Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal flytte i forbindelse med jobb, som er et vikariat foreløpig. Jeg vet altså ikke hvor lenge jeg blir i Oslo(minst 7 mnd, mulig lengre i den eller annen jobb).

Jeg har jo unngått leiligheter med bindingstid(veeeeldig mange som har hatt det) - og jeg ser at disse også ligger lengre ute på Finn uten å bli utleid. Alt annet går jo asap.

Nå har jeg fått henvendelse om en leilighet i byens beste strøk - veldig sentralt. Gangavstand til det meste - og veldig trygt område.

Standarden er bra.

Vanligvis har leiligheter på denne størrelsen ligget på rundt 9-12000 kr + strøm på Finn, og de har blitt kjapt utleid. Svært mange intereserte.

Denne leiligheten koster kun 7500 kr(45 m2) - men har da altså bindingstid på 12 mndr+3 mnd oppsigelse etter det.

Om man vil ut før er det OK, men man må finne nye leietakere(og utleier vil ha "voksne" med jobb - ikke studenter).

Er det vanskelig å få leid ut noe med bindingstid, selv om pris og beliggenhet er kjempebra?

Snur alle i døra straks de hører om bindingstid på kontrakt?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville vært litt skeptisk til at den er så billig i forhold til markedspris. finn.no råder om å være veldig på vakt ang dette, er ofte svindel. har du vært på visning? Hvorfor i alle dager vil ikke alle andre ha en så billig og bra leilighet?

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt garantert ikke svindel.

Leieboeren kontaktet meg direkte(la ut annonse på finn) og en til vedkommende, og utleier har jeg fullt navn på - og er et boligfirma.

De kontaktet meg fordi de utelukkende ønsker seg leietakere som passer min profil(ansvarlige, voksne og i jobb).

Jeg har bakgrunnssjekket alt.

AnonymBruker
Skrevet

TS igjen; ja - glemte å si at jeg selvsagt har vært på visning - og alt stemmer med informasjon jeg har fått.

Mitt spørsmål er ikke om leiligheten er OK(jeg har sjekket alt) - men om det vil være vanskelig å få leid ut igjen når jeg evt har igjen bindingstid dersom jeg må flytte tidligere - tatt i betraktning at dette jo helt riktig er under markedspris og meget god beliggenhet.

Skrevet

Vanskelig å si, det kommer vel mye an på tidspunktet for når du eventuelt sier opp, hvordan leiemarkedet er da.

Skrevet (endret)

Finn ut hvorfor han leiler ut med ett års bindingstid. Det finnes nemlig regler for dette.

For det første kan man ikke blande sammen en tidsbestemt og en tidsubestemt avtale. Er leieperioden tidsbestemt løper den ut uten oppsigelse (altså når det har gått et år i dette tilfellet). Om du skal bo der lenger, må dere altså skrive en ny avtale, det skal ikke være slik at du skal si opp den tidsbestemte avtalen etter året har gått.

Dersom du bare fortsetter å bo der, etter at året er omme, uten å inngå noen ny avtale, og uten at utleieren skriftlig oppfordrer deg til å flytte, så gjelder avtalen dere hele tiden har hatt, bortsett fra at det går over til å være en tidsubestemt avtale, og da gjelder husleielovens regler for oppsigelsestid.

Med hensyn til lovligheten av den tidsbestemte leieavtalen er hovedregelen at en slik avtale ikke er lovlig om den gjelder i mindre enn tre år.

Men, det kan avtales kortere leitid dersom det er en lofts - eller sokkelleighet i utleierens bolig, og utleieren bor i det samme huset (dette gjelder altså ikke om han har leid ut "hovedboligen" til noen andre, eller det er du som leier "hovedboligen" og utleier selv bor i lofts- eller sokkelleiligheten).

Ellers kan en tidsbestemt leieavtale inngås dersom utleieren eller noen i utleierens husstand skal flytte inn i boligen. Det kan også avtales kortere tid enn tre år dersom det er en saklig grunn til det, men uansett hvilken grunn det er skal du skriftlig få beskjed om grunnen senest ved inngåelsen av husleieavtalen.

(En saklig grunn er ikke f.eks. at det er mye mer praktisk å vite at en person skal bo der i ett år, for det er så stress å leie ut hele tiden..)

Om avtalen er inngått i strid med dette, så gjelder fremdeles kontrakten, men delen om tidsbestemmelsen gjelder ikke. Da har du vandlig oppsigelsestid etter husleielovens regler.

Så, om du inngår en denne kontrakten, og disse reglene ikke er fulgt, kan du si opp leileigheten din med tre måneders oppsigelsestid til utløpet av en kalendermåned.

Det er veldig, veldig mange av de tidsbestemte leieavtalene som ikke er gyldige.

Disse reglene finner du i husleielovens kapittel 9.

Endret av kirstiJ
AnonymBruker
Skrevet

Tror neppe du vil ha problemer med å få leid den ut igjen. Når alt er bra og lav leie så kan jeg ikke se problemet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...