutte med det når han blir litt eldre og skjønner at jeg ikke er mamman, men så lenge han kaller meg for det er jeg redd for at moren skal høre det og tro at jeg oppfordrer han til å kalle meg det.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min datter kalte alle mamma en periode, i hovedsak min mor og far ettersom det var dem vi så mest. Som du sier, det går nok over, man det kan jo like vel være greit å korrigere så det ikke blir en vane. Kan kanskje også være greit å si i fra til barnets mor slik at hun ikke tror det er noe dere har lært ham.

Skrevet

Sønnen min kalte barnehagetantene for mamma også, så det er nok bare en periode rundt 2 års alder. Nå er han 2,5 år og kaller bare meg for mamma.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt at du er redd for dette siden moren helt sikkert legger automatisk skylden over på deg.

Han gir seg nok med det til slutt og håper moren er så voksen at hun skjønner det :)

• Liker 1
Gjest loren
Skrevet

Sønnen min kalte også de i bhg "mamma" en periode da han var rundt 2 år, tror det er veldig vanlig :)

Og da er det jo ikke rart han kaller deg og mamma siden du er en stor del av livet hans.

Gjest Rampunge
Skrevet

Barnet mitt kaller meg for pappa (eller oss begge) når vi ser på bilder. Jeg er mammaen. Vi synes det er litt morsomt.

• Liker 1
Skrevet

Helt naturlig, han prøver ut ordet "mamma".

"Det kan jo hende mamma kan brukes på flere personer, vet aldri så best å forsøke. En ball kan jo være både stor og liten, myk og hard så..."

Fint at du korrigerer han da, det er slik han lærer :)

AnonymBruker
Skrevet

Vår sønn blir snart to og i vår hadde han en lang periode hvor han kalte alle for 'pappa'. Nå har han akkurat hatt en lang periode hvor både jeg og mannen var 'mamma'.Tror det er veldig vanlig, og det går nok over.

Gjest pysepusen
Skrevet

Her er alle menn pappa og alle damer tante. Det er nok en helt naturlig periode, men fint at du korrigerer han slik at han lærer!

Skrevet

Hadde samme problemet med stedatteren min, og det gikk ikke over. Selv om jeg konsekvent brukte navnet mitt om meg selv og rettet på henne. Hun var 2 da jeg kom inn i bildet, og i den alderen knytter barn seg raskt og sterkt til omsorgspersoner. Etter hvert som hun ble eldre ba hun ofte om å få kalle meg mamma, selv om hun visste at hun ikke "fikk lov". (Mamman hennes gav henne klar beskjed, for hun hadde spurt hjemme også). Det var helt klart et behov for tilhørighet, og kanskje et sterkt ønske om å ha mamma og pappa sammen under ett tak.

Skrevet

Hadde samme problemet med stedatteren min, og det gikk ikke over. Selv om jeg konsekvent brukte navnet mitt om meg selv og rettet på henne. Hun var 2 da jeg kom inn i bildet, og i den alderen knytter barn seg raskt og sterkt til omsorgspersoner. Etter hvert som hun ble eldre ba hun ofte om å få kalle meg mamma, selv om hun visste at hun ikke "fikk lov". (Mamman hennes gav henne klar beskjed, for hun hadde spurt hjemme også). Det var helt klart et behov for tilhørighet, og kanskje et sterkt ønske om å ha mamma og pappa sammen under ett tak.

Hvorfor skulle hun ikke få kalle deg mamma? At den biologiske moren ikke ønsker det er jo irrelevant.

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor skulle hun ikke få kalle deg mamma? At den biologiske moren ikke ønsker det er jo irrelevant.

For meg var det revnende likegyldig hva hun kalte meg, men av respekt for mamman hennes syns vi det var best at hun holdt seg til navnet mitt eller noe annet enn mamma. Var ikke så krampeaktig at jeg rettet på henne hver gang da hun var bitteliten, men jo eldre hun ble jo mer la hun jo i begrepet selv.

Skrevet

Enig med la Flaca, det er greit at ungen bare har en mamma :)

Tror jeg ville ha reagert litt om datteren min fikk en ny "mamma"... Men ja, i en periode blir vel alle kalt mamma :)

• Liker 1
Skrevet

Dette synes jeg den lille skal få bestemme selv.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, så lenge barnet har en mamma i livet sitt så skal mamma være mamma, ingen andre. Direkte respektløst. Samme gjelder for pappa.

Kan bli mange mammaer etter hvert om enhver samboer skal tillate å kalle seg mamma.

Skrevet

Da jeg var to år hadde jeg en periode hvor jeg kalte alle gamle damer bestemor. Ropte ut "hade bestemor" og vinket hver gang vi passerte gamle damer.

Antagelig er det bare en fase han kommer over, men det skader ikke å rette på han.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, så lenge barnet har en mamma i livet sitt så skal mamma være mamma, ingen andre. Direkte respektløst. Samme gjelder for pappa.

Kan bli mange mammaer etter hvert om enhver samboer skal tillate å kalle seg mamma.

Direkte respektløst av en to år gammel unge å kalle stemor for mamma? :popcorn: Så lenge stemor retter på ungen og kaller seg selv med navn er det vel ikke mye å gjøre med det ;)

• Liker 1
Gjest Consensio
Skrevet

Jeg kaller fortsatt stefaren min for pappa, har alltid gjort og kommer alltid til å gjøre det.

Selv om jeg har et kjempegodt forhold til min biologiske pappa.

Skjønner ikke hvorfor det skal være så innmari respektløst.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kaller fortsatt stefaren min for pappa, har alltid gjort og kommer alltid til å gjøre det.

Selv om jeg har et kjempegodt forhold til min biologiske pappa.

Skjønner ikke hvorfor det skal være så innmari respektløst.

Kalte han seg selv for pappa eller var det deg som begynte å kalle han det? :)

AnonymBruker
Skrevet

Direkte respektløst av en to år gammel unge å kalle stemor for mamma? :popcorn: Så lenge stemor retter på ungen og kaller seg selv med navn er det vel ikke mye å gjøre med det ;)

Det var ikke det, poenget er når stemor lar barnet bruke mamma. Barn i to års alderen kan kalle alle hunkjønn for mamma fordi di prøver ut ordets betydning. Helt naturlig. Men når stemor lar han fortsette uten å rette på så er det respektløst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...