Gå til innhold

Når er et bud akseptert?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Anonym nå.

Jeg har prøvd å søke litt på dette idag, uten å helt finne ut hva som er riktig. Håper derfor at noen kloke hoder vet hva som er riktig.

Jeg holdt idag på å kjøpe en bolig. Etter en intensiv budrunde satt jeg med høyeste bud. 15 min akseptfrist var det på det aktuelle budet, og vi var to stk igjen i budrunden. I motsetning til på de andre budene tok det tid før megler ringte opp igjen, og han ringte omtrent på minuttet for når budet mitt gikk ut. Han forteller meg at jeg nesten var i mål, men bare nesten. Han sa at han satt med telefonen i hånden for å ringe meg og si at mitt bud var akseptert, men da han skulle til å taste nummeret mitt ringte den andre budgiveren opp igjen (som noen minutter tidligere hadde trukket seg og sagt at han/hun ikke ville by mer) og økte budet sitt.

Det jeg lurer på er når et bud egentlig anses som akseptert? Det at han satt med telefonen i hånden for å ringe meg og si at budet er akseptert betyr jo at selger faktisk har akseptert budet. Skal ikke budrunden da være avsluttet? Eller er det først når aksepten blir uttalt til budgiver at aksepten faktisk er reell?

Det som må sies her er at megler fortalte etter at jeg spurte han om dette at han satt på en fullmakt fra selger om å selge til høyeste bud over en viss sum, og det fremsto for meg uklart om han faktisk hadde snakket med selger i forhold til det aktuelle budet. Så det er da altså megler, med fullmakt fra selger, som sto for aksepten av budet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå skal ikke jeg påberope meg å være noen ekspert på området.

Men jeg vil helt klart anta at "akseptert" henviser til det tidspunktet budgiver har fått opplyst om at hans/hennes bud er akseptert av selger - som vi si at de har en muntlig avtale. Det henviser nok altså ikke til det tidspunktet der megler har fått aksepten fra selger, men ikke overbrakt den til budgiver.

Du la altså ikke inn nytt motbud? Da vil jeg tro denne boligen glapp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingen avtale før en aksept er meddelt deg innen din frist. På dette tidspunkt er avtalen bindende for begge parter. Du har altså ingen rettigheter her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...