Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig travel for tiden, og lurer på om det finnes noe pose med frosne poteter som ikke er usunne? Tenker automatisk chips som jeg ikke er noe glad i, men det må da finnes noe annet.

Trenger noe som kan hives i ovnen og "klare seg selv" til dem er ferdige. Har sett slike små runde potetsaker men husker ikke hva dem heter, kunne det vært et alternativ? :sjenert:

Har også sett slike små fine nypoteter som kommer med masse urter som man hiver i en form så bakes dem i ovnen, men disse koster som regel ganske mye. Har ikke tid til å stå å skrubbe, skrelle og fikse vanlige poteter :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det lurer jeg også på. Tror det nærmeste jeg har kommet er sånn halvfabrikatpotetstappe. Absolutt alle stekepotetposene jeg kikket på, fra potetskiver og båter til pommes frites, inneholdt palmeolje.

Nå går jeg heller til anskaffelse av en elektrisk potetskreller, og forhåndfriterer i solsikkeolje, før det fryses. Lage opp litt, først som sist.

Ellers kjører jeg ofte på Fjordland sine poteter til like over en femtenkroning. Fire-fem små runde og kokte, som bare behøver å varmes noen minutter i mikroen, eller i kokevannet, eller på stekepanna. Tror ikke de inneholder så mye skummelt.

Kjøper du ferdigvaskede poteter, trenger du bare et stykke folie og en stekeovn. Om du spanderer noen sekunder med en "oppvaskbørste" under lunkent vann, så er ferdigvaskede poteter stekeklare på under minuttet. Du trenger ikke skrelle, da mye næring og mineraler finnes i skallet. Og du kan handle i løsvekt, så det ikke kommer mye bort. Hvor lang tid bruker man egentlig på å dele to-tre poteter opp i skiver eller båter? Bare lag dobbelt opp når du har tid, og frys halvparten like før de er ferdigstekt.

Endret av Kamikatze
Skrevet
Kjøper du ferdigvaskede poteter, trenger du bare et stykke folie og en stekeovn.

Det hadde vært mitt i blinken! Bruker stekeovnen hver dag, hiver kjøtt og grønnsaker etc i forma og så blir det ferdig av seg selv. Hvor kan jeg kjøpe disse? Evt. en elektrisk potetskreller (funker det bra? Har alltid antatt at slikt egentlig bare lager mer arbeid)

Fjorland sine kunne nok fungert men da må jeg koke vann, passe på, etc. Har ikke microbølgeovn :sjenert:

Trenger egentlig ikke å fryse da, ferskt smaker sikkert bedre, men har problemer med å finne noe jeg kan bruke. De vanlige nypotetene er alltid skitne/trenger en veldig god skrubb så har liksom oversett dem.

AnonymBruker
Skrevet

Et alternativ til poteter er couscous. Tar kun 5 minutter. Trenger bare koke opp vann.

Ellers er amadinepoteter kjapt ferdig i ovnen, særlig om du deler dem i to på langs. Ikke trenger de skrubbes heller. Litt olje og urter/krydder og så inn i ovnen.

Skrevet

Vaskede poteter finner du i vanlige dagligvarebutikker. Enten ferdigpakket i pose eller i løsvekt. Du kjenner dem på at de ikke er full av jord. Egentlig skal du kunne sneie dem og legge rett i forma, stekepannen eller hel i folie. Men, jeg synes det blir bedre å gi dem en æresrunde med en oppvaskbørste.

Elektrisk potetskreller fjerner mye skall, og lager nesten fjordlandpoteter. Den er best egnet for folk som hater å skrelle manuelt, og som skal tilberede litt større mengder.

Når dette er sagt, er det også mulig å koke poteter med skallet på. De holder seg noen dager i kjøleskap, og trenger da kun varmes litt i stekeovnen.

Skrevet
Et alternativ til poteter er couscous. Tar kun 5 minutter. Trenger bare koke opp vann.

Er koking av vann jeg prøver å unngå da jeg må passe på at det ikke koker over, holde øye med det etc.

Vaskede poteter finner du i vanlige dagligvarebutikker. Enten ferdigpakket i pose eller i løsvekt. Du kjenner dem på at de ikke er full av jord. Egentlig skal du kunne sneie dem og legge rett i forma, stekepannen eller hel i folie. Men, jeg synes det blir bedre å gi dem en æresrunde med en oppvaskbørste.

Hm er vel det jeg tenker på som nypotet, og dem som er i butikken her virker ikke så veldig rene at det gjør noe. De har også slike "party" poteter som er ganske rene og fine men de koster veldig mye.

Hva med potetbåter og slikt finnes det ingen "naturlige" frosne varianter?

Gjest navnelapp
Skrevet

Men i alle dagar, er det eit problem å vaske poteter? No er jo det heilt vanlege nypoteter i butikkane og dei er kjempegode. Det er utruleg mykje billegare å kjøpe poteter i lausvekt, vaske dei og dele dei i båtar, ha litt olje og krydder på og bake dei i ovnen i ein halvtime. ha bakepapir i forma, så blir det null oppvask. slike ferdigpoteter er utruleg dyre ift å lage gode potetrettar sjølv.

viss du skal koke poteter: Bruk vannkokaren din, og kok opp vatn som du har i gryta. Ha i potetene, og la det koke opp. Det går mykje fortare når du allereie har kokande vatn i gryta. Legg på lok når det kokar. Sett plata ned på 1/3 effekt (mine går frå 1 til 9, det held seg kokande på 3)og sett ringeklokka på komfyren på 20-25 minutt, alt etter kor store potetene er. Lag resten av middagen. Når det plingar er dei ferdige. Lett som på ein plett!

Gjest Spinell
Skrevet

Signerer Alt Godt!

Legg spesielt merke til første avsnitt: lag potetbåtene selv. Det tar ekstremt lite ekstratid og er ekstremt mye billigere. De trenger ikke skrelles heller, bare vaskes først, og deretter deles i båter. Til sammen tar det trolig 15-20 sek per potet i forarbeid. Hvem har ikke tid til det?

AnonymBruker
Skrevet

du får ta deg en tur på kinaen,mc donalds eller andre billigkjeder.hørres ut som du passer best der.når du ikke orker å koke en potet engang :P

Skrevet

Jeg lager nesten alltid maten fra grunnen av, står gjerne timer på kjøkkenet men akkurat nå har noen hektiske uker foran meg og da har det blitt mye ferdig salat og ovnsbakte retter som tar under 1 min å fikse.

når du ikke orker å koke en potet engang :P
Det har da vel ingenting med saken å gjøre? Prøver å få arbeidet mens jeg lager mat, og da er det mye enklere å hive kylling/kjøtt/fisk med tilbehør i en ildfastform og vente 50 min til hele opplegget er ferdig.

Jeg kan selvfølgelig steke kjøttet, og tilbehøret, og koke opp vann og følge med så det ikke koker over men da blir jeg værende på kjøkkenet istedetfor å jobbe :fnise:

Dette er ikke noe big deal, bare lurte på om det fantes noe lettvindt og sunt alternativ til f.eks potetbåter og chips da jeg er glad i potet men IKKE vil ha chips etc fra takeaway. Da bruker jeg heller pengene på fjorland eller ferdig marinerte nypoteter som er klare til å hives i ovnen vel :jepp:

Synes ikke potetene blir rene nok når jeg vasker og skrubber dem, bruker fort 2-3 min per potet og skreller av litt her og hvor det stikker ut harde biter, er vel litt for pirkete eller har feil type potet :filer:

Tror jeg får kjøpe inn folie og noen digre poteter og bake dem eller skaffe en slik elektrisk skreller.

AnonymBruker
Skrevet

Vil heller anbefale deg å gjøre noe med livssituasjonen din. Dersom du har det så travelt at du ikke har tid til å koke poteter - eller tilberede dem på annen måte, så spår jeg at du om kort tid har pådratt deg større problemer enn tidsklemme.

:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som sagt, snakk om noen uker nå på sommeren (3 for å være presis) så blir ikke noe varig situasjon!

Jeg kan jo ordne tid til å koke poteter, men som sagt ville jeg finne en lettvindt løsning. Huff nå virker det jo som jeg er hysterisk og MÅ ha poteter, men er så lat at jeg ikke orker å ta skrelleren ut av skuffen en gang :fnise:

Tusen takk for alle forslag :)

Skrevet

Det var meg over, ble anonym av en eller annen grunn!

Skrevet

Kok opp om søndagen, og legg i lake i kjøleskapet. Da har du for en stund.

Har det på akkurat samme måten. I dag kan jeg bruke hele dagen på middagen, neste onsdag blir det enten bensinstasjonskost, eller roomservice, om jeg ikke greier å finne på noe lurt. Og du reiser ikke mye før kroppen hyler etter lurt. :)

Jeg har tilogmed flate plastposer med kokt fullkornsris i fryseren, som er bare å hive i mikroen, eller på stekepanna, fordi når intensivperiodene gir minimalt med hviletid, da prioriterer jeg puta, fremfor å leke amatørkokk. Heldigvis er jeg for det meste utendørs, og kan noenganger jukse med engangsgrill eller ved å legge mat i en svart pose, om vi samarbeider litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...