AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #1 Skrevet 14. juni 2011 Har bærbar PC gjennom jobb, som jeg har kjøpt fra jobben, fordi jeg sluttet der. Har best mulig garantiordning på den (reparasjoner, etc.). Har kontaktet DELL et par ganger, for å skifte ut diverse, da PC'ikke har vært helt i orden. Over lang tid nå har den plutselig bare slått seg av, midt i arbeid! Har da mistet viktig informasjon og har måttet gjøre mye om igjen. Sist jeg meldte fra om problemet, ble jeg satt i kontakt med teknisk support i India...der jeg på engelsk ble rådet til å ordne problemet ved å blåse bort støv under, for at de sterke viftelydene skulle gi seg. Men problemet er der fremdeles: viften bråker mye og ofte - og PC blir veldig varm. Og plutselig slår den seg av uten forvarsel. Fikk PC'n i 2009, og kjøpte den ut og med meg i 2010. Hva er neste skritt - for å få meg en ny PC? Hva skal til for at DELL sier at de bør gi meg en ny? Reparasjoner hele tiden er vel ikke en grei løsning?
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #2 Skrevet 14. juni 2011 Om maskinen har vært inne til reparasjon for SAMME FEIL 3 ganger er det normalt at det resulterer i erstatter. Du skriver ikke om den faktisk har vært inne på reparasjon. Man får ikke ny om den ikke har vært til reparasjon bare via support-telefon. DU må bare fortsette å ringe, stå på og ikke gi opp. Det er det. Og behold saks-nummeret og skriv alltid ned navn på hvem du snakker med på supporten, sånn at du har noe å referere til og at den person får mer "ansvar" for saken din. Det er ikke bare Dell som er "sånn", det gjelder alle leverandører. Mange folk som ikke har peiling på data som krever ny, selv om det er problemer som kan fikses og selv om det kan repareres. Man må også gå med deres krav om innlevering. De kan ikke bare gi bort pc fordi kunden sier at det er noe feil. Fortsett å ta kontakt, og vær strikt og seriøs. De som ikke kom noen gang med meg på support var de som var frekke og ufyselige. 1
Tre Skrevet 14. juni 2011 #3 Skrevet 14. juni 2011 Forbrukerkjøpsloven gir svar: "§ 30. Gjennomføring av avhjelp Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. " Så om du har hatt den inne til reparasjon to ganger har du nå rett på en ny. "§27 Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. " Avhengig av når varen ble kjøpt i 2009 så er du innenfor reklamasjonsfristen på 2 år, men jeg regner med at en PC er beregnet å vare i mer enn 2 år og reklamasjonstiden er da 5 år. Så er bare å stå på krava. 1
Tre Skrevet 14. juni 2011 #4 Skrevet 14. juni 2011 Forresten når du har kjøpt den av jobben vet jeg ikke hvordan det blir, for når de handler i næringskjøp går det vel under kjøpsloven og når du har kjøpt den fra jobben er det vel egentlig jobben du må klage til, uten at jeg kan de reglene helt.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #5 Skrevet 14. juni 2011 Jeg hadde akkurat samme problem med min DELL - ble for varm og slo seg av. Det var MASSE styr før jeg fikk meg ny. Reperasjon på reperasjon av en tredjepart, feilen ble aldri fikset (eller ikke fikset, rettere sagt - den slo seg aldri av da den var til reperasjon) og det var også en hel masse tull med fyren jeg snakket med hos DELL. Jeg fikk mail-korrespondansen mellom han og hans sjef, hvor han posto jeg ikke hadde holdt våre aftaler, at jeg hadde ringt etter han var ferdig på jobb (!?) og derfor hadde han "glemt" det etc. Ingenting av dette stemte. Aldri mer DELL!! (For øvrig tror jeg den er regnet som en personlig data, ikke arbeids, hvis den nå er overført til ditt navn.) 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2011 #6 Skrevet 15. juni 2011 Avhengig av når varen ble kjøpt i 2009 så er du innenfor reklamasjonsfristen på 2 år, men jeg regner med at en PC er beregnet å vare i mer enn 2 år og reklamasjonstiden er da 5 år. Så er bare å stå på krava. Man kan regne med alt man vil, og anta alt mulig. Det finnes dessverre en omvei for produsentene, som gjør at man kan også sette 1 års garanti og 2 års reklamasjon og ikke 5 f.eks. Det finnes faktisk, men jeg veit ikke hvor. Det var iallefall et hull i reklamasjonsloven 6 år tilbake da jeg jobbet for en produsent. Så ringte kunder og bare "forbrukerkjøsloven sier at blablabla", ja det spilte ingen rolle, fordi det fantes et smutthull som gjorde at det var lov å sette 2 års og ikke 5. Lykke til =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå