Gå til innhold

Må jeg spandere på min kusine også?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier en leilighet sammen med min søster på 16, og med vår kusine på 21 år. Selv er jeg 26 år.

Vi studerer alle sammen, og har vel egentlig like dårlig råd.

Det som er slitsomt her er at når jeg lager middag, så pleier jeg å lage til min søster også, fordi hun spiser så dårlig, og hun liker å spise maten jeg lager. Hun har hatt en del problem, så jeg tar meg av henne litt..

Kusinen min blir veldig missunnelig og vil også ha mat, men det har jeg ikke råd til. Jeg sier at hun må lage sin egen mat.

Syns dere jeg er urimelig? Jeg har faktisk ikke råd til å fø på to stykker, men søsteren min betaler litt til meg så da går det greit.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å få til fellesmiddag ved at alle betaler litt hver? Jeg synes det er litt leit å holde kusinen utenfor, samtidig forstår jeg at det blir dyrt for deg. Sett dere ned alle tre og bli enige om middag og økonomi. Hvis alle betaler litt burde det gå greit :)

• Liker 9
Skrevet

Du spanderer jo ikke på søsteren hvis hun gir deg penger for det??

Kan du ikke si til kusinen din at hvis hun skal spise det du lager, må du få penger av henne for det. Tar jo ikke noe ekstra tid eller krefter å lage litt ekstra.

• Liker 11
Gjest D.O.A.
Skrevet

Hvis alle tre bidrar med penger, så bør det vel ikke være noe problem! :)

• Liker 1
Gjest Thessie!
Skrevet

Ville absolutt funnet en ordning hvor alle kunne vært med på middagen, men hvor samtidig alle betaler likt. Kaanskje spleise på ingrediensene til middagen, eller på all maten dere kjøper dersom dere spiser omtrent like mye. Vet også om noen som har sånn annenhver uke, hvor de bytter på å handle maten. Men kan jo da ende opp med at noen også ville være gjerrig og kjøpe enkel og billig mat.

Men dere burde finne ut en felles løsning for at alle skal ha det bra :)

AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at det blir for dyrt for meg å drive på med denne spleisingen. Det er billigere for meg å lage mat alene, og la søsteren min få mat innimellom.

Så syns jeg kusinen min får lage mat selv.

De gangene vi har spleiset har det bare blitt rot, fordi hun sier at hun ikke spiser så mye som oss, og da ender det opp med at jeg betaler hele etegildet...

Hadde jeg bodd med en venninne så måtte jo hun ha ordnet seg selv?

Skrevet

Om dere hare prøvd før og det bare blir surr, ville jeg ikke prøvd igjen nå. Ville bare sagt at hun får betale/fikse sin egen mat, si at du får penger av din søster for maten; om du gjør det eller ikke har ikke hun noe med.

• Liker 3
Gjest pysepusen
Skrevet

Hva om en tar seg av mathandlingen og at det deles på tre uansett? Hvis hun ikke vil være med på det så får hun la være å spise :) Da blir det ikke noe dyrere for deg :)

• Liker 1
Gjest Thessie!
Skrevet

Dersom hun nekter å beale like mye fordi hun ''ikke spiser like mye som dere'' så blir det jo vanskeligere ja. Men da er det også hennes feil at du ikke kan kjøpe eller lage mat til henne. Si at dersom du skal gjøre det, MÅ hun betale like mye som dere, ellers blir det enkelt og greit for dyrt for deg. Nekter hun, så er det jo faktisk hennes problem. Enkelt og greit.

Men jeg har vell ikke hørt om så mange venninner, som har dette problemet. De jeg kjenner bytter på å handle og spleiser på alt. Men det er sikkert veldig forskjellig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kusinen min har like dårlig råd, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg må gi henne mat, slik at hun skal spare de pengene ... jeg trenger å spare penger selv jeg også...

Om jeg har lagd mat og søstern min kommer hjem og er sulten og sliten, så gir jeg henne mat fordi det er min plikt. Hun er på en måte mitt ansvar.

Så komme kusinen min og vil ha også, og hun sier alltid at hun spiser så lite og trenger bare en porsjon. Da kjenner jeg at jeg blir så sint! Fordi det betyr at jeg har brukt tid og penger på å lage mat, mens kusinen min snylter til seg en porsjon med middag og sparer dermed penger.

I hele fjor frem til jul holdt hun på slik og sparte MASSE penger, mens jeg ikke fikk spart noe.

Når jeg lager middag lager ofte nok til 2-3dager, eller jeg fryser ned. Men når det ikke blir noe igjen, så må må jeg kjøpe ny mat hver dag, og det blir dyrt for meg.

Jeg og kusinen min har faktisk like dårlig råd, og hun har aldri giddet å lage mat igjen etter alt hun har fått av meg....

Gjest D.O.A.
Skrevet

Du kan bare si det at om hun også skal ha mat så må hun betale 1/3 av det maten kostet uansett hvor lite hun spiser. Hvis hun ikke vil det så er det hennes valg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg skal prate med henne igjen, og si hvordan vi må ha det.

Jeg tror kanskje at hun fortsatt føler seg liten, eller på alder med min søster, og at hun tror at alle som er eldre har god råd ... :)

Gjest Eurodice
Skrevet

Så vanskelig og komplisert dere gjør det alle sammen. Selvom disse tre deler leilighet, er det ikke dermed sagt at de skal ha felles husholdning.

At du, TS, lager litt ekstra mat så din søster spiser sammen med deg av og til ettersom hun ellers spiser dårlig, er snilt av deg. Men kusinen har virkelig ingen grunn til å forvente eller forlange at hun skal få mat av deg. Hun sniker seg jo unna når det kommer til fordeling av utgifter. Sett ned foten og si at hun får sørge for seg selv.

• Liker 4
Gjest Gjest
Skrevet

Hm, syns ts virker litt kjip og gjerrig, jeg...

Gjest Thessie!
Skrevet

Hm, syns ts virker litt kjip og gjerrig, jeg...

No tuller du?

En middag hver dag, blir lett bli mye penger etter en stund. Skjønner ts godt, jeg. Om noen er kjip eller gjerrig må det jo være kusinen hennes, som nekter å lage mat, eller betale for den. Alle har ikke like god råd, alle kan faktisk ikke spandere middag på kusinen sin hver dag.

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Siste gjest vet tydeligvis ikke hvordan det er å være blakk . Kan ikke ta av penger for mat når det ikke er noe vet du . SkaL kusinen spise må hun spleise LIKT med dere uavhengig hvor mye hun spiser! Spesielt siden dere begge har dårlig råd! Punktum!

AnonymBruker
Skrevet

Siste gjest vet tydeligvis ikke hvordan det er å være blakk . Kan ikke ta av penger for mat når det ikke er noe vet du . SkaL kusinen spise må hun spleise LIKT med dere uavhengig hvor mye hun spiser! Spesielt siden dere begge har dårlig råd! Punktum!

Om ts så var i full jobb og kusinen student, syns jeg ikke at ts skulle spandert middag og lagd middagen hver dag for kusinen heller.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En annen ting som slo meg: det er jo litt urettferdig at ts skal stå for all matlagingen, mens de andre bare spiser. Selv om kusinen begynner å betale penger og slutter å snylte, så er det kjipt for ts å være den eneste i en gruppe på tre som lager maten, mens de andre bare kommer til dekket bord.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...