AnonymBruker Skrevet 15. juni 2011 #1 Skrevet 15. juni 2011 Leser at eksperter advarer mot å la kroppen gå i ketose- en tilstand som oppnås ved å kutte bortimot alle karbohydrater, de sier det er det samme som når en diabeteker får føling. Dette er visst en del av mange slankekurer og det skremmer også meg. Min far, en godt voksen og holden mann gikk ned 20 kg på 4 uker for noen år siden. Han fikk alvorlig diabetes og jeg har derfor sett stygge konsekvenser av dette. Er ikke rart folk går ned når de utsetter kroppen for slike ting. Er redd skadevirkningene er større enn ekstra kg på kroppen. Synes kosthold er vanskelig, blir hele tiden introdusert for nye kurer, kan nevne suppekurer, radhdietten, sonedietten og nå til slutt fun light dietten? synes mye av dette har blitt galskap. Kan fortså at folk vil ha en sunn slank kropp, men hva med å trene, selvfølgelig spise vanlig sunt, ikke gå på ekstremdietter som er direkte farlig. 3
dobby Skrevet 15. juni 2011 #2 Skrevet 15. juni 2011 Eg synest alltid det er sært å høyre nokon seie at dei skal i ketose. Når kyr får ketose (eg vaks opp på gard), kallar vi det ein sjukdom og gjev dei behandling for det... 7
Gjest Fable Skrevet 15. juni 2011 #3 Skrevet 15. juni 2011 Fordi ekstrem diettene viser resultat NÅ og ikke om tre måneder. Folk vil ha NÅ! ikke senere...bortskjemte er vi. At folk er villige til å ødelegge kroppen for å nå et usunt ideal...jaja, dem om det.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2011 #4 Skrevet 15. juni 2011 Eg synest alltid det er sært å høyre nokon seie at dei skal i ketose. Når kyr får ketose (eg vaks opp på gard), kallar vi det ein sjukdom og gjev dei behandling for det... Hm, ja nå er jeg ikke ekspert på dette området men synes det hørtes så ekstrmt ut. Ved lavkarbokosthold får jo man noe i seg så da blir det vel ikke "ketrose tilsander", men har hørt at enkelte blir syke av lavkarbo.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2011 #5 Skrevet 15. juni 2011 Fordi ekstrem diettene viser resultat NÅ og ikke om tre måneder. Folk vil ha NÅ! ikke senere...bortskjemte er vi. At folk er villige til å ødelegge kroppen for å nå et usunt ideal...jaja, dem om det. - Mm, det er jo nesten det samme min far fikk (ketosetilstand, gikk ned 20 kg på 4 uker ) jeg har sett langtidsvirkningene av slikt, for å si det sånn så bor han ikke lenger hjemme..
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2011 #6 Skrevet 15. juni 2011 Grunnen til at mange ikke velger den gammeldagse "eat less-run more" metoden er flere * de vil ha resultater med en gang * de vil ikke trene, det er slitsomt * de vil ikke nekte seg selv å spise det de har lyst på * det er mye mer behagelig med en medisinsk unnskyldning ("allergisk mot karbohydrater"), enn å gå med på at man selv har hatt en for slapp livsstil. * Det er mer tiltalende å gå på en tidsbegrenset kur, enn å innse at man må slutte med fråtsingen for all framtid. Når det er sagt så er det jo fortsatt veldig mange som holder seg i god form på gammelmåten da. 4
Muffin Skrevet 15. juni 2011 #7 Skrevet 15. juni 2011 Vi er alle i ketose hver eneste natt, så det er bare å slapp'a.
Mynona Skrevet 15. juni 2011 #8 Skrevet 15. juni 2011 (endret) Vi er alle i ketose hver eneste natt, så det er bare å slapp'a. Det er da vel forskjell å være i ketose i 6-8 timer, og i flere uker og måneder?? Det argumentet er like teit som: slapp av, anoreksi er ikke noe farlig - vi har det jo hver natt.. Eller bulimi er ikke farlig - vi har da alle spydd etter en fyllekule. Endret 15. juni 2011 av Mynona-83 4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2011 #9 Skrevet 15. juni 2011 Vi er alle i ketose hver eneste natt, så det er bare å slapp'a. Ikke på den måten det er snakk om i VG... Synes faktisk det er ganske drøyt å være i ketose 24/7( kanskje det er derfor noen blir lunatics, hvem vet)
Muffin Skrevet 15. juni 2011 #10 Skrevet 15. juni 2011 Det er da vel forskjell å være i ketose i 6-8 timer, og i flere uker og måneder?? Det argumentet er like teit som: slapp av, anoreksi er ikke noe farlig - vi har det jo hver natt.. Eller bulimi er ikke farlig - vi har da alle spydd etter en fyllekule. Ja, selvfølgelig er det en tidsmessig forskjell - poenget var bare å understreke at det å være i ketose er en helt naturlig tilstand for kroppen, som alle havner i nå og da enten man vil eller ikke. "Ketose" har blitt et veldig mystifisert begrep, når det egentlig bare dreier seg om oksidasjon av fettsyrer fremfor oksidasjon av glukose. Hvis du har anorexi hver natt vil jeg anbefale deg å ta en tur til legen. Det du skrev der er så lite sammenlignbart at det er latterlig. 1
Muffin Skrevet 15. juni 2011 #11 Skrevet 15. juni 2011 Ikke på den måten det er snakk om i VG... Synes faktisk det er ganske drøyt å være i ketose 24/7( kanskje det er derfor noen blir lunatics, hvem vet) Vet du egentlig hva det vil si, å være i ketose?
Djungelvrål Skrevet 15. juni 2011 #12 Skrevet 15. juni 2011 Det er mest fordi folk ikke gidder å trene og leter etter raske metoder, meg selv inkludert.
MarianneE Skrevet 15. juni 2011 #13 Skrevet 15. juni 2011 synes ordet "ketose" høres skummelt ut for det minner meg om ordet "psykose" 1
Sissan9 Skrevet 15. juni 2011 #14 Skrevet 15. juni 2011 Ketose bygger på de samme prinsipper som ketoacidose, men er likevel forskjellig. Den skyldes ikke for lite insulin, men for lite inntak av karbohydrater. Dette medfører at det ikke er nok glukose til produksjon av energi i cellene. Det vil si at kroppen må finne alternative kilder til energi. Fettsyrer blir frigitt fra fettceller for å brukes til energi, og dermed dannes ketoner. Kroppen har en god evne til å bruke ketoner til energi, men det er fremdeles noen celler som er avhengig av glukose (som f.eks røde blodceller). Denne formen for ketose er en mye mildere form enn ketoacidosen, og setter ikke livet i fare der og da slik som med ketoacidosen. Det meste av studier gjort på denne formen ketose tar for seg en ketogen diett lav på karbohydrater og rik på fett i behandlingen av epilepsi hos barn. En slik diett er siste utvei i slik behandling og kan benyttes når all annen terapi feiler. Barn på ketogene dietter har en høyere forekomst av nyresten enn barn generelt. Det har også blitt rapportert om forstoppelse, uttørring, vekst-stagnasjon og hjerte-komplikasjoner fra studier. Det gjøres mye studier på ketose hos voksne mennesker uten diabetes for tiden, og det er fremdeles noe tidlig å trekke solide konklusjoner om dette er en trygg tilstand å være i. Vi vet at ubehageligheter som hodepine, dårlig ånde og utmattelse kan følge med ketose. Det er også vanlig å oppleve kvalme og dårlig appetitt. Den amerikanske hjerteforeningen rapporterer også om mulige langtidsskadelige virkninger av ketose, som hjertesykdom, tap av benmasse, og nyreskader. Men som sagt over, det gjenstår å se hva ny forskning sier. Kilde: http://www.doktoronline.no/qa/forum/21/qa1419337.html
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2011 #15 Skrevet 16. juni 2011 Vet du egentlig hva det vil si, å være i ketose? Det gjøres mye studier på ketose hos voksne mennesker uten diabetes for tiden, og det er fremdeles noe tidlig å trekke solide konklusjoner om dette er en trygg tilstand å være i. Vi vet at ubehageligheter som hodepine, dårlig ånde og utmattelse kan følge med ketose. Det er også vanlig å oppleve kvalme og dårlig appetitt. Den amerikanske hjerteforeningen rapporterer også om mulige langtidsskadelige virkninger av ketose, som hjertesykdom, tap av benmasse, og nyreskader. Men som sagt over, det gjenstår å se hva ny forskning sier. -Jeg er ingen ekspert nei, men jeg så hva det gjorde med min far.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2011 #16 Skrevet 16. juni 2011 Det er trist når såkalte ernæringseksperter ikke vet forskjell på ketose og ketoacidose. Ketose er en naturlig tilstand når man spiser lite karbohydrater, ketoacidose er en livsfarlig tilstand for diabetikere og de to tilstandene har ingenting med hverandre å gjøre. Ikke rart det er mange som er livredd lavkarbo og ketogen diett når selv ekspertene ikke vet hva som er hva. Kroppen vår er laget for å kunne være i ketose i lange perioder og det er ikke farlig i det hele tatt. Heldigvis så ser fler og fler leger og ernæringseksperter at de har tatt feil de siste 50 årene og ny forskning viser at blant annet mettet fett ikke har noe med tette blodårer og hjerteinfark å gjøre. Artikkelen i VG er skremselspropagande og husk at VG tjener millioner på sin vektklubb som er lavkalorivennlig. At en så stor avis som VG ikke sjekker hva som er fakta er bare lavmål. 4
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2011 #17 Skrevet 16. juni 2011 Det gjøres mye studier på ketose hos voksne mennesker uten diabetes for tiden, og det er fremdeles noe tidlig å trekke solide konklusjoner om dette er en trygg tilstand å være i. Vi vet at ubehageligheter som hodepine, dårlig ånde og utmattelse kan følge med ketose. Det er også vanlig å oppleve kvalme og dårlig appetitt. Den amerikanske hjerteforeningen rapporterer også om mulige langtidsskadelige virkninger av ketose, som hjertesykdom, tap av benmasse, og nyreskader. Men som sagt over, det gjenstår å se hva ny forskning sier. -Jeg er ingen ekspert nei, men jeg så hva det gjorde med min far. Dette stemmer jo overhode ikke, når de har forsket på såkalt lavkarbo så har de gått ut fra 40% karbohydrater, dette er jo overhode ikke lavkarbo og kan ikke brukes som seriøs forskning. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2011 #18 Skrevet 16. juni 2011 http://espenrostrup.com/2011/06/01/hva-trenger-en-lege-og-andre-a-vite-om-lavkarbo-diett/ Les og lær
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2011 #19 Skrevet 16. juni 2011 http://espenrostrup.com/2011/06/10/klassiske-myter-om-lavkarbo-diett/
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2011 #20 Skrevet 16. juni 2011 http://espenrostrup.com/2011/06/10/klassiske-myter-om-lavkarbo-diett/ Du kan sikkert finne hauger med blogger som argumenterer mot lavkarbo også så jeg føler ikke at dette er noe bevis på at lavkarbo er veien å gå. Gi meg forskning, ikke blogging. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå