Gå til innhold

Barn med ADHD

Anbefalte innlegg

Gjest bekymretmor
Skrevet

er mor til en jente på 7. vi har alltid hatt store vanskeligheter med henne.

vært gjennom en stor utredning når hun var fem, men en førskolelærer som nesten ikke kjenner henne og fylte ut skjema i løpet av 5 minutter og ødela hele diagnosen.

det er helt tydelig at hun har adhd, hun matcher nesten alt.

ppt har vi bedt om hjelp i år og de kom frem til at hun kanskje har det men at hun ikke har behov for assistent.

gruer meg for å gå gjennom en hel utredning igjen, det var så mye styr.

har så store problemer med henne at jeg gråter mye og føler meg komplett mislykket som mor.

det er så tøft når min egen mor sier hun har ikke adhd jeg må bare være strengere:(

noen som har opplevd lignende?

har forresten også en sønn som er helt normal...

hva skal jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Gjest også en mamma
Skrevet

vært gjennom en stor utredning når hun var fem, men en førskolelærer som nesten ikke kjenner henne og fylte ut skjema i løpet av 5 minutter og ødela hele diagnosen.

ppt har vi bedt om hjelp i år og de kom frem til at hun kanskje har det men at hun ikke har behov for assistent.

har så store problemer med henne at jeg gråter mye og føler meg komplett mislykket som mor.

det er så tøft når min egen mor sier hun har ikke adhd jeg må bare være strengere:(

hva skal jeg gjøre?

Gjest bekymretmor
Skrevet

til "også en mamma":

kan ikke se svaret ditt...

ts

Gjest også en mamma
Skrevet

Hei!

Har ei jente på 7 med ADHD diagnose. Spesiellt prolemer med konsentrasjon og oppmerksomhet. Ei kjekk og grei jente egentlig, men som har det med å havne i en del konflikter. Hun blei utredet av BUP. Opplevde det som en nøye utredning der hun blei observert hjemme, på skolen og hos bup. Og intervju med foreldre samt lærer. Nå skal det sies at hennes lærer ser veldig godt på hvilke områder hun sliter. Gå til fastlegen og be han henvise dere til bup der du bor. PPt skal vel egentlig ikke utrede, men komme med tiltak mener jeg. Ja, det er litt styr med utredning...

Vil anbefale deg å be ppt om pmto-kurs, dette er et foreldreveiledningsprogram som kan gi deg noen verktøy i hvordan du skal håndtere jenten din... Ganske nyttig synest jeg :jepp:

Og så er det dette systemet med bup/ppt da... Ikke til å bli klok på for oss normale folk hvertfall... En adhd diagnose kvalifiserer ikke til ekstraundervisning eller assistent. Der er det ppt som må gå inn og vurdere behovet. Og selv om ppt kommer med an anbefaling om feks 10 t med assistent er det opp til rektor å imøtekomme dette, og kanskje bare innvilge 2 t..

Og du, de der mødrene og svigermødrene :kjefte: ... Dei glemmer så lett de feil som dei selv gjorde, og står på sidelinjen med alle mulige råd, når det som egentlig kanskje behøves hadde vært litt hjelp og avlastning, og at dei kunne hørt på våre bekymringer. Kjenner meg veldig igjen, bortsett for at jeg får høre at jeg er for streng... Så- er det ikke det ene som er galt, så må det jo være det andre!

Vet ikke om dette var til noen hjelp for deg, men lykke til uansett!

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med fastlege, få en henvising fra legen til BUP for utredning. Kommer hun inn for en utredning, vil det barnehagen sier ha lite å si, for det er testene som viser om hun er iden kategorien eller ikke. Samt det du forteller om hvordan hun har vært siden hun ble født.

Gjest Gjest
Skrevet

Har 1 barn og 1 ungdom som jeg har kontaktet fastleg og PPT for å få henvisning til BUP.Begge henvisningene sendt til BUP fra 2 forskjellige leger og begge fekk avslag.

Den eldste har nå vert til Psykolog via PPT og det blir sikker sendt en ny henvisning fra eldstes lege. Yngste var det PPT som sendte papirene til legen for at legen måtte henvise men alievel fekk vi avslag på denne også.

I møtet med PPT i dag så sa saksbehandleren at hun aldri har vert utefor et avslag uten at vi hadde vært til 1 samtale hos BUP først. Hun har forsøkt å komme i kontakt med BUP , men det har ho ikke lykkest med ennå. Hun skal i møte med BUP om en annen sak og da skal hun ta opp om dei har nye krav til hva PPT skal legge frem siden vi hadde fått avslag på henvisningen.

Andre som har noen erfaringer med henvisninger hos BUP?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver, og forstår akkurat hvor sårt det er!

Jeg har en gutt på 7 år med autismediagnose, men han er som en "aspergerjente". Dvs, han er veldig flink til å ta seg sammen og konsentrere seg maks sammen med andre, mens han bryter sammen og blir en villbass med oss foreldrene. Ergo - "ingen" tror på at han faktisk har autisme, og ofte føler jeg stygge blikk for at vi burde være strengere. Opplever man derimot gutten over tid, er det virkelig ingen tvil om at han er annerledes.

Skolen er et kapittel for seg... De tar veldig lite ekstra hensyn til sønnen. Først da han brøt totalt sammen på skolen en gang, gjorde de noen endringer, men ikke stort. Det gjaldt en fremføring han slapp å gjøre. Ellers må han klare seg selv. Hjemme har han ofte angst for ting som skal skje på skolen. Men det er lite å gjøre når verken skolen eller ppt ser problemene. Det blir vårt ord mot det de tror de ser. Så assistent har han absolutt ikke.

Om jeg skal prøve å gi noe råd, må det nok være å få henvisning til bup som en annen skrev. Ellers ville jeg bare fortelle at jeg vet hvordan dere har det, og det er utrolig tøft.. :(

Skrevet

Hei,jeg kjenner meg også igjen i bekymringene dine.Her er min jente i grenseland for adhd,som bup sier.Hun har en annen diagnose også,non verbale lærevansker,som har gitt henne spesialundervisning på skolen og assistent.

Hun har hatt en ekstra uro i kroppen hele tiden,jeg bare kalt henne for en duracell kanin.

Nå vil skolen i vårt tilfelle ta kontakt med bup igjen for en avklaring i forhold til en adhd diagnose på jenta mi.

Selv føler jeg på mye sorg i forhold til jenta mi sine problemer.

I forhold til skolen,hun er 7,5 år,så er jeg kjempefornøyd.Vi har vært utrolig heldig med spesialpedagogen hennes og læreren.

Dere burde absolutt få kommet inn på bup igjen for en ny utredning,så dere kan få diagnosen.

AnonymBruker
Skrevet

hva skal jeg gjøre?

Kjære deg:)

Jeg er mamma til en gutt med asperger og adhd, kan fint kjenne igjen mye av det du skriver.

Du er IKKE mislykket! barn kan være født med nevrologiske lyter som gjør dem annerledes, lærer du å takle det får du det mye bedre!

Ved en ev diagnose får dere også mer rettigheter, individuell op, grunn og hjelpestønad og spes ped, mye bra som kan bli gjort, spesiellt hvis de får hjelp tidlig.

Å sette strenge grenser for bokstavbarn fører til mer trygghet og stabilitet for barnet, når de har indre uro vil de forsøke og kontrollere mennesker og omgivelsene for å føle forutsigbarhet.

Ut i fra mine erfaringer sitter ofte barnehagepersonale og PPT med lite ferdigheter, jeg vil anbefale ALLE å ta det gjennom FASTLEGE, da går det fortere.

Opp med hodet,hev deg over alle som mener du ikke er streng nok, det er mange mennesker som dømmer, de har ikke nok kunnskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...