AnonymBruker Skrevet 15. juni 2011 #1 Skrevet 15. juni 2011 Heisann, det har seg slik at jeg har jobbet i en bedrift i nesten ett år nå. Første månedene var det via NAV som praksisplass, og tilslutt så ble jeg tilbudt deltidsjobb ettersom sjefen mente han ikke hadde råd til å gi meg fulltid. Dette var midten av våren. Og jeg er veldig glad i jobben min, så jeg tok det jeg fikk. Jeg ble da den andre bedriften har ansatt. Det har seg slik at jeg og min samboer ønsker å søke boliglån. Og for å få lånet vi ønsker oss, så trenger jeg en fulltidsstilling. Dette vet også sjefen godt.. I går får jeg plutselig høre av sjefen at en annen kompis som av og til er innom jobben skal begynne der mer fra 1 Juli. Oi, så fint, var min første tanke. Og så spurte jeg om det var pga at det var skolefri? (han jobber med barn ellers). "Eh, ja," svarer sjefen. Etterpå får jeg høre av en kollega at til henne sa sjefen at denne nye personen skulle få fast fulltid fra og med 1 Juli. Nå er det slik at jeg får mye skryt for arbeidet jeg gjør, både fra sjefen og de rundt meg, så jeg er ikke noen latsabb på noen måte. Jeg er god i det jeg gjør. Så det at sjefen gir en annen full stilling og ikke meg forstår jeg ikke? Jeg har sjekket litt rundt på dette med lover, og har funnet diverse arbeidslover om at det han nå gjør er ulovlig. Å fulltidsansette en person mens han har en deltidsansatt som ønsker fulltid. Men jeg er veldig usikker på hva rettighetene mine er. Jeg gruer meg også maks å ta opp dette med sjefen, dette er så maks ubehagelig. Men jeg vet det må gjøres. Noen som kanskje har noen tips til hva jeg kan si? Jeg kommer først og fremst til å spørre om denne nye personen skulle ha deltid eller fulltid, hva svarer jeg når sjefen sier fulltid? Hva blir liksom "korrekt"? Takker for alle tilbakemeldinger. Jeg har forøvrig selv sendt en mail til arbeidstilsynet om det, men det er greit med mer input på hva som blir riktig reaksjon her..
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2011 #2 Skrevet 15. juni 2011 Deltidsansatte har kun fortrinnsrett til stillinger dersom det ikke medfører ulempe for bedriften. Dessuten kan han nye innha annen kompetanse enn deg, det sier du ikke noe om? I så fall er det lovlig.
kirstiJ Skrevet 15. juni 2011 #3 Skrevet 15. juni 2011 Du skal i alle tilfeller ha muligheter til å søke på jobben. Om den andre personen innehar noen kvalifikasjoner du ikke har, eller kan skaffe deg enkelt, så er det ikke feil at han får jobben. Om det er akkurat samme stillingen som du utfører nå skulle du hatt den. Uansett skal alle stillinger lyses ut internt. Ta dette skriftlig opp med skjefen og be om et møte. Man kan føle seg teit, men rett skal være rett!
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2011 #4 Skrevet 15. juni 2011 Personlig så hadde jeg ikke tatt det opp med sjefen. Dersom det stemmer at den nye skal jobbe fulltid så hadde jeg bare sett meg om etter noe annet. Kan ikke tenke meg at det blir et ok arbeidsklima dersom du skal stå på din rett.
Glitnir Skrevet 15. juni 2011 #5 Skrevet 15. juni 2011 Dersom du er kvalifisert for den nye stillingen og arbeidsoppgavene er omlag de samme du har i dag, har du rett til å overta fulltidsstillingen mens din nåværende lyses ut. Dette er hjemlet i arbeidsmiljøloven § 14-3.
Glitnir Skrevet 15. juni 2011 #6 Skrevet 15. juni 2011 Du skal i alle tilfeller ha muligheter til å søke på jobben. Om den andre personen innehar noen kvalifikasjoner du ikke har, eller kan skaffe deg enkelt, så er det ikke feil at han får jobben. Om det er akkurat samme stillingen som du utfører nå skulle du hatt den. Uansett skal alle stillinger lyses ut internt. Ta dette skriftlig opp med skjefen og be om et møte. Man kan føle seg teit, men rett skal være rett! Det er ingen generelle regler om intern utlysning først i lovverket. Kravet etter arbeidsmiljøloven er at arbeidsgiver skal informere arbeidstakerne om ledig stilling i virksomheten.
Gjest strykebrett Skrevet 15. juni 2011 #7 Skrevet 15. juni 2011 Det beste er nok om du går til sjefen og spør han om dette. Ikke kom med en masse paragrafer og snakk om hva du har krav og rett på i første omgang. Kan hende sjefen din har en god forklaring på det hele. Da er det ingen grunn til å troppe opp med lovboka i hånda og full krigsmodus. Hvis han derimot bare er en kjiping så kan du heller ta med deg lovboka i andre omgang.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2011 #8 Skrevet 15. juni 2011 TS her. Det er akkurat den samme jobben som han nye får fullstilling i. Han har overhode ingen bedre kompetanse til jobben enn hva jeg har, om jeg så tørr si det så har jeg mye lengre erfaring enn ham. Jeg er dog enig med Strykebrett. Jeg vil ikke lage kvalme, jeg vil ikke lage oppstyr. Men jeg vil heller ikke bli overkjørt og tatt for å være naiv. Det er derfor jeg sjekker ut hva som blir rett. Jeg tar nok i første omgang bare lett å snakker med sjefen om dette og får høre hva han sier. Syns det hele er fryktelig ubehagelig. Dette er dessverre en jobb det ikke finnes mange av i verden, så det å bare godta at sjefen har gjort dette valget og bare finne seg en annen jobb er egentlig ikke en lett avgjørelse for meg. Jeg har drømmejobben min, deltid iallefall.. Jeg slipper den ikke så lett!
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2011 #9 Skrevet 15. juni 2011 Jeg ville i hvert fall opplyst ham om hvordan loven fungerer før jeg gjorde noe, og sett hvordan han responderte. Det ville hatt mye å si for hvordan mitt neste trekk ville vært. Hadde han taklet saken dårlig hadde jeg for eksempel aldri beholdt deltidsstillingen.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2011 #10 Skrevet 17. juni 2011 Om saken er slik du beskriver det (nøyaktig samme jobb som du har bedre kompetanse en nykommeren i) så lukter det litt kameraderi og utskvising her med tanke på at han er en kompis av sjefen. Dette ville jeg tatt opp, selvfølgelig på en saklig måte. Det er lov å si at du syntes det er urettferdig at en nykommer bare får fulltid når det er nøyaktig samme type jobb med bakrunn i at sjefen er fornøyd med deg. Hvis det blir misnøye av dette, så ville jeg vel kanskje begynt å se meg etter en ny jobb, selv om det ikke er så lett. Det er ikke noe som er verre enn å være på et sted man egentlig ikke er ønsket. Og ja, hvis sjefen blir virkelig kranglete så er det lov å sende en e-post til arbeidstilsynet. Men det kan være lurt å vente til du har fått noen referanser fra sjefen i den nye jobben du søker Ja, det er kanskje sleipt, men arbedislivet ER ofte sleipt. Iblant må man bruke ufine metoder tilbake når man blir utsatt for dem selv.
Rosenrød Skrevet 17. juni 2011 #11 Skrevet 17. juni 2011 Lykke til, det høres ut som om du har retten på din side her!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå