Gå til innhold

Holder du deg unna bøker som er skrevet på nynorsk?

Holder du deg unna bøker som er skrevet på nynorsk?  

1 stemme

1. 1. Holder du deg unna bøker som er skrevet på nynorsk?

• ja
      33
    • nei
      33

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nynorskdiskusjonene i det siste har fått meg til å lure på om det er sånn at mange velger å ikke lese bøker som er skrevet på nynorsk. Selv koser jeg meg med gode bøker og tenker ikke så mye på hvilken målform de er skrevet på. Hva med deg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leser svært gjerne bøker på nynorsk, jeg.

Skrevet

Jeg leser bøker helt uten å tenke på målformen. Har opplevd at folk påpeker at boka jeg leser er på nynorsk, og da først oppdager jeg det! Har etterhvert begynnt å få den samme opplevelsen med bøker på engelsk, legger liksom ikke merke til at det er på engelsk når jeg først har begynnt å lese. Det er handlinga og innholdet som fenger.

Skrevet
Jeg leser bøker helt uten å tenke på målformen. Har opplevd at folk påpeker at boka jeg leser er på nynorsk, og da først oppdager jeg det! Har etterhvert begynnt å få den samme opplevelsen med bøker på engelsk, legger liksom ikke merke til at det er på engelsk når jeg først har begynnt å lese. Det er handlinga og innholdet som fenger.

Som om jeg skulle sagt det sjøl, faktisk. Så slapp jeg jo det.

Skrevet

Ja, absolutt!!! Gidder ikke engang lese avisartikler el innlegg på nynorsk....Har kanskje gått glipp av noe! En vits blir ikke morsom på nynorsk lissom..........Klarer ikke å bli fenget el inspirert av det språket! Men har lest Ragnhild Magerøy sine bøker på dialekt da......Ble forsåvidt vant til det!!!

Skrevet

Jeg unngår definitivt å lese på nynorsk. Det er ikke så ofte jeg kommer borti skrevet nynorsk heller.

Jeg synes nynorsk er tungt og trist og gjør stoffet kjedelig. Jeg synes det er nitrist med programmer på NRK som er tekstet på nynorsk også, selv om det selvfølgelig er rettferdig at også nynorsktilhengerne får sitt.

(Jeg er en av dem som synes det er tullball at vi får undervisning i begge skriftformene på skolen.)

Skrevet

Jeg sliter litt med å lese nynorsk ja... Syns det er tung og trist lesing, mulig det er asossiasjoner fra kjedelige timer på skolen :ler:

Skrevet

Ja jeg holder meg unna bøker & andre ting som er skrevet på nynorsk

Skrevet

Niks, jeg velger ikke bort nynorsk bevisst. Men det er svært få av den typen bøker som jeg leser mest av som kommer ut på nynorsk da.

(Leser mest krim, både norske forfatter og utenlandske som er oversatt til norsk - og da blir det som regel oversatt til bokmål). Jeg har ingen problemer med å lese nynorsk, men synes allikevel at sidemål burde være valgfritt i grunnskolen/videregående, eventuelt at man konsentrerer seg om nynorsk litteratur, og kutter ut sidemålsstilen og omfattende gramatikkopplæring. Det viktigste må jo være at folk kan lese og forstå det?

Og ja - en konsekvens av dette blir selfølgelig at de som har nynorsk som hovedmål slipper å lære bokmål som "sidemål"!

Skrevet
Jeg leser bøker helt uten å tenke på målformen. Har opplevd at folk påpeker at boka jeg leser er på nynorsk' date=' og da først oppdager jeg det! Har etterhvert begynnt å få den samme opplevelsen med bøker på engelsk, legger liksom ikke merke til at det er på engelsk når jeg først har begynnt å lese. Det er handlinga og innholdet som fenger.[/quote']

:enig_animasjon:

Går glipp av alt for masse god litteratur dersom jeg bare skulle lese bokmål.

Skrevet

Ja, jeg holder meg borte fra bøker og reportasjer som er skrevet på nynorsk.

Kan og forstår nynorsk, men er enig i det flere nevner her, at jeg synes det blir "tungt" (ikke vanskelig, men tungsindig på en måte) og kjedelig å lese, liker heller ikke programmer der det hovedsaklig snakkes på nynorsk (annet en evt dagsrevy, men ser nok også der oftest på bokmålstalende nyhetssendinger).

Ser heller ikke grunnen til å ha fast nynorskopplæring på skolen i de områder der nynorsk faktisk ikke blir brukt i det daglige, synes skolene bør tilpasses etter områder når det gjelder det. Og evt ha nynorsk som valgfag for de som ønsker det. ?

Skrevet
Ser heller ikke grunnen til å ha fast nynorskopplæring på skolen i de områder der nynorsk faktisk ikke blir brukt i det daglige' date=' synes skolene bør tilpasses etter områder når det gjelder det. Og evt ha nynorsk som valgfag for de som ønsker det. ?[/quote']

Antar det da er obligatorisk sidemålsopplæring du er mot, også i den forstand at man ikke trenger lære bokmål i nynorskens kjerneområde?

Skrevet
:enig:

Jeg antar at dere som synes nynorsk er tungsindig og kjedelig ikke har lest noe særlig nyere nynorsk litteratur? Finnes mye spenstig og sprekt på nynorsk!

Skrevet
Ja, jeg holder meg borte fra bøker og reportasjer som er skrevet på nynorsk.

Kan og forstår nynorsk, men er enig i det flere nevner her, at jeg synes det blir "tungt" (ikke vanskelig, men tungsindig på en måte) og kjedelig å lese, liker heller ikke programmer der det hovedsaklig snakkes på nynorsk (annet en evt dagsrevy, men ser nok også der oftest på bokmålstalende nyhetssendinger).

Ser heller ikke grunnen til å ha fast nynorskopplæring på skolen i de områder der nynorsk faktisk ikke blir brukt i det daglige, synes skolene bør tilpasses etter områder når det gjelder det. Og evt ha nynorsk som valgfag for de som ønsker det. ?

Samme her. Jeg liker ikke å lese generelt, men er det på nynorsk, så blir det ennå verre å lese. Har aldri likt nynorsk. Jeg likte det ikke på skolen, så jeg er helt for at man kunne hatt det som valgfag på skolen, så kan de som vil lære det, lære det.

Skrevet

:enig:

Å gå glipp av god litteratur bare fordi den er skrevet på en annen målform enn den jeg vanligvis bruker synes jeg ville vært direkte tåpelig.

Jeg antar at dere som synes nynorsk er tungsindig og kjedelig ikke har lest noe særlig nyere nynorsk litteratur? Finnes mye spenstig og sprekt på nynorsk!

Jepp! Det er vel neppe mange som ville kalle f.eks. Frode Grytten tungsindig og kjedelig.

Skrevet

Jepp! Det er vel neppe mange som ville kalle f.eks. Frode Grytten tungsindig og kjedelig.

Eller Ragnfrid Trohaug eller Endre Lund Eriksen, for eksempel.

Skrevet
...Antar det da er obligatorisk sidemålsopplæring du er mot' date=' også i den forstand at man ikke trenger lære bokmål i nynorskens kjerneområde?[/quote']

Tenkte litt på det der, og ble veldig usikker på om jeg tenker rett... :-?

Men egentlig ja!

Dersom man i nynorskens kjerneområde "trenger" å forstå/være trygg på bokmål like lite som man trenger å forstå/være trygg på nynorsk i f.eks oslo, så ser jeg ikke hvorfor man skal bli tvunget til å lære det nei.

I utgangspunktet. men jeg kan ta feil.

Skrevet

Eller Ragnfrid Trohaug eller Endre Lund Eriksen, for eksempel.

Har ikke lest noe nyere nynorsk litteratur nei, og må dessverre si at når jeg leser bak på boka for å finne ut om den virker ok, så hopper jeg videre til neste bok dersom det er skrevet på nynorsk.

Ja, jeg går sikkert glipp av mye god litteratur!

men men. :D

Skrevet

OK. Poenget jeg skulle fram til, var nettopp at i nynorskens kjerneområde kan man ikke komme unna bokmål. Det har man behov for. Hvorfor skal man da forskjellsbehandle, hvorfor skal man slippe å lære to målformer/ha privilegiet av å lære to målformer i et distrikt og ikke i et annet? Må man lage egne læreplaner for nynorskområder etc?

Bare undrer - er en spennende debatt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...