Kosemose Skrevet 14. juni 2011 #1 Skrevet 14. juni 2011 Har du en knallgod oppskrift på potetsalat som kan piffe opp kjedelig grillmat?
Benedicte22 Skrevet 14. juni 2011 #2 Skrevet 14. juni 2011 (endret) Amadine poteter Rømme Majones Hvitløk Paprika Purreløk Salt og pepper sitron Kok opp potetene, tilsett rømme, majones og hviløk, purreløk, paprika og salt og pepper. Noen dråper sitron. Den er utrolig god, tar bare mengdene på følelsen og bruker ikke noe oppskrift. Blir alltid best når man tilsetter det man liker og ikke følger en oppskrift slavisk. Endret 14. juni 2011 av Benedicte22
Spoven Skrevet 14. juni 2011 #3 Skrevet 14. juni 2011 Jeg lager den også på slump som Benedicte22 gjør. Men jeg har oppi masse løk også. Enten vanlig gul løk, rødløk eller søt salatløk. Og jeg bruker helst creme fraiche og ikke rømme. Jeg pleier å ha oppi en dæsj balsamico-dressing fra Idun i stedet for sitron, det er så godt. Og ofte noen dråper grønn tabasco. Tror vi må grille i morgen. Den er forresten best om den får stå og godgjøre seg noen timer før den skal spises.
Benedicte22 Skrevet 14. juni 2011 #4 Skrevet 14. juni 2011 Den er forresten best om den får stå og godgjøre seg noen timer før den skal spises. Helt enig!
Gjest Loveheartx Skrevet 14. juni 2011 #5 Skrevet 14. juni 2011 Et tips er å tilsette små biter med gule epler/valnøtter oppi! (Da blir det nesten som sånn waldorf-salat da )
Gjest petre Skrevet 15. juni 2011 #6 Skrevet 15. juni 2011 Poteter, vårløk, reddiker. Dressing av rømme eller creme fraiche, majones, dijonsennep, hvitvinseddik, sukker. Alt etter hvor sur/søt man liker den. Salt og pepper selvsagt.
Kamikatze Skrevet 15. juni 2011 #7 Skrevet 15. juni 2011 (endret) Små terninger med lettstekte poteter, som ikke blir melne. Mye mindre terninger enn i kjøpesalat. Finhakket rå rødløk og fersk gressløk. En halv pose Holydaydipp eller mindre i tre desiliter lettrømme. Kan også ha i reddik og finstrimlet paprika. Skal den brukes til pålegg kan det havne et hakket egg eller to oppi. Skal den brukes til fisk kokt fisk, kan det komme gul- og kålrotstrimler i (liker best sitronen rett på fisken, eller som en egen sitronsaus til). Til stekt fisk steker jeg ikke poteten, men bruker kokte. Den funker også til kylling, men er for melkeholdig til å brukes til kjøtt. En annen variant er med creme fraiche, litt mindre løk, smaksatt med provencekrydderblanding. Endret 15. juni 2011 av Kamikatze
Carline Skrevet 15. juni 2011 #8 Skrevet 15. juni 2011 Spinat, sukkererter, reddiker, purre, varme poteter og en boks med rømme
Kosemose Skrevet 15. juni 2011 Forfatter #9 Skrevet 15. juni 2011 Mmmmm! Tusen takk for tips så langt, godtfolk! Kom gjerne med flere varianter! Noen som har noen uten rømme?
-Fisken- Skrevet 15. juni 2011 #11 Skrevet 15. juni 2011 Men rømme er jo potetsalat! Det finnes varme potetsalater hvor dressingen er oljebasert også.
Kamikatze Skrevet 15. juni 2011 #12 Skrevet 15. juni 2011 Det finnes varme potetsalater hvor dressingen er oljebasert også. Da drukner jeg heller pommes fritten i thousand island, og kaller det salat. Oljedryppende poteter er bare sååå avtennende.
Kosemose Skrevet 16. juni 2011 Forfatter #13 Skrevet 16. juni 2011 For noe tull&fanteri, det finnes da massevis av supergode potetsalater som ikke har rømme?! Og jeg trenger oppskrift på den beste!
Vera Vinge Skrevet 16. juni 2011 #14 Skrevet 16. juni 2011 Jeg pleier å lage en potetsalat med en del grønt og lite dressing (jeg er ikke så glad i potetsalater som domineres av dressingen). Jeg har ganske store biter av nykokte poteter (med eller uten skall, avhengig av tykkelsen på skallet) i en bolle med det jeg måtte ha av grønnsaker for hånden, f.eks. sukkererter, grillet paprika, minitomater, ruccula, artisjokkhjerter, friske urter (basilkum eller persille f.eks.) eller annet (pleier ikke å ha alt samtidig). I tillegg har jeg hakket rødløk i. Dressingen lager jeg på slump, med rømme eller crème fraîche, sennep, sitronsaft, litt olivenolje, salt og pepper. Men dette kan helt sikkert lages uten rømme også og bare øke litt på oljemengden.
Gjest navnelapp Skrevet 16. juni 2011 #15 Skrevet 16. juni 2011 Denne er knallgod, den er rømmefri og heilt fri for mjølkeprotein - fin for allergikarar.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2011 #16 Skrevet 16. juni 2011 Jeg pleier å lage potetsalat av kokte amandinepoteter og vinaigrette med masse ferske grønne urter, for eksempel timian, salvie, basilikum, gressløk og persille. Gjerne med litt honning og Dijonsennep i vinaigretten.
snuppelure69 Skrevet 16. juni 2011 #17 Skrevet 16. juni 2011 Kokte poteter i skiver Rød løk Ruccola Fetaost Kapers Pastaskruer Oliven Salt Pepper God olivenolje Heeelt nyyyydelig :-)
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2011 #18 Skrevet 17. juni 2011 Denne er knallgod, den er rømmefri og heilt fri for mjølkeprotein - fin for allergikarar. Jesus Kristiansen. Godt og vel 3 dl dressing på 6-8 poteter? Dressingmengden her kan reduseres til 1/4 uten problemer. Eggehvitten kan helt og fullstendig fjernes, den har ingen annen misjon enn å fylle ut mengde og konsistens. Forresten så hørtes denne salaten temmelig elendig ut, så jeg foreslår å lage en annen 2
Gjest navnelapp Skrevet 17. juni 2011 #19 Skrevet 17. juni 2011 Eggekvita er der for å gi ein god konsistens, ja. Den gjer at dressingen emulgerer, og dermed blir kremete. Det gjer at den sit fast på potetene i staden for å renne av, slik ein vanleg olje/eddik-dressing vil gjere. Eg lagde denne salaten med sju store poteter, og det føltest ikkje som for mykje dressing. Men ein står sjølvsagt fritt til å bruke mindre av dressingen viss ein ikkje vil ha så mykje. Oppskrifta kan halverast, eller ein kan spare dressingen og bruke den på ein salat.
casting Skrevet 17. juni 2011 #20 Skrevet 17. juni 2011 Anbefaler en vinaigrette-basert salat med kokte amadinepoteter (eller andre små, faste poteter) med skall: Lag dressing av olje, rødvinseddik, litt sennep, salt og pepper og ha masse hakket kapers og vårløk (eller rødløk), sorte kalamata-oliven og det du har av friske urter i en bolle. Viktig at potetene er varme når du har dem i dressingen - dersom du har smedfingre skjærer du dem tre-fire biter før du blander i. La trekke en halvtimes tid eller mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå