Gjest Felicity Skrevet 14. november 2003 #1 Skrevet 14. november 2003 Hei på dere! Jeg er den hengivne eier av verdens flotteste 6 mndr. gammle kattepus. Nå i desember skal den til dyrlegen og kastreres (litt av en julegave....) Kan noen av dere fortelle meg om hvordan dette foregår? Hvordan vil katten være etter inngrepet? Spesielle ting jeg må være obs på?
-Fisken- Skrevet 14. november 2003 #2 Skrevet 14. november 2003 Jeg er ikke helt sikker på hvordan dette foregår, men da vi kastrerte hannkatten vår for mange år siden (desverre ble han påkjørt like etter) var han veldig slapp etterpå, virket helt livløs. Vla han i sofaen og koste masse med han til han våknet igjen. Håper det går bra!
Titti72 Skrevet 14. november 2003 #3 Skrevet 14. november 2003 Det som skjer er at katten får bedøvelse så han sovner helt. Så kuttes pungen opp og steinene tas ut før det sys sammen men tråd som forsvinner. Trenger ikke etterkontroll, men følg med så han ikke får noen betennelser eller det blir rødt. Katten er helt neddopet, så når den våkner etterpå (får ikke oppvåkningssprøyte pga smertene) er han bakfjern og sjanglete. Sett katten på badet/i gangen, så han ikke har noe å hoppe opp på, for han detter garantert ned. Sitt gjerne sammen med han og hold på han til all bedøvelse har gått ut (tar noen timer). Han kaster sikkert opp mange ganger.
Linemor Skrevet 14. november 2003 #4 Skrevet 14. november 2003 det er viktig at han ikke får sjangle avgårde på egen hånd eller spiser. maten kan sette seg i halsen fordi de er helst sløve. med han katten vår hadde vi ett problem at han tisset ned hele seg så vi måtte spyle han litt i dusjen og pakke han inn i håndklær. hvis han får vandre legger den seg kanskje under f eks sofaen og fryser ihjel. og siden du skal gjøre det må du passet på at han har det varmt nok. vi fikk beskjed om og holde han inne en ukes tid mener jeg, sånn for å prøve og unngå at han rotet seg bort i noe med operasjons såret. inngrepet tar ikke mange minuttene. kattene vi har hatt i narkose har bare kastet opp oss dyrlegen mens bedøelsen har begynt og virke og ikke etterpå. men vi har ventet ett par timer etter at de virker ganske så edrue før vi har latt de spise så mye som de vil selv. hannkatten vår var ett sikkelig matvrak, han sovnet med hode nede i matskåla.
Gjest care Skrevet 14. november 2003 #5 Skrevet 14. november 2003 Jeg anbefaler å være med på hele inngrepet. Jeg var hele tiden til stedet når min katt skulle kastreres. De høre og føler deg. Jeg bar min katte og støk han før han skulle inn. Så kosa jeg og strøk han under hele inngrepet. Det som var ekkelt var at han vridde seg av smerte når de kuttet...å....jeg blir kvalm når jeg tenker tilbake på hvor vondt han hadde det. Du får katten med deg hjem med en gang. Husk å forhør deg om den får smertestillende. Jeg la min på badet, på et håndkle, det skal være i et rolig og mørkt rom. Forøvrig kom min katt og la seg under dynen min på natten (og tissa i sengen min fy fan for en natt.), tror de vil ha nærkontakt. Jeg fikk så beskjed om at katten vil være slapp i 2-3 dager, men min, dro ut dagen etterpå. Lykke til da :blunke:
Væren Skrevet 14. november 2003 #6 Skrevet 14. november 2003 Jeg la min på badet' date=' på et håndkle, det skal være i et rolig og mørkt rom. [/quote'] Vi har også lagt kattene våre på badet etter kastrering. På badet er det begrenset plass, trygt og godt, det er varme i golvet - katten skal helst ha det varmt og godt etter inngrepet - og det er et rolig og stille rom. Det er litt vondt å se hvordan katten sjangler når den prøver å reise seg opp de første gangene, men heldigvis; det går over!
Gjest Anonymous Skrevet 14. november 2003 #7 Skrevet 14. november 2003 Blir så glad når jeg ser folk som kastrerer hann kattene sine. Utenfor vinduet vårt sitter nabokatten og hyler hele natta. Holder på å bli gaaal!!! Like før jeg tar han i bilen og kjører han til sverige (neida - men noen ganger er det ikke langt fra) Oppfordrer ALLE med hannkatter å kastrere dem
Væren Skrevet 14. november 2003 #8 Skrevet 14. november 2003 Det har du helt rett i, Gjest. Det er et mye bedre liv for kattene også. Ellers ender de ofte opp som ødelagte slosskjemper, stakkars. Eller sitter der og hyler! Bedre å være "sofapute", da... De blir jo ofte litt mer makelige etter kastrering!
Gjest care Skrevet 14. november 2003 #9 Skrevet 14. november 2003 Blir så glad når jeg ser folk som kastrerer hann kattene sine. Utenfor vinduet vårt sitter nabokatten og hyler hele natta. Holder på å bli gaaal!!! Like før jeg tar han i bilen og kjører han til sverige (neida - men noen ganger er det ikke langt fra) Oppfordrer ALLE med hannkatter å kastrere dem Tror du at du kan snakke med naboen din om dette? Si at det er et problem for dere og at dere vet at dyrebeskyttelsen anbefaler at hannkatter i nabolag kastreres. Heller dette, enn at du skal gå å være sint på katta og ønske den pokker i vold.....
Gjest gjest over Skrevet 14. november 2003 #10 Skrevet 14. november 2003 Har to hunnkatter selv, så jeg eeelser katter! Naboene er ikke helt normale, de har en hund også som pleier å gå tur med seg selv! De gir blanke f..n i dyrene sine!
Væren Skrevet 14. november 2003 #11 Skrevet 14. november 2003 Enkelte folk burde ikke hatt lov til å ha dyr. Enkelt og greit! :evil:
Gjest Petruska offline Skrevet 14. november 2003 #12 Skrevet 14. november 2003 Viktige ting å huske på etter kastrering (eller andre situasjoner hvor katten har vært bedøvd): 1. For å unngå oppkast er det lurt å sørge for at katten ikke får i seg mat den dagen han skal opereres. Fikk tips om det av veterinæren som har kastrert våre 3 guttepuser. Derfor har de heller ikke hatt problemer med oppkast p.g.a. bedøvelsen. 2. Det er viktig å holde katten varm etterpå (man kan kjenne hvor kalde de er både på ørene, snuten og potene), de trenger å ha noe over seg for å holde seg varme. Det er ikke heldig å la dem ligge på gulvet (hvis det ikke er varmekabler da). Hvis du legger katten på et gulv med varmekabler må du ikke legge ham rett på gulvet, la det være et håndkle eller noe imellom han og gulvet, ellers kan det bli for varmt og katten vil da ikke klare å flytte på seg som normalt. 3. Vær i nærheten av ham og pass på ham når han våkner fra bedøvelsen, da han garantert vil prøve å sjangle rundt på egenhånd. Sitt helst sammen med ham til han er seg selv igjen. 4. Vi har klart å unngå at kattene tisser på seg ved å hjelpe dem opp i sandkassa så fort de våkner litt. Når de forsøker å sjangle avgårde er det som regel fordi de må på do. Jeg har da bare satt katten oppi sandkassa hvor han nærmest har ligget og tisset stakkar...Men ingen av våre har tisset på seg! For sikkerhets skyld kan du la ham ligge på et håndkle. Du kan også få med et lite underlag fra dyrlegen. 5. Hvis såret skulle bli hovent og betent, eller på annen måte ikke gror som det skal, er det VIKTIG å kontakte dyrlegen. Som regel er de pigge og raske allerede dagen etter. Hvis man følger litt med og leser kattens signaler skjønner man som regel når han må på do og når han er sulten og tørst. Våre har blitt skrekkelig sultne med en gang de har våknet, de har jo blitt operert på fastende mage, og da har jeg latt dem spise jeg. Gjerne noe lettfordøyelig. Hos oss bruker vi sammenpisket egg blandet med litt matfløte som "rekonvalesens-mat" (og kosemat når de vil ha noe ekstra godt). Mange dyrleger har ferdiglagede skriv om forholdsregler etter kastrering, som de deler ut. Der får man også tips. Velvel, ønsker katten din lykke til!
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #13 Skrevet 4. april 2018 On 11/14/2003 at 10:05 AM, Guest care said: Jeg anbefaler å være med på hele inngrepet. Jeg var hele tiden til stedet når min katt skulle kastreres. De høre og føler deg. Jeg bar min katte og støk han før han skulle inn. Så kosa jeg og strøk han under hele inngrepet. Det som var ekkelt var at han vridde seg av smerte når de kuttet...å....jeg blir kvalm når jeg tenker tilbake på hvor vondt han hadde det. Du får katten med deg hjem med en gang. Husk å forhør deg om den får smertestillende. Jeg la min på badet, på et håndkle, det skal være i et rolig og mørkt rom. Forøvrig kom min katt og la seg under dynen min på natten (og tissa i sengen min fy fan for en natt.), tror de vil ha nærkontakt. Jeg fikk så beskjed om at katten vil være slapp i 2-3 dager, men min, dro ut dagen etterpå. Lykke til da :blunke: Gammel tråd jeg vet, men dette høres jo helt sykt ut - de skal ikke kjenne noe som helst! Hvilken dyreklinikk var dette og hva sa de når narkosen ikke virket? Skal kastrere mine to i morgen og ble jo livredd av å lese dette. Anonymkode: a77bf...bf7
Tvist Skrevet 4. april 2018 #14 Skrevet 4. april 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gammel tråd jeg vet, men dette høres jo helt sykt ut - de skal ikke kjenne noe som helst! Hvilken dyreklinikk var dette og hva sa de når narkosen ikke virket? Skal kastrere mine to i morgen og ble jo livredd av å lese dette. Anonymkode: a77bf...bf7 Ikke vær redd. Innlegget er gammelt, og jeg har aldri hørt om noe slikt - har vært med på en god del kastreringer. For hannkatter er det et veldig lite snitt, ofte må de ikke en gang sy. Inngrepet er litt større på hokatter, men fortsatt et lite og enkelt inngrep.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #15 Skrevet 4. april 2018 5 minutter siden, Tvist skrev: Ikke vær redd. Innlegget er gammelt, og jeg har aldri hørt om noe slikt - har vært med på en god del kastreringer. For hannkatter er det et veldig lite snitt, ofte må de ikke en gang sy. Inngrepet er litt større på hokatter, men fortsatt et lite og enkelt inngrep. Det er ikke et lite og enkelt inngrep på hunnkatter. Buken sprettes opp ca 10 cm, så fjernes hele livmoren, deretter sys det igjen. Anonymkode: 9d8de...fcb
Tvist Skrevet 4. april 2018 #16 Skrevet 4. april 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke et lite og enkelt inngrep på hunnkatter. Buken sprettes opp ca 10 cm, så fjernes hele livmoren, deretter sys det igjen. Anonymkode: 9d8de...fcb Kommer an på dyrlegen. Mange kastrerer hokatter via kikkehullsoperasjon, da blir det bare et lite kutt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå