AnonymBruker Skrevet 15. juni 2011 #1 Skrevet 15. juni 2011 Jeg har vane for meg å kalle fremmede og tilfeldige jenter for frøken. Eks hvis ei står i veien for meg og jeg skal forbi kan jeg si "unnskyld frøken, kan du flytte deg litt". Har aldri tenkt noe over det, men en kompis av meg sa at jeg burde kutte det ut fordi det oppfattes som nedlatende. Gjør det virkelig det? Hadde ei tilfeldig jente kalt meg mister hadde jeg ikke reagert negativt på det. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2011 #3 Skrevet 15. juni 2011 Nei hvorfor skulle det være nedlatende? Fråga inte mig! Han sa hvertfall at jenter ville oppfatte meg som overlegen og arrogant om jeg gjorde det. Han sa følgende : Hvis du kaller ei jente frøken, tolker hun ikke dette som å bli tiltalt på høflighetsform, men heller at du sier "hei bittelille småjenta". Grunnen til at han sa det var vel også fordi jeg sa "hei frøken" til kassadama og hun så ut til å reagere med en sur mine på det. Merkelig det der.
felgen Skrevet 15. juni 2011 #4 Skrevet 15. juni 2011 Hmm, jeg hadde blitt skikkelig begeistra hvis jeg haddde møtt på deg på gata, rett og slett fordi jeg syns det er fantastisk at noen fremdeles ivaretar noe av høfligheten! Det hadde gjort dagen min. 10
Gjest Emo Fisk Skrevet 15. juni 2011 #5 Skrevet 15. juni 2011 For meg har "frøken" blitt synonymt med hersketeknikk. Jeg vet at du ikke mener det sånn, men jeg oppfatter akkurat det ordet sånn. Så ja, jeg hadde blitt litt fornærma av akkurat ordet frøken. 6
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 15. juni 2011 #6 Skrevet 15. juni 2011 Jeg synes det er kjempesøtt når gamle damer på bussen sier "takk, frøken" osv. hehe. 2
Gjest hogwash Skrevet 15. juni 2011 #7 Skrevet 15. juni 2011 Jeg bruker det kun i kombinasjon med etternavn. Ikke fått noen negative reaksjoner på det enda.
Meadow Skrevet 15. juni 2011 #8 Skrevet 15. juni 2011 "Frøkna mi" sier kjæresten, det er bare koselig. Liker kanskje ikke like godt når andre sier det...det blir litt som at jeg ikke er spesielt glad i å bli kalt "lille venn". Litt nedlatende ja! 1
Gjest Liss Kathrin Skrevet 15. juni 2011 #9 Skrevet 15. juni 2011 Jeg syns bare det er koselig. Men jeg ville aldri kalt en fremmed mann for Mister
Gjest No_glitter Skrevet 15. juni 2011 #10 Skrevet 15. juni 2011 Hadde ikke reagert på ordet i seg selv, men måten det blir sagt på. Synes det er utrolig merkelig å bli kalt darling eller love når jeg er i England. Reagerer mer på det!
makkapakka Skrevet 15. juni 2011 #11 Skrevet 15. juni 2011 ja hvis det sies med arrogant eller nedlatende tone så blir jeg det. Så jeg er enig med kompisen din slutt å si det.
Gjest Loveheartx Skrevet 15. juni 2011 #12 Skrevet 15. juni 2011 Jeg blir glad når folk kaller meg frøken. Synes det virker så høflig og er søtt. Det kommer selvfølgelig litt an på settingen, noen ganger virker det som om folk kaller jenter frøkner når de virker uvitende om noe, men vanligvis liker jeg det. Spesielt når gamle mennesker kaller meg det.
blomsterhav Skrevet 15. juni 2011 #13 Skrevet 15. juni 2011 Jeg har ikke noe i mot at folk sier det til meg, men jeg kan allikevel reagere litt på det (kommer jo selvfølgelig an på situasjonen). Nå er det som regel gamle menn på jobben som sier det til meg da.. De mener ikke noe vondt med det, men har jeg en dårlig dag er det å bli kalt frøken virkelig noe som forteller meg at jeg er ung og uerfaren i forhold til dem (og synes derfor forøvrig at det å kalle noen mister ikke kan sammenlignes med å kalle noen frøken)
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2011 #14 Skrevet 15. juni 2011 Jeg liker når eldre mennesker kaller meg frøken. Også liker jeg når folk meg Frøken Berg, da blir det litt mer personlig og det høres ikke like nedlatende ut. Sjefen min pleide alltid å si 'Hvordan står det til, frøken Berg?' og det er kjempekoselig.
fridr Skrevet 15. juni 2011 #15 Skrevet 15. juni 2011 Jeg liker å bli kalt frøken av ungene på skolen Er jo snart lærer, og synes det er kjempehyggelig. Det spørs veldig hvilken situasjon det er, og hvilket tonefall som brukes. Jeg skjønner veldig godt at noen kan bli litt snurt. Når jeg jobber i feriene på matbutikken, og det kommer en gammel gris og kaller meg frøken... Ja, da synes jeg det er litt ekkelt. Men det ødelegger ikke dagen min Har fått mye verre ting servert, helt ufortjent 1
Bårdsen Skrevet 15. juni 2011 #16 Skrevet 15. juni 2011 Jeg liker å bli kalt frøken av ungene på skolen Er jo snart lærer, og synes det er kjempehyggelig. Denne er bare helt fantastisk Et friskt pust i tråden kan man si! Hmm, frøken kan jeg ikke huske å ha brukt eller sett brukt noe særlig selv Er hanskjønn da!
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2011 #17 Skrevet 15. juni 2011 Det er utrolig nedlatende om amn sitter i et møte på jobben og noen sier "unnskyld frøken, men er det ikke slik at ....". Å kalle noen man kjenner for frøken er som nevnt over her, en hersketeknikk. Liker ikke å bli kalt frøken av kjærester eller kompiser heller, synes det vitner om en litt nedlatende holdning. 2
Gjest uAnonymBruker Skrevet 15. juni 2011 #18 Skrevet 15. juni 2011 Jeg blir glad når noen kaller meg frøken, da føler jeg meg ung igjen og ikke rynkete 25
Gjest imli Skrevet 15. juni 2011 #19 Skrevet 15. juni 2011 Eg blir ikkje fornærma, sjølv om eg er frue
Lunivere Skrevet 15. juni 2011 #20 Skrevet 15. juni 2011 Om ikke fornærmet, så blir jeg veldig irritert. Føler at "frøken" er et veldig nedlatende ord. Forbinder det med at de ser på meg som ung, dum og uerfaren. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå