Gå til innhold

For sent å få barn når man er 30

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser så mange tråder her inne på kvinneguiden om at når man har passert 30,ja da er håpet om å få barn over. Hvor har folk fått den teorien ifra ? Mange skriver at de skal ha alle sine 3 barn før 30,for når man er 30 er man så gammel og utslitt.

Jeg er 27,og har ingen planer om barn enda. Jeg vet at når det kommer barn blir det utrolig mye ansvar som man vil ha resten av livet. Jeg har sagt at jeg vil vente til jeg er 35 minst. Og jeg tror ikke det vil bli noe problem,mange får barn etter 35. Jeg føler meg for ung til barn,så mye jeg vil se og oppleve nå. Også er jeg kjemperedd for å ødelegge kroppen min. Jeg tror jeg lettere vil akseptere det når jeg er 35 enn 25.Orker ikke hengepupper og hengemage nå.

De som får barn tidlig i tjueåra blir som regel alene mor.Mange forhold skjærer seg når et par etterpå .Da sitter man der alene og singel med full bagasje,og jeg kan forstå at ikke alle menn er interessert da. Jeg kjenner en fyr som ble far da han ble 20,tre unger tett. Forholdet gikk føyken og nå sitter han der som 35 åring singel. Jeg kunne tenkt meg å starte familie med han nå,men når han allerede er ferdig går ikke det. Tenkt om han kunne ventet litt?

Jeg mener at alt for mange har det travelt med å få barn,og har en teori om at over 30,ja da er det for sent. Dette skal jeg faktisk ta opp med legen min neste gang..

Mange blir gravide på p piller. Har brukt piller i 10 år og aldri blitt gravid. Tror enkelte slurver..

Jeg er ikke mann..

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

hmm jeg tenker sånn: når jeg blir over 30, blir jeg ikke like pen som nå, og da er det ingen som vil ha meg. (er 23 nå) I tillegg blir det mindre og mindre utvalg, mange menn blir enten gift eller med "full bagasje". Jeg vil ha barn før jeg er 30 fordi at jeg er redd for at jeg ikke skal klare å få meg en ordentlig kjæreste etterpå!!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Fint at du har egne meninger. Folk er forskjellige og bra er det! :) Så lenge du føler deg for ung til å få barn nå så er det helt riktig av deg å vente. Man kan fint bli mamma for første gang når man har passert 30, men det betyr ikke at det alltid er for tidlig å få barn før. Det er ingen hemmelighet at en kvinnekroppp i 20 årene er bedre rustet til å takle en graviditet enn en i 30 årene. Når det er sagt, må også det mentale være på plass.

Jeg var 27 da jeg ble mamma for første gang, noe som passet meg perfekt. Var ferdig med utdannelsen (jurist), hadde jobbet litt og vært sammen med mannen i 5 år. Vi er sammen enda :) Og jeg har verken hengepupper eller hengemage :gjeiper:

• Liker 5
Skrevet

Vises godt at du ikke er klar for barn ennå ja. Dine fordommer mot unge foreldre og aleneforeldre er også ganske tydelige.

Man må få lov til å bestemme selv når man vil ha barn. Om man så er 20år eller 35år. Man burde kanskje ikke vente lengre enn 35år, da fruktbarheten (tikk takk) ikke blir bedre og bedre med årene. Om du ønsker å vente så lenge, kan det være greit å sjekke at fruktbarheten din holder seg med alderen liksom. Selv er jeg 23år med nedsatt fruktbarhet, men lar meg ikke hastes mere enn jeg selv vil av det.

Vent til du er klar for barn selv, ikke la andre si hva som er rett for deg, og ikke tro at du vet hva som er rett for andre.

• Liker 4
Gjest navnelapp
Skrevet

hmm jeg tenker sånn: når jeg blir over 30, blir jeg ikke like pen som nå, og da er det ingen som vil ha meg. (er 23 nå) I tillegg blir det mindre og mindre utvalg, mange menn blir enten gift eller med "full bagasje". Jeg vil ha barn før jeg er 30 fordi at jeg er redd for at jeg ikke skal klare å få meg en ordentlig kjæreste etterpå!!

:lol:

Skrevet

Det er ikke for sent, men det begynner å haste litt. Du et født med et visst antall egg som minsker ved hver mens. Det betyr at etter 30 minsker fertiliteten drastisk. Etter 35 øker sjangse for barn med utviklingshemming mv. For mange går det veldig bra, men sjangsene er mindre

• Liker 2
Gjest norah
Skrevet (endret)

:legrine:

Ler meg skakk av denne tråden her...

Angående hengepupper så kan du slappe helt av, jeg er fylt 30 og ingen av puppene her beveger seg en millimeter når jeg tar av meg BH`en.

Men ett godt tips er å få barn når man er mentalt moden, hvordan du ligger an på den skalaen skal ikke jeg bedømme(selv om jeg fikk littegranne lyst) ;)

Endret av Kråkesaks
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Må bare påpeke en ting: Man kan ikke planlegge en graviditet fullt ut. Kroppen er ikke en maskin hvor man kan slå på en bryter og så er man gravid. Med andre ord, det er ikke mulig å sitte her og si at du skal bli gravid når du er 35. Er du uheldig så tar det flere år og vips, så er du plutselig for gammel.

Når dette er sagt så må man være mentalt klar for å få barn. Det er ikke bare alderen som er avgjørende her.

• Liker 4
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg leser så mange tråder her inne på kvinneguiden om at når man har passert 30,ja da er håpet om å få barn over. Hvor har folk fått den teorien ifra ? Mange skriver at de skal ha alle sine 3 barn før 30,for når man er 30 er man så gammel og utslitt.

Jeg er 27,og har ingen planer om barn enda. Jeg vet at når det kommer barn blir det utrolig mye ansvar som man vil ha resten av livet. Jeg har sagt at jeg vil vente til jeg er 35 minst. Og jeg tror ikke det vil bli noe problem,mange får barn etter 35. Jeg føler meg for ung til barn,så mye jeg vil se og oppleve nå. Også er jeg kjemperedd for å ødelegge kroppen min. Jeg tror jeg lettere vil akseptere det når jeg er 35 enn 25.Orker ikke hengepupper og hengemage nå.

De som får barn tidlig i tjueåra blir som regel alene mor.Mange forhold skjærer seg når et par etterpå .Da sitter man der alene og singel med full bagasje,og jeg kan forstå at ikke alle menn er interessert da. Jeg kjenner en fyr som ble far da han ble 20,tre unger tett. Forholdet gikk føyken og nå sitter han der som 35 åring singel. Jeg kunne tenkt meg å starte familie med han nå,men når han allerede er ferdig går ikke det. Tenkt om han kunne ventet litt?

Jeg mener at alt for mange har det travelt med å få barn,og har en teori om at over 30,ja da er det for sent. Dette skal jeg faktisk ta opp med legen min neste gang..

Mange blir gravide på p piller. Har brukt piller i 10 år og aldri blitt gravid. Tror enkelte slurver..

Jeg er ikke mann..

Her var det mye tullprat. Du ødelegger ikke kroppen din ved å få barn tidlig! :roll: Det får være måte på forfengelighet også da...

Og man er blir ikke nødvendigvis noen bedre forelder av å være en gammel krok før man får sitt første barn. Tvert i mot, kanskje.

Det virker som mange tror at livet er over i det øyeblikket man setter et barn til verden. Men slik er det jo ikke! Man må prioritere litt annerledes når man får barn, det er så. Men hvorfor er selvdyrking det som gir folk livet mening nå for tiden?

Det å bruke halve livet til å "rase" fra seg, tror jeg ikke nødvendigvis er noen god ide. Man kan bli temmelig egoistisk når man har vennet seg til å tenke kun å på seg selv et halvt liv. Dessuten synker fruktbarheten drastisk etter fylte 35 år. Det er jo stadig flere som må få hjelp av helsevesenet til lage sine barn i reagensrør når for tiden, nettopp fordi de er blitt for gamle til å greie det selv.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er enig med TS i èn ting! Jeg skjønner ikke de som etter 2 års forhold ønsker å ha barn når de er 20. Har også sett utallige eksempler på tidligere veninner som sitter der som småbarnsmødre uten utdannelse som 22-åringer. Gubben har dratt fra dem for å smake litt på livet, og de har vanskeligheter med å finne ny partner. Rett og slett fordi menn i den aktuelle aldersgruppen (20-30?) ikke ønsker å date en småbarnsmor, men heller ønsker å stifte egen familie (noe jeg skjønner veldig godt). Jeg mener man burde ha noen års erfaring med å ta vare på SEG SELV, før man får barn. Derfor tror jeg å vente til man minst er 24-25 vil være gunstigst for de fleste. Men for all del, folk får gjøre akkurat som de vil!

• Liker 6
Skrevet

Ts. Nicket ditt får deg til å høres ut som en mann, og det står mann på informasjonen ved siden av alle innleggene dine...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg giftet meg når jeg var 32, fikk barn nr 1 ved 34 og barn nr 2 i en alder av 37. Er fortsatt slank og pen, og har ikke forandret meg sååå mye siden jeg var i midten av 20-årene. Men litt mer vett og livserfaring har jeg i bagasjen.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Ts. Nicket ditt får deg til å høres ut som en mann, og det står mann på informasjonen ved siden av alle innleggene dine...

Ja, det var det første eg la merke til, då eg begynte å lesa innlegget til ts!

Endret av Mirabella76
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er like pen nå som 30 åring, som jeg var som 20 åring. Jeg er enda penere nå, faktisk, fordi jeg ustråler trygghet og er mer sikker på meg selv og vet hva jeg vil.

Selv har jeg ikke hatt mulighet til å få barn før jeg ble 30, og jeg kommer nok ikke til å få barn før jeg er nærmere 40. Men det gjør ingenting, så lenge jeg er fornøyd med det.

Det er alle andre som hyler og skriker om at det er for sent, men da har de selv valgt å få barn før de ble 30. Da må jeg få velge når det passer meg.

Jeg er enig med Rielgelgutt om at det er bedre å vente til etter til slutten av 20-årene med å få barn, fordi de aller fleste endre om singel i 20-årene.

Det er hauger av alenemødre, fordi de tenker kun utseende når de møter en gutt, og når alt kommer til alt er det innseende som teller! Man tenker mindre overfladisk jo eldre man blir, fordi man skjønner at det er personligheten som teller til slutt...

Skrevet (endret)

Livet er ikke over når man blir 30 altså ... :lol:

Selv ser jeg ut som en 20-åring, og har verken hengemage eller hengepupper. Uansett handler det ikke om utseende, men om personlighet og utstråling.

Er singel og barnløs, så da se det kanskje mørkt ut for meg i manges øyne, men jeg tror det venter mange fine år foran meg :)

Endret av meridian
  • Liker 2
Skrevet

Jeg er ikke mann..

Nei, hvem skulle ha trodd det, når du har valgt å kalle deg "gutten" i profilnavnet :)

Spør du meg, høres det fornuftig ut å vente til man er i 30-årene med å få barn. Men det er klart...har man plutselig ingen kjæreste lengre, og man skal ut der i markedet og finne en ny, kan årene gå raskt!

Skrevet

Selv ser jeg ut som en 20-åring, og har verken hengemage eller hengepupper.

Er singel og barnløs, så da se det kanskje mørkt ut for meg i manges øyne, men jeg tror det venter mange fine år foran meg :)

Du er ikke alene! :)

Det ser ikke mørkt ut, gjør det vel? Det ordner seg nok.

Jeg har tenkt til å få barn innen jeg blir 40, det er målet.

AnonymBruker
Skrevet

Men for all del, folk får gjøre akkurat som de vil!

Hvilket "folk" også gjør. :filer:

• Liker 1
Skrevet

Du er ikke alene! :)

Det ser ikke mørkt ut, gjør det vel? Det ordner seg nok.

Jeg har tenkt til å få barn innen jeg blir 40, det er målet.

Nei, egentlig ser det ikke så mørkt ut, men andre er flinke til å påpeke hvor dårlig tid jeg har :bond:

Jeg tenker at 30-årene kommer til å bli en fin tid for meg, siden 20-årene bare var en fæl tid. Så kanskje jeg får barn innen jeg er 40, om ikke så går det greit. Kan alltids adoptere :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner to som ville vente med barn til de var nærmere førti. De skulle bare, bare først. Hadde partnere, men skulle "leve ferdig" først.

Den ene er nå 44, barnløs. Den andre endte med å adoptere. Ikke at å adoptere er en annenrangs løsning, men det var nok ikke det hun i utgangspunktet hadde tenkt seg. Poenget er uansett at begge ventet for lenge. De greide ikke bli gravide da de omsider mente seg klare.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...