*netta* Skrevet 16. juni 2011 #1 Skrevet 16. juni 2011 Har ikke all verdens tid til å gå gjennom å søke alle banker for lån. Men tenkte noen kunne tipse meg om hvilken bank som er greiest å gå i? Har ikke verdens beste inntekt så trenger en snill bank
Gjest Spinell Skrevet 16. juni 2011 #2 Skrevet 16. juni 2011 Ser du har spurt om huslån i en annen tråd også, og vil bare minne deg om at det er naivt å tro at banker låner ut penger for å være snille, eller at den banken som vil låne dere mest er "snillest". Det er dere selv som må ta ansvar for å vurdere om dere klarer å tilbakebetale den summen banken sier dere får låne. Jeg synes ikke en bank som vil låne ut 4 x inntekt (som blir deres totale lånebelastning) til lavtlønte er snill...
*netta* Skrevet 16. juni 2011 Forfatter #4 Skrevet 16. juni 2011 Ja jeg vet at banker ikke kan defineres som snill og usnill. Var jo bare en måte å si det på! Men de første 5 årene i husbanken er avdragsfrie. Så hvis vi får et ganske høy lån i kommunen så er det ikke like mye vi må ut med i mnd. Kommunen si rente er jo også annerledes. Setter jo penger på en sparekonto som sksl brukes til lånet om situasjonen blir vanskelig og renten stiger!
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2011 #6 Skrevet 16. juni 2011 Er du gammel? Lurt å gå i ens lokale bank, størst sjanse at de gir lån til "førstegangslånere". Men om du aldri har hatt lån før, tviler jeg på at du får et så pass stort huslån. Er du sikker på at du vil ha denne gjelda når dere har så lav inntekt? Jeg og sambo tjener like over 600000kr brutto (jeg er ikke utdannet enda), og dette er ikke mye. Jeg betaler ned en bil på 100000kr, altså ca 2500kr i mnd + forsikring, bensin, verksted osv. Han betaler huset ned for ca 8000kr i mnd + forsikring. Så kommer det strøm på minimum 2000kr mnd. Også kommer andre utgifter. Vi har nok penger, men med stramme tøyler... Så jeg tror dere bør sette opp et budsjett, å vurdere sterkt om dere ønsker å ha et så stort lån, med så pass lav inntekt.
*netta* Skrevet 16. juni 2011 Forfatter #7 Skrevet 16. juni 2011 Jeg er 23 og Han er 32 og vi er førstehjemslånere å skal søke startlån hos kommunen.
Gjest D.O.A. Skrevet 16. juni 2011 #8 Skrevet 16. juni 2011 Jeg er 23 og Han er 32 og vi er førstehjemslånere å skal søke startlån hos kommunen. Det virker kun som om du vil ha svar på hvor det er enklest for dere å få lån. Hvorfor tar du ikke til deg rådene du har fått i denne tråden og den andre du har laget, dere må sette dere ned og regne over hvor mye dere faktisk kan klare å ha som lån!! Hvis dere skulle finne en bank som er så dum at de faktisk gir dere så mye i lån, så er ikke det ensbetydende med at dere klarer å beherske lånet, spesielt ikke hvis renta stiger!!! Det er lurt å tenke litt før man gjør seg selv til gjeldsslave!
Rosalie Skrevet 17. juni 2011 #9 Skrevet 17. juni 2011 Den banken som kjenner deg frå før av. Om ein har vore ein god kunde, då. Spesielt er det viktig når ein søker så stor gjeldsgrad som de gjer. Ein kva som helst bank vil ikkje kjenne deira økonomiske fortid godt nok til å i det heile tatt vurdere å gi dykk lån i den storleiken med så lita inntekt, forbruks- og billån og ingen eigenkapital (for nei, kommunalt lån er ikkje det same som eigenkapital).
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2011 #10 Skrevet 17. juni 2011 Den banken som kjenner deg frå før av. Om ein har vore ein god kunde, då. Spesielt er det viktig når ein søker så stor gjeldsgrad som de gjer. Ein kva som helst bank vil ikkje kjenne deira økonomiske fortid godt nok til å i det heile tatt vurdere å gi dykk lån i den storleiken med så lita inntekt, forbruks- og billån og ingen eigenkapital (for nei, kommunalt lån er ikkje det same som eigenkapital). Det at banken kjenner en kan ha null betydning. Jeg erfarte det da jeg ville ta opp nytt boliglån. Da telte det ingenting at jeg hadde betjent et boliglån i 15 år uten anmerkninger og det på en langt lavere lønn. Nytt boliglån fikk jeg i en ukjent bank.
Frøken Mitzi Skrevet 17. juni 2011 #11 Skrevet 17. juni 2011 Det som er litt viktig å hugse på, er at bankane har ikkje rådgivarar (sjølv om det er tittelen deira), men selgarar! Dei vil ha deg som kunde, dei tener tross alt pengar på det! Det er derfor lurt å gjere seg opp eit reknestykke sjølv, på kor mykje ein har råd til å betale pr mnd, og då ta høgde for ei rentestigning. Kva bank som er best, varierer nok frå stad til stad, og også frå person til person. Eg ville uansett ha starta med å snakke med noverande bank, og deretter med ein bank til, for å høyre kva dei kan tilby i forhold til noverande bank. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2011 #12 Skrevet 18. juni 2011 Det at banken kjenner en kan ha null betydning. Jeg erfarte det da jeg ville ta opp nytt boliglån. Da telte det ingenting at jeg hadde betjent et boliglån i 15 år uten anmerkninger og det på en langt lavere lønn. Nytt boliglån fikk jeg i en ukjent bank. Men som oftest har det faktisk betydning, ihvertfall om man har konto i en liten bank hvor man har en kundebehandler man kan bygge relasjon med. Det vil uansett ikke være en ulempe å være kjent i en bank i forhold til å ikke være kjent i en bank, med mindre man er en dårlig betaler. Altså: null effekt eller positiv effekt, men ihvertfall ikke negativ for de fleste. Men selvsagt betyr ikke det at man automatisk skal anta at man får det beste tilbudet der, de fleste skjønner vel at de må shoppe litt rundt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå