Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg søkte i slutten av April om bostøtte. Jeg leier en sokkelleilighet på 45 kvadrat med samboer min (som også er arbeidsledig og får ca 11.000 i måneded til han får ny jobb). Vi betaler 7000 i leie (storby) og har nå fått avslag på søknaden om bostøtte.

Det står at:

-det er et vilkår at den er godkjent for helårs bruk.

Folk har bodd her hele året siden huset ble bygd, trenger man noe bevis for at det ikke er noe hytte eller slikt? Det er jo en enebolig i en storby..

-er selvstendig og med egen inngang.

Det er ingen dører e.l mellom selve huset og sokkelen. Sokkelen har egen inngang, eget uteområde og parkering adskilt fra resten av huset.

-har eget bad og toalett, og har mulighet for matlaging.

Har eget bad MED toalett, dusj, vask, oppvaskmasking og som bør være på et bad. Har eget kjøkken med egen stekeovn, vifter, oppvaskmaskin, kjøkkenskap og alt som hører med..

Dette er den eneste informasjonen jeg fikk. Så hvordan klager jeg og hvordan vet jeg hva det var de mente ikke stemte? Det eneste jeg kan se ikke stemmer er bad OG toalett, men kan aldri i verden se for meg at de må være adskilt for at man skal kunne få bostøtte? :sjenert:

Jeg har 0 inntekt og har søkt om sosial hjelp til jeg får råd til legehjelp for mine psykiske problemer.

Håper noen i lignende situasjon eller som jobber/har jobbet hos NAV kan svare, og trenger tips til å klage.

Det står også at man må søke på nytt innen søknadsfristen (brevet kom 15. fristen er 14.) selv om man klager.. så hvordan virker dette? Om klagen fungerer får vi penger for Mai + Juni også da eller kun for det vi søker om neste gang?

Har det noe å si at familie eier eneboligen dersom vi har kontrakt og betaler full husleie? (Leier her fordi det var eneste mulig da det er svært vanskelig å finne noe rimelig å leie for tiden)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vettu jeg blir så irritert på staten når jeg leser sånt! ALLE har rett på hjelp! Jeg selv er i en slik situasjon nå, har ikke søkt bostøtte jeg da, for jeg ser for meg at det er MYE styr om å få det.. Ikke vet jeg hva de ser etter heller.. Så jeg sitter her blakk jeg! Så jeg vet ikke hva du skal gjøre desverre..

• Liker 1
Skrevet

Har dere søkt på dagens grunnlag, eller har dere bare søkt? For om dere bare søker tar de utgangspunkt i fjorårets ligning. Dere må selv dokumentere at inntekten er forandret.

AnonymBruker
Skrevet

Vettu jeg blir så irritert på staten når jeg leser sånt! ALLE har rett på hjelp! Jeg selv er i en slik situasjon nå, har ikke søkt bostøtte jeg da, for jeg ser for meg at det er MYE styr om å få det.. Ikke vet jeg hva de ser etter heller.. Så jeg sitter her blakk jeg! Så jeg vet ikke hva du skal gjøre desverre..

Dummeste jeg har lest på lenge... ALLE har ikke rett til hjelp? Det er bare de som trenger det mest som har rett til hjelp! Det er ikke som om TS sulter akkurat, og hvis det blir ikke kan hun finne seg en kollektiv å bo i. Jeg hater folk som syter på den måten. Klar dere selv, det må de i alle andre land! Ta i et tak og ikke bare sitt der som en dvask padde! Folk i Norge har det altfor godt!!

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Dummeste jeg har lest på lenge... ALLE har ikke rett til hjelp! Tror du staten er en ubgrenset pengebinge, som deler ut i øst og vest så folk kan shoppe og bli feit? Det er bare de som trenger det mest som har rett til hjelp! Det er ikke som om TS sulter akkurat, så kommer må hun finne seg et billigere sted å bo. Jeg hater folk som syter på den måten. Klar dere selv, det må de i alle andre land! Ta i et tak og ikke bare sitt der som en dvask padde! Folk i Norge har det altfor godt!!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du/dere ha krav på bostøtte???

Dere har da vitterlig 4000kr igjen etter å ha betalt husleie!!!

Jævla snyltere!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Har dere søkt på dagens grunnlag, eller har dere bare søkt? For om dere bare søker tar de utgangspunkt i fjorårets ligning. Dere må selv dokumentere at inntekten er forandret.

Vi har lagt med dokumentasjon for samboer 2 år tilbake, jeg selv har aldri hatt inntekt grunnet psykiske problemer så den er vel 0 uansett tenker jeg.

Samboer har 11000 kroner men han betaler ca 4000 av dette i gjeld per måned så han har ikke råd til å forsørge meg lengre (han har gjort dette i flere år, men nå går det ikke lengre).

Dummeste jeg har lest på lenge... ALLE har ikke rett til hjelp? Det er bare de som trenger det mest som har rett til hjelp! Det er ikke som om TS sulter akkurat, og hvis det blir ikke kan hun finne seg en kollektiv å bo i. Jeg hater folk som syter på den måten. Klar dere selv, det må de i alle andre land! Ta i et tak og ikke bare sitt der som en dvask padde! Folk i Norge har det altfor godt!!

Dersom om noen av dere har en jobb til meg i Trondheim så tar jeg den gjerne, forutsetningen er at jeg ikke kan jobbe sammen med andre mennesker. Jeg har også sett etter noe billigere, men vi betaler nå 7000 kroner inkl strøm, jeg har ikke funnet noe billigere alternativ. Bokollektiv går dessverre ikke pga mine psykiske problemer, og de fleste ligger på MINIMUM 3500 og opp uten strøm så er ikke sikker på om dette hadde blitt billigere?

Jeg låner nå penger av kjente til mat, så at jeg ikke sulter er sant men jeg bygger meg opp veldig mye gjeld.

Håper noen som kan dette kan hjelpe meg med hvordan jeg bør klage skriftelig. Samboer mente det er en behandlingsfeil da alle a-b-c punktene er oppfylt, han skal ringe i morgen og spørre men hadde vært greit å vite mer.

Dere som mener jeg ikke trenger det, hvis en person som har hatt 0 i inntekt i mange år (10+) og som enda ikke får sosial støtte ikke bør få bostøtte, hvem bør få det? :sjenert: Jeg har ikke tidligere søkt sosial støtte fordi jeg har fått hjelp av venner, familie og samboer.. men som sagt går det ikke rundt lengre så føler selv jeg har ventet til det ble helt nødvendig..

Gjest grønnfi
Skrevet

Kanskje TS burde kontakte etaten hvor hun søkte? Da får hun vite hva som er årsaken, de begrunner det ikke om ikke du spør. Mest sannsynlig er det at ligningen for i fjor er brukt og om dere begge var i jobb da regnes det utifra den inntekten. Ta kopi av de 3 siste utbetalingene til både deg og samboer fra NAV/arbeidsgiver og legg inn en ny søknad FØR søknadsfristen går ut. Fristen er 14 hver måned, men du kan klage på vedtaket som er gjort og det har tilbakevirkende kraft. Dette må gjøres så fort som mulig etter mottatt vedtak, legg ved ALL dokumentasjon som de ber om.

Bostøtten fungerer slik at man må tjene under en viss sum i året (samlet inntekt i familien)

OG Husbanken har en maxpris på boutgifter pr måned. Så om en familie bor et sted som koster 11.000 i måneden, så har Husbanken satt en grense på feks. 7500 som max pris da kan man fortsatt søke, men det blir bare gitt utifra den maxprisen de har satt (altså feks. 7500,-).

-Hmmm var dette forståelig?

Gjest grønnfi
Skrevet

Kanskje TS burde kontakte etaten hvor hun søkte? Da får hun vite hva som er årsaken, de begrunner det ikke om ikke du spør. Mest sannsynlig er det at ligningen for i fjor er brukt og om dere begge var i jobb da regnes det utifra den inntekten. Ta kopi av de 3 siste utbetalingene til både deg og samboer fra NAV/arbeidsgiver og legg inn en ny søknad FØR søknadsfristen går ut. Fristen er 14 hver måned, men du kan klage på vedtaket som er gjort og det har tilbakevirkende kraft. Dette må gjøres så fort som mulig etter mottatt vedtak, legg ved ALL dokumentasjon som de ber om.

Bostøtten fungerer slik at man må tjene under en viss sum i året (samlet inntekt i familien)

OG Husbanken har en maxpris på boutgifter pr måned. Så om en familie bor et sted som koster 11.000 i måneden, så har Husbanken satt en grense på feks. 7500 som max pris da kan man fortsatt søke, men det blir bare gitt utifra den maxprisen de har satt (altså feks. 7500,-).

-Hmmm var dette forståelig?

Beklager ser nå at du har svart imellomtiden. Det er trist at dere har det slik. Gjelden til din samboer taes ikke med i utregningen de regner Netto.

Håper det ordner seg for deg.

AnonymBruker
Skrevet

Dra til fastlegen din snarest og forklar situasjonen. Derfra kan du søke attføring og få psykologhjelp, mener på NAV kan gi støtte for å få råd til første timene men det må du snakke med legen om. Beløpet totalt på ett år vil ikke overskride rundt 1800,- uansett, etter det får du frikort.

AnonymBruker
Skrevet

TS igjen. Tusen takk grønnfi det hjalp veldig :)

Samboer skal ringe i morgen og skrive et brev etterpå da han mente det må være behandligsfeil av søknaden. Skal også spørre om de trenger mer dokumentasjon enn det vi har lagt ved, samboer hadde et 5 mnd. vikariat i fjor og tjente litt der så kan hende det er årsaken?

Er 7000 helt vilt i boutgifter inkl strøm i en storby? Jeg synes dette er veldig billig når jeg sammenligner med hva andre sier (f.eks fra nyhetene og studentene som ikke finner plass å bo) og finn etc..

AnonymBruker
Skrevet
Dra til fastlegen din snarest og forklar situasjonen. Derfra kan du søke attføring og få psykologhjelp, mener på NAV kan gi støtte for å få råd til første timene men det må du snakke med legen om. Beløpet totalt på ett år vil ikke overskride rundt 1800,- uansett, etter det får du frikort.

Hei og tusen takk for et svar som ikke skriker snylter, blir faktisk veldig lei meg når folk sier dette selv om det er et forum. Jeg kan ikke dra til legen pga mine psykiske problemer så prøver å skrape sammen penger til å få hjemmebesøk nå! Jeg venter enda på søknaden om sosial støtte (sendt samtidig som søknad på bostøtte) og om jeg får noe hjelp der blir det til legen før alt annet.

Kanskje samboer kan høre med NAV om jeg får støtte til time hjemme? Evt kan jeg sende brev til legen og forklare situasjonen og så bli henvist videre uten å ha møtt legen personlig? Håper noen vet da dette så klart også hadde hjulpet veldig :)

AnonymBruker
Skrevet
Beklager ser nå at du har svart imellomtiden. Det er trist at dere har det slik. Gjelden til din samboer taes ikke med i utregningen de regner Netto.

har lagt inn informasjone på bostøtte kalkulatoren med 11000 i måneden + 0 fra meg og fikk :

Beregnet bostøtte beløp pr. måned: 3436

Det er kalkulert ut fra kun inntekt og ingen utgifter reger jeg med? Mulig jeg er treg :sjenert:

mvh TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke dra til legen pga mine psykiske problemer så prøver å skrape sammen penger til å få hjemmebesøk nå!

Du kan ikke, eller du vil ikke?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke dra til legen pga mine psykiske problemer så prøver å skrape sammen penger til å få hjemmebesøk nå!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor spør du i det hele tatt om dette? Er det ikke nok for deg å vite at jeg har slitt psykisk i mange mange år? Tror du jeg ikke gidder å dra til legen fordi det er så tungvint?

Dersom jeg hadde kunnet dra hadde jeg dratt for mange år siden.

mvh TS

• Liker 1
Gjest grønnfi
Skrevet

Nå kjenner ikke jeg TS eller bakgrunnen, men jeg kjenner jeg blir provosert over at enkelte ikke viser forståelse for psykiske problemer. Hva er vitsen med å tyne henne om hun ikke kan.

(på den annen side irriterer jeg meg grønn over folk som UTNYTTER systemet)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår hvordan det er og jeg håpte selv på hjemmebesøk, men jeg klarte å tvinge meg selv til legen og psykolog med samboeren ved min side. Og nå er jeg evig glad for at jeg gjorde det. Men om du virkelig ikke klarer det så er de tingene du nevner alternativer du kan prøve. Om samboeren din kan møte opp på nav og forklare at han har ei hjemme som ikke klarer å komme seg ut av huset så vil jeg tro de forstår alvoret og setter tannhjulet i sving. Om du har legen din på minhelse.no så kan jo du skrive til h*n der.

Håper på det beste for deg. :klemmer:

AnonymBruker
Skrevet
Jeg forstår hvordan det er og jeg håpte selv på hjemmebesøk, men jeg klarte å tvinge meg selv til legen og psykolog med samboeren ved min side. Og nå er jeg evig glad for at jeg gjorde det. Men om du virkelig ikke klarer det så er de tingene du nevner alternativer du kan prøve. Om samboeren din kan møte opp på nav og forklare at han har ei hjemme som ikke klarer å komme seg ut av huset så vil jeg tro de forstår alvoret og setter tannhjulet i sving. Om du har legen din på minhelse.no så kan jo du skrive til h*n der.

Tusen takk for svar.

Det er samboer som har fullmakt som han tok med hos NAV for å søke om sosial støtte og bostøtte for meg da jeg aldri har greid å gå dit selv. Kanskje han kan ta med fullmakt til legen og forklare også? Jeg vet ikke hvordan slikt fungererer så setter utrolig stor pris på at folk her hjelper meg. Skal sjekke om legen er på minhelse, hvis ikke kan jeg bytte fastlege på nett tror jeg :)

mvh TS

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke engang klarer å levere inn søknad om bostøtte selv, så forstår jeg godt hvorfor du fikk avslag.

Hvis situasjonen din (psykisk) er så alvorlig at du ikke klarer å komme deg til legen så bør du virkelig få deg hjelp av både lege og psykolog.

Helt ærlig forstår jeg ikke hvordan du skal klare å fungere i en jobb hvis du ikke klarer å komme deg ut av huset og til nav/lege/psykolog.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...