Gjest Anonymous Skrevet 14. november 2003 #1 Del Skrevet 14. november 2003 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...rticleID=669185 Denne dommen sjokkerer meg virkelig! Hvilke signaler er det de mener å sende med denne dommen? De hadde mulighet til å kontakte hjelpeapperatet. De hadde mulighet for å flykte. De kunne kontaktet politiet. Men de får altså lov til drepe faren selv uten noe som helst straff. Jeg kan ikke se at det finnes noen som helst slags vold eller fysisk eller psykisk mishandling som gjør at en kan unnskylde overlagt drap på et annet menneske når en er i en situasjon hvor en ikke er fysisk truet selv. Og det var de ikke når faren lå på sykehuset. Hvis de mener at det var masse formildende omstendigheter så kunne de redusert straffen til en symbolsk lengde på f.eks. en uke. Men total frikjenning sender signaler om at det er greit å ordne opp selv. Og det er jeg sterkt uenig i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ehu Skrevet 14. november 2003 #2 Del Skrevet 14. november 2003 Ut i fra hva som har kommet frem i rettsaken om livet deres i denne familien så forstår jeg faktisk at de ble frikjent. Beskyttelse fra politiet? vel, vi har jo sett flere eksempler på hvor lite de kan forhindre av drap de siste årene. Tror ikke dette betyr at det blir "fritt fram" for drap som løsning på enhvert overgrep innen familie. Saken er sikkert ikke ferdig i rettssystemet ennå, tipper staten anker dommen så blir det en ny runde og ny belysning av hvilke andre muligheter de hadde................... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
manji Skrevet 14. november 2003 #3 Del Skrevet 14. november 2003 Dette er latterlig (merk, latterlig). Retten mener handlingen var et direkte resultat av mange år med vold, overgrep, overvåking og kontroll. Alt utført av familiefaren, den nå avdøde 41-åringen fra Kosovo. I en sånn situasjon er det offerets ansvar å kontakte rettsvesenet. Og det er rettsvesenets plikt å hjelpe. Vi bor ikke i et anarki enda. Denne dommen viser til at rettsalene selv ikke tror på rettsvesenets evne til å beskytte mennesker i fare. Å handle i selvforsvar er vel strengt talt når du ikke har noe annet valg eller tid å komme deg unna. Når livet ditt er i fare der-og-da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå