AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #3 Skrevet 14. juni 2011 Næsj. Katten "min" som ble 21 år, fikk melk hele livet og ikke diare en eneste gang. Før i tiden var det vanlig at katter gikkpå låven og fikk melk, og de fikk ikke diare den gang heller. MEN, det er greit at det står en vannskål der også, så katten kan drikke det visst den vil
Gjest Raindrops Skrevet 14. juni 2011 #4 Skrevet 14. juni 2011 Noen katter tåler det, men de fleste gjør det ikke. De blir rett og slett dårlige i magen.
champi Skrevet 14. juni 2011 #5 Skrevet 14. juni 2011 er det ikke laktose de ikke har godt av? har hørt at de tåler laktosefri melk bedre.. men katten min får bare whiskas-melk, hun er egentlig ikke særlig glad i det heller..
Dragonfly84 Skrevet 14. juni 2011 #6 Skrevet 14. juni 2011 Jeg har hørt at de ikke tåler laktose, at det er derfor det fins egen kattemelk.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #7 Skrevet 14. juni 2011 Jeg har hørt at de ikke tåler laktose, at det er derfor det fins egen kattemelk. Ja men visst vi skal ta det på den måten.. for et par år siden fantes det iikke mat spesielt for kattunger heller. Led noen av deres katter nød av den grunn?? jeg bare spør.. Alle disse nye produktene er mest for å tjene penger mener jeg. Dessuten så liker ikke katter babymat særlig godt heller.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #8 Skrevet 14. juni 2011 For at man skal tåle melk må kroppen produsere et enzym som bryter ned melkesukkeret. Dette gjøres hos alle pattedyr som dier, og hvis de fortsetter og drikke melk etter de har sluttet å drikke morsmelk, vil de fortsette å produsere dette ensymet. De fleste dyr drikker derimot ikke melk etter de er avvent fra mor og slutter å produesere dette enzymet og kan derfor bli dårlige i magen av å drikke melk. Dette gjelder også for mennesker, men her er det jo mange som jevnlig drikker melk hele livet. Det finnes forresten en spesiell kattemelk i butikken som er spesialbehandlet slik at kattene tåler det. 2
champi Skrevet 14. juni 2011 #9 Skrevet 14. juni 2011 Ja men visst vi skal ta det på den måten.. for et par år siden fantes det iikke mat spesielt for kattunger heller. Led noen av deres katter nød av den grunn?? jeg bare spør.. Alle disse nye produktene er mest for å tjene penger mener jeg. Dessuten så liker ikke katter babymat særlig godt heller. Våre katter ELSKER babymat..
rrakel Skrevet 14. juni 2011 #10 Skrevet 14. juni 2011 Katter har lett for å bli laktoseintolerante, så nei oftest tåler de ikke melk. Dette gjelder nok ikke for alle katter, men om jeg gir dem litt melk for kosens skyld, så blir det laktosefri bare for å være sikker. Har også fått som råd av dyrlegen å ikke gi katten annen drikke enn vann til vanlig, fordi pusene ikke alltid er så flinke til å passe på veskeinntaket sitt selv, slik at melkedrikking kan gå på bekostning av vannet.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #11 Skrevet 14. juni 2011 Næsj. Katten "min" som ble 21 år, fikk melk hele livet og ikke diare en eneste gang. Før i tiden var det vanlig at katter gikkpå låven og fikk melk, og de fikk ikke diare den gang heller. MEN, det er greit at det står en vannskål der også, så katten kan drikke det visst den vil De ble dårlige i magen "før i tiden" også, men i og med de fleste bæsjet ute så fikk ikke eierne vite om det. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2011 #12 Skrevet 15. juni 2011 Men som noen skrev over,visst de får melk gjennom hele livet, rett fra diestadiet, så går det bra
Gjest Pzzt Skrevet 15. juni 2011 #13 Skrevet 15. juni 2011 Katter tåler melk dersom de får det fast. F.eks hver dag. Men katter utvilker laktoseintoleranse dersom de ikke får laktose jevnlig. Derfor tåler de fleste katter ikke melk, for når de slutter å patte på moren så utvikler de etterhvert intoleranse for melk/laktose.
Kitty_katt Skrevet 15. juni 2011 #14 Skrevet 15. juni 2011 Katter har ikke enzymet laktase som bryter ned laktosen i melk, noe som kan føre til at de får diarè. Har hørt at man kan venne de til melk om de får de fra de slutter å få melk fra moren, men vet ikke om dette er sant eller ikke. Uansett så ser jeg ikke poenget med hvorfor man absolutt skal gi katten melk?
Meridian Skrevet 15. juni 2011 #15 Skrevet 15. juni 2011 Nei, katter skal ikke ha melk. Pinnsvin skal heller ikke he melk ... husker da jeg var liten, da fikk både katter og pinnsvin melk, og musen fikk ost ... det er jo ikke sånn i virkeligheten.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2011 #16 Skrevet 15. juni 2011 Det er jo ikke logisk at katter skal drikke kumelk?
LilleLola Skrevet 16. juni 2011 #17 Skrevet 16. juni 2011 Det er forskjellig fra katt til katt, har hatt noen katter gjennom oppveksten og de fleste tålte det. F. eks. var det en bror og søster som av og til fikk melk som lørdagskos, hun tålte det fint mens han måtte ha laktoseredusert, ellers fikk han diaré og gikk rundt og feis.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 17. juni 2011 #18 Skrevet 17. juni 2011 Hvorfor skal katter ha melk?? Det er jo ingen logikk, som sier at katter skal drikke melk? Hvor kom den myten fra at katter skal drikke melk? Det er mange, som ikke liker det, og mange, som ikke tåler det.
Gjest luri Skrevet 17. juni 2011 #19 Skrevet 17. juni 2011 Katter tåler det meste. Men om de får for mye melk bruker de bli dårlige i magen. Men å gi litt melk er ikke farlig.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2011 #20 Skrevet 18. juni 2011 Våre katter ELSKER babymat.. Veldig mange voksne katter liker kattungemat. Nettopp derfor kan det være et problem om man har flere katter og driver oppdrett. De kattene som ikke skulle hatt kattungematen har en tendens til å bli feite... Skjønner ikke hvorfor man skal trykke i kattene/hundene menneskemat. (Eller kalvedrikke for den saks skyld). Katter skal ha kattemat som er tilpasset dem. Og da mener jeg skikkelig kattemat, ikke billigfor fra rema... Eneste menneskematen mine katter får er litt rå karbonadedeig, kylling og litt rått oksekjøtt når jeg lager mat. Også kokt skinke eller kalkun naturell. Men kun i små mengder. Er bare to av fem katter som liker det da, de andre spiser kun kattemat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå