Gå til innhold

Chihuahua

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt å anskaffe meg en liten Chihuahua :) Hva synes dere om Chihuahuaer? Noen som har erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hehe fortsatt feil kategori, skulle kanksje stått på kjæledyr? :P

Helt grei hunderase, de lever lenge og det er nok mange som ikke tenker over når de skaffer seg en slik rase. De bjeffer mye og mange lar de oppføre seg som små drittbikkjer bare fordi de er små, noe jeg ikke syns er OK.

De er jo pene å se på da :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg blir skeptisk... Chihuahuaer ender ofte som veskehunder som ikke engang vet hvordan de skal gå på sine egne bein. Typisk den-er-jo-så-søt-hund som ender opp bortskjemt og aggressiv.

Men, om du har tenkt å bruke den som en hund, la den gå på bakken og trene den, kan de absolutt være ålreite dyr :)

• Liker 3
Skrevet

Enig over , de er flotte som hunder , trist syn som accessories. Fra seriøs oppdretter , behandlet og trent som den fine hunden den er , er de flotte.

• Liker 3
Skrevet

Har en chihuahua selv, hun har en nydelig personlighet. Snill og god, og meget renslig av seg (som er VELDIG greit ved løpetid). Jeg reiser en del og tar da henne med meg, noe som er mulig for hun er liten og lett å ha med seg. Anbefaler å trene valpen til å ligge i bur om natten slik at den er trygg der, da er det ti ganger lettere å ta en fly/bil/togtur ettersom hunden sannsynligvis bare vil sove igjennom det. Det gjør ihvertfall min.

Ang. bjeffing så stemmer det nok at chihuahuaer har en sterk trang til å varsle, men dette kan til stor grad trenes bort. Her bjeffer hun stort sett bare hvis folk kommer på døren eller om kvelden i hagen, da hun er litt mørkeredd. :fnise:

Men ta ikke feil, chihuahaen er en hund på lik linje med andre raser og trenger både trening og mosjon! :rodmer:

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ikke hatt en slik selv, men vet om flere slike som er i hundeparken og de er ganske så tøffe så lenge de får lov til å være hunder! En av de tøffeste hundene i parken er en chihuahua, hvis noen krangler hopper han fram, bjeffer og sjefer og får de til å gi seg!

Gjest Carleigh-Ann
Skrevet

Åh jeg vil og ha en chihuahua! Fantastiske hunder med masse personlighet. Enig med de som nevner at de skal få være hunder,og ikke ligge oppi en veske. Har hørt at de er veldig avhengig av eieren sin,så det er ikke en rase for folk som jobber heltid. Noen som vet om de går greit med katter forresten?

Skrevet (endret)

Åh jeg vil og ha en chihuahua! Fantastiske hunder med masse personlighet. Enig med de som nevner at de skal få være hunder,og ikke ligge oppi en veske. Har hørt at de er veldig avhengig av eieren sin,så det er ikke en rase for folk som jobber heltid. Noen som vet om de går greit med katter forresten?

Har en katt her hjemme, katten går bedre sammen med chihuahaen enn blandingshunden vår. Dvs. at katten kan finne på å kose med og vaske chihuaha tispen, mens blandingshunden som tross alt har bodd her lengst får sjelden annen oppmerksomhet enn uinteresserte blikk.

Edit: skriveleif

Endret av Avah
Gjest Aria.
Skrevet

Jeg kjenner og har møtt ganske mange chihuahua'er nå, mange venner/naboer/familie som har en eller flere. Det går igjen at de bjeffer mye, ellers har jeg et godt inntrykk :)

Gjest Lebewesen93
Skrevet

Jeg har en chihuahua :P

Jeg er veldig fornøyd, har ikke merket noe "negativt". Han er ingen veskehund, han har masse energi og springer hit og dit ( men ikke ned trappen, det klarer han ikke enda, men han er ikke så gammel da) Han bjeffer ikke mye, bare litt når han leker. Han er også veldig kosete og liker godt å bare sitte i sofaen å sove eller tygge på bamser. Han beit litt før, men det var kun når han lekte. Har så og si sluttet med det nå.

Han liker ikke å være alene, vil være med overalt og kan " grine" litt om jeg f.eks går for å hente noe å drikke ( han klarer ikke å hoppe ned fra sofaen enda) men han har vært alene hjemme noen ganger ( eller med de andre dyra da) Han går fint sammen med andre dyr, liker veldig godt mopsen. Han andre store hunden har han ikke noe særlig forhold til, men de er venner. Han bryr seg ikke om katter. Han virker ikke interresert i andre mennesker : p

Men det kan jo være at han endrer seg litt, er bare 4 måneder ca.Men han virker som en utrulig grei hund, veeldig mye selskap også er de jo søte og lette ta med seg, mye energi men liker også å sitte i sofaen å slappe av. Min gjør i allefall det. Nå leker han med en bamse :P

Skrevet

hehe fortsatt feil kategori, skulle kanksje stått på kjæledyr? :P

Helt grei hunderase, de lever lenge og det er nok mange som ikke tenker over når de skaffer seg en slik rase. De bjeffer mye og mange lar de oppføre seg som små drittbikkjer bare fordi de er små, noe jeg ikke syns er OK.

De er jo pene å se på da :)

hehehehe, jeg er litt nybegynner i kvinneguiden. Men NÅ står den vel i rett kategori? :fnise:

Skrevet

Har en chihuahua selv, hun har en nydelig personlighet. Snill og god, og meget renslig av seg (som er VELDIG greit ved løpetid). Jeg reiser en del og tar da henne med meg, noe som er mulig for hun er liten og lett å ha med seg. Anbefaler å trene valpen til å ligge i bur om natten slik at den er trygg der, da er det ti ganger lettere å ta en fly/bil/togtur ettersom hunden sannsynligvis bare vil sove igjennom det. Det gjør ihvertfall min.

Ang. bjeffing så stemmer det nok at chihuahuaer har en sterk trang til å varsle, men dette kan til stor grad trenes bort. Her bjeffer hun stort sett bare hvis folk kommer på døren eller om kvelden i hagen, da hun er litt mørkeredd. :fnise:

Men ta ikke feil, chihuahaen er en hund på lik linje med andre raser og trenger både trening og mosjon! :rodmer:

hehe :) Om jeg anskaffer meg en chihuahua vil den IKKE bli en veskehund, lang i fra. Den skal trenes godt opp til å bli en tøff hund. Men angående å ha en chihuahua, er det krevende?

AnonymBruker
Skrevet

Vil tro det er like krevende å ha en chihuahua som de fleste andre raser. Den skal bli renslig, må ut på turer, dressur /hverdagslydighet, vennes til å være alene noen timer og sosialiseres med andre hunder og dyr, barn og voksne.

Fordelen med en liten hund er at den ikke trenger 3 timer tur hver dag og at du kan ha den i kabinen på fly. Den røyter mindre /det blir mindre hår inne pga størrelsen. Det er også enkelt å ta den i dusjen når det er sølete ute, men hunder skal ikke dusjes daglig - spesielt hunder med litt pels på grunn av faren for at pelsen ikke rekker tørke og de kan få problemer med sopp og sår hud.

Skrevet

hehe :) Om jeg anskaffer meg en chihuahua vil den IKKE bli en veskehund, lang i fra. Den skal trenes godt opp til å bli en tøff hund. Men angående å ha en chihuahua, er det krevende?

Synes ikke det er krevende å ha en chihuahua nå som hun er voksen. Men det å oppdra henne var jo det samme som å oppdra de fleste "lett-trente" raser. Hun tok alt fra hverdagslydighet som "sitt" til "på-moro-triks" som "spill død" veldig lett. Renslighetstreningen var en annen sak!! :kjefte: Hun var faktisk ikke helt renslig før ved nærmere 8 mnds alder. Hun gikk kun på en plass heldigvis, men det var irriterende nok det! Fremdelsen kan hun snike seg unna på den plassen i hjørnet for å slippe å gå ut i pøsregnet for å bæsje (aldri tisse)! :fnise:

Ellers så får hun ihvertfall en times tur om dagen. I tillegg har vi stor hage hun får frest fra seg i, et par timer, sammen med to andre hunder.

Av mat spiser hun jo bare rundt 55 gram tørrfor om dagen, så hun er ikke akkuratt dyr i drift. :lur:

Skrevet

Joda, en chi er i aller høyeste grad en hund, men det kommer aldri til å bli en veldig fysisk robust hund. Gemyttet er også gjennomgående "helt på trynet". De er redd det meste og det er derfor de bjeffer så hemningløst i nærmest alle sammenhenger. Biter gjør de også...

Og det som er synd med dem er at de kan faktisk ikke brukes til noe...

Skrevet

For små til at jeg kunne hatt en selv, men syns de er kjempesøte! Hater å se dem som "tilbehør", de er like mye en hund som andre raser.

Og selvfølgelig kan de brukes til noe. Vet om chihuahuaer som har drevet med både agility, spor og lydighet! Kanskje ikke den rasen man ser oftest på konkurransebanen da men :P

Gjest Heloise
Skrevet

Så lenge den får leve som en hund, oppdragelse som en hund og blir behandlet som en hund, så er det helt OK. De er ålreite hunder, som alle andre hunderaser, så lenge de får riktig oppdragelse.

Skulle endt opp med det selv men min kamerat (som er oppdretter) fikk ingen kull alikevel.

Gjest Quelleriel
Skrevet

Syntes de er helt herlige dyr. Har hatt lyst på en i flere år nå..

Hunden min døde for et par mnd siden, og det føles ganske ensomt uten han.. :trist:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...