Gå til innhold

Sommersermoni eller tinghuset?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har funnet mannen i mitt liv og nå er vi forlovet. Helt siden jeg var lita jente har jeg drømt om et skikkelig prinsessebryllup på ei vakker eng. Men bryllup er dyrt og vi skal begynne å bygge hus nå i sommer. Så nå vurderer vi å gifte oss på tinghuset, vi vil bare være mann og kone nå med en gang! Tenker vi kan ha "bryllup" senere en gang, med prinsessekjole og fest. Hvis vi skal gifte oss på tinghuset blir det bare forlovere og oss. Ikke noe særlig pyntet, men eg bedre middag etterpå. Jeg trebger litt tips om hva vi skal gjøre. Vente noen år og ha et ordentlig bryllup eller gifte oss på tinghuset nå i sommer? Hva har dere gjort? Er dere fornøyd med avgjørelsen?

Takk gor svar :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det en spesiell grunn til at dere vil gifte dere nå med en gang (økonomiske grunner?), hvis ikke ser jeg ikke helt hensikten med å gjøre det nå når dere ikke kan få det du har drømt om. Tror nok ikke det kommer til å bli det samme om dere har "liksombryllup" lang tid etter at dere giftet dere, men det er nå min mening ;)

Skrevet

Det kommer vel an på hva som er viktig for dere. Hvis selve ekteskapet er "målet", mens bryllupet og festen bare "middelet", ville jeg gått for tinghuset og en bedre middag. Er det derimot en langvarig drøm hos dere begge med storslått bryllupsfest, så vent.

Gjest anonym12345
Skrevet

jeg er ikke gift selv men vet at jeg absolutt ville ha venta og få "drømmebryllupet.

Skrevet

Det er ingen spesielle grunner til at vi vil gifte oss nå, hadde bare vært så utrolig deilig å få kalt han mannen min! Jeg vil ikke vente 2-3 år, jeg vil være gift nå! :P men kanskje prinsessebryllup er verdt å vente på... Nå må det også nevnes at jeg er ikke så veldig glad i å være midtpunkt, og liker ikke at alle ser på meg. Jeg tenker at det er litt stress med bryllup og, er det ikke? Bilder, småprat, bryllupskake, TALER ( jeg vil ikke ha noen taler i bryllupet mitt) og brudevals....

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen spesielle grunner til at vi vil gifte oss nå, hadde bare vært så utrolig deilig å få kalt han mannen min! Jeg vil ikke vente 2-3 år, jeg vil være gift nå! :P men kanskje prinsessebryllup er verdt å vente på... Nå må det også nevnes at jeg er ikke så veldig glad i å være midtpunkt, og liker ikke at alle ser på meg. Jeg tenker at det er litt stress med bryllup og, er det ikke? Bilder, småprat, bryllupskake, TALER ( jeg vil ikke ha noen taler i bryllupet mitt) og brudevals....

Hvis du føler at drømmebryllupet betyr så mye for deg, og det ikke er noen spesielle grunner for å gifte seg nå, så hadde jeg ventet hvis jeg var deg. Dere er jo fremdeles like glade i hverandre, gift eller ei, så hvorfor sånn hastverk? Tror jeg selv ikke hadde sett hensikten i å ha "bryllup" år etter vielsen for det er nok av andre ting å bruke pengene på. Kanskje det bare er jeg som tenker sånn, men tror det hadde blitt en ting som hadde blitt nedprioritert.

Du trenger heller ikke å ha en tradisjonell feiring hvis du ikke ønsker det. Det trenger heller ikke å være så dyrt. En løsning hvis dere vil gifte dere relativt kjapt er jo å gifte dere på tinghuset og leie et lokale (klubbhus o.l er som regel ikke så dyre å leie) der man ordner alt selv, og forhørt seg med familie/venner om de kunne vært med på å hjelpe til og eks. lage noen retter og/eller kaker i stedet for å gi gave til dere. ;) Trenger ikke allverdens med dyr pynt, dokurver og blomster hver halvmeter for at folk skal ha det kjekt :)

Skrevet

Du høres ut som meg ;) Men så har jeg heller aldri drømt om det store bryllupet. Derfor velger samboer og jeg din "plan B", der vi gifter oss i det stille på tinghuset, og tar med forlovere ut på middag etterpå. For sårede familiemedlemmer kan man evt arrangere en grillfest eller noe i etterkant. Jeg er strålende fornøyd med at jeg slipper å være midtpunkt for en storstilt feiring, og gleder meg til å kunne kalle ham "mannen min"! :)

Dere kan jo undersøke mulighetene for at en dommer vier dere "privat" (de har dog ikke lov til å ta betalt for det, så det blir som en "vennetjeneste"), og da kan dere jo velge vielsessted selv -for eksempel en blomstereng :)

Skrevet

Hvis jeg skal ha bryllup så må jeg ha drømmebryllupet. Fantastisk Maggie Sottero (?) kjole. Nydelig herskapelig gårdshus å ha hele pakka. Jeg er ikke kristen, så jeg vil bli viet av noen fra humanetisk forbund. 3-retters middag, bruchetta til forrett, indrefilet av rein til hovedrett og karamellpudding til dessert. Gjestene skal få så mye de vil å drikke hele kvelden. :) i farger skal det gå i rosa, grønt og sølv. Alt er klart..

Åh, jeg er overtalt. Det blir nok bryllup :P

Skrevet

Hvis jeg skal ha bryllup så må jeg ha drømmebryllupet. Fantastisk Maggie Sottero (?) kjole. Nydelig herskapelig gårdshus å ha hele pakka. Jeg er ikke kristen, så jeg vil bli viet av noen fra humanetisk forbund. 3-retters middag, bruchetta til forrett, indrefilet av rein til hovedrett og karamellpudding til dessert. Gjestene skal få så mye de vil å drikke hele kvelden. :) i farger skal det gå i rosa, grønt og sølv. Alt er klart..

Åh, jeg er overtalt. Det blir nok bryllup :P

Vær bare obs på at HEF sannsynligvis ikke vier utendørs (hvis blomstereng virkelig var et ønske).

Lykke til med planlegging :)

AnonymBruker
Skrevet

Vær bare obs på at HEF sannsynligvis ikke vier utendørs (hvis blomstereng virkelig var et ønske).

Lykke til med planlegging :)

Jo, HEF vier utendørs! Men man skal ha en plan B, i tilfelle dårlig vær. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...