Gå til innhold

anskaffelse av valp- toller retriever

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå har vi besluttet å skaffe oss valp og jeg har egentlig vært bestemt veldig lenge på at jeg vil ha en retriever, også kalt toller. Noen som har erfaring med de? Jeg lurte litt på om noen har noen ideer om kostnader i mnd, sånn ca.? Skjønner at det koster litt med fór, forsikring, dyrlege, utstyr osv. Er vel egentlig økonomien som stopper oss akkurat nå. Har hatt dyr før, så vet hvor mye forpliktelse det innebærer, men har ikke hatt hund før.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/567759-anskaffelse-av-valp-toller-retriever/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har nå min andre Toller. Og forguder rasen! :)

Min nåværende toller koster meg en del, han er 10 år, og begynner bli gammel.

Vil si de første årene koster ikke hund mer enn for, vaksiner, og ormekur + flåttmiddel sånn ca. og leker og bånd.

men når hunden blir eldre, kan man oppleve skader i form av lek, eller bading (been there)

så vil vel kanskje si at min hund de siste 5 årene har kosta meg mat (si 1500 i året, forer med Norwegian Polar) godteri + leker 1000,-

Vaksiner ca 400 i året (2000) og diverse skader, og uhell. 20 000. har forsikring så det er ikke noe problem, men jeg må betale utgiften først, for så å få igjen av forsikringsselskapet.

Forsikring på dyret koster jo også, ligger vel på en 1500 i året, men er da forsikret som bruksdyr bare, og ikke utstilling/avl.

Totalt 1500 (forsikring) 1500 (for) 1000 (lek og moro) 1000 (ormekur,vaksine,flåttmiddel)

så hund koster for min del minst 5000 i året. Og det er om hunden er frisk, ikke skal gå kurs eller utstilling!

DET KOSTER HA HUND JA!

AnonymBruker

Takk for svar! Det hjalp litt.. Det vi vurderer nå er om vi har råd til det nå, eller vente litt. Men i grunnen er jeg ganske utålmodig. hehe. og vil ha hund nå. Men må nok sette opp budsjett og vurdere litt. Kjøpte du gjennom en oppdretter?

TS.

AnonymBruker

Tollere er gode hunder, men de krever masse aktivisering, både fysisk og mentalt. Får de ikke nok kan de være ganske slitsomme. Og er du uheldig får du en som varsler mye. Jeg holder på å bli gal av min til tider, han bjeffer bare folk går forbi huset. Bare noe å tenke på så du evt. kan prøve å plukke det av den mens den enda er valp.

• Liker 1

Må bare henge meg på her. Skal kjøpe hund om to år og toller står øverst på lista. Har hatt en blanding av toller og collie før, det ble litt i overkant aktivt. Snill men løp etter absolutt alt!!!

Så langt har jeg sett at de ligger på 12.000,- i mitt distrikt. Mulig de er billigere på andre kanter av landet med det går fort opp i opp dersom man må hente hunden med fly eller kjøre veldig langt.

Er en oppdretter i kristiansand som virker seriøs, har desverre ikke link til hjemmesiden.

Annonse

Takk for svar! Det hjalp litt.. Det vi vurderer nå er om vi har råd til det nå, eller vente litt. Men i grunnen er jeg ganske utålmodig. hehe. og vil ha hund nå. Men må nok sette opp budsjett og vurdere litt. Kjøpte du gjennom en oppdretter?

TS.

Min første toller var direkte fra oppdretter, en riktig så dyktig en. som har skjelden kull, og holdt på siden slutten av 80-tallet.

den jeg har nå, er en omplassering, så vet bare sånn delevis hvor han kommer fra.

Men er en hunderase som kun egner seg om man på lik linje kan ønske jeg BC eller AS, eller kelpie. De har alle sammen like høyt energi nivå, og blir like stressa ved under stimuli

Gjest Consensio

Tørrfòr koster mer enn Norwegian Polar, så dersom du ikke skal fòre rått bør du beregne mer enn 1500 i mat i året. :)

NP er ikke rått for, men behandlet.

Nå har vi besluttet å skaffe oss valp og jeg har egentlig vært bestemt veldig lenge på at jeg vil ha en retriever, også kalt toller

Retrievere blir ikke kalt tollere. Tollere er en egen rase.

For eksempel så kaller man ikke golden retrievere for tollere.

Bare et par småpirk som irriterte meg litt når jeg leste gjennom her :fnise:

Håper ingen føler seg støtt, var ikke vondt ment ;)

• Liker 1
Gjest Lizette

NP er ikke rått for, men behandlet.

Retrievere blir ikke kalt tollere. Tollere er en egen rase.

For eksempel så kaller man ikke golden retrievere for tollere.

Bare et par småpirk som irriterte meg litt når jeg leste gjennom her :fnise:

Håper ingen føler seg støtt, var ikke vondt ment ;)

..og da tillater jeg meg å rette litt på deg også.

Jeg tror misforståelsen hos TS her bunner i at rasen egentlig heter Novia Scotia Duck Tolling Retriever, men ofte kalles toller. (Ikke så rart, med tanke på det lange navnet..!)

Tolleren er altså en retriever, på linje med labrador, golden, flatcoat og curlycoated. Så det TS kunne ha skrevet var at hun ønsket seg en retriever, mer spesifikt en toller.

Sorry altså, men jeg er litt retriever-nerd ;) Verdens fineste hunder :)

• Liker 1

TS her var jo mest opptatt av hva det ville koste å ha hund per mnd.... og min første tanke da er jo at, om man er usikker på om man har "råd" til å ha hund... bør man virkelig vente!

Plutselig skjer det ting, og så må man til dyrlegen, selvom min "Gamle" toller er for det av en frisk avl, kommer det ting. da han nå har røket korsbånd. ikke uvanlig skade på tolleren

Min første toller var direkte fra oppdretter, en riktig så dyktig en. som har skjelden kull, og holdt på siden slutten av 80-tallet.

den jeg har nå, er en omplassering, så vet bare sånn delevis hvor han kommer fra.

Men er en hunderase som kun egner seg om man på lik linje kan ønske jeg BC eller AS, eller kelpie. De har alle sammen like høyt energi nivå, og blir like stressa ved under stimuli

Aktivitetsnivået til en toller ligger vel litt under AS, BC og kelpie? Nå har ikke jeg like mye erfaring med rasen som deg, men kjenner flere som har tolleren bare som familiehund, uten at den får noe særlig mental stimuli. BC og kelpie krever vel en del mere mental stimuli en tolleren?

Annonse

Aktivitetsnivået til en toller ligger vel litt under AS, BC og kelpie? Nå har ikke jeg like mye erfaring med rasen som deg, men kjenner flere som har tolleren bare som familiehund, uten at den får noe særlig mental stimuli. BC og kelpie krever vel en del mere mental stimuli en tolleren?

Ny avl av tolleren er litt enklere enn gammel har jeg vel merka.

De "unge" tollerne jeg møter er nok noe roligere ja, men sånn går det jo når man frivillig er med å støtter avl som "ødelegger" den fine arbeidssomme rasen!

Annonse

Forstår nå! :) Ingen sure miner :)

utdrag fra Canis:

Tolleren er en ivrig og livlig hund, og den har et høyt aktivitetsnivå. En god representant for rasen skal virke oppvakt og ha en hurtig, rusende arbeidsform. Utholdenheten er likevel stor

• 3 måneder senere...

Jeg kom over denne tråden helt tilfeldig og må bare kommentere litt. Vi har en Toller som virkelig har et høyt aktivitetsnivå. Vår toller krever ingenting, men han yter ekstremt bra. Ber vi han om å jobbe. så jobber han. Men han krever ingenting. Det er en fantastisk harmonisk hund, han er kosete og leken. Men han er ekstremt rolig inne og for det meste ønsker han å kose.

Tusen takk for svar! Det er meg som er ts. :)

Hvor fikk du tak i tolleren, Pentu? Kjøpte du gjennom en oppdretter? Hadde du den som valp? Hvordan fikk dere den så rolig? Hehe.. mange spm. :P men håper du tar deg tid til å svare.

Vi tenker muligens neste sommer, slik at vi får bruke mest mulig tid på den i ferien. Jeg har vært borti flat coated før, og de er helt fantastiske. Nå vil jeg ha en hund jeg kan jobbe med og muligens drive med aguility på fritiden. Det er noe jeg har drømt om lenge.

TS her var jo mest opptatt av hva det ville koste å ha hund per mnd.... og min første tanke da er jo at, om man er usikker på om man har "råd" til å ha hund... bør man virkelig vente!

Plutselig skjer det ting, og så må man til dyrlegen, selvom min "Gamle" toller er for det av en frisk avl, kommer det ting. da han nå har røket korsbånd. ikke uvanlig skade på tolleren

Jeg ville bare høre litt kostnader generelt. Dessuten har jeg hatt en deltidsjobb helt til nylig, så ville sjekke om vi (jeg og samboer) kan dele kostnadene med den lønnen jeg hadde da. Og man må få lov til å høre om priser uten at noen skal komme å gi en pekefinger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...