Gå til innhold

Valg av sykkelhjelm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg skulle begynne å sykle til treninga nå i sommer, og da er det kanskje lurt med en sykkelhjelm itilfelle uhellet skulle være ute. Har tittet litt rundt på diverse hjelmer, men synes det er litt vanskelig å velge.

Er det noen som har noen tips til valg av sykkelhjelm, hva den bør dekke osv? Har bl.a. tittet litt på Giro Indicator og Bell Volt (får Volt til samme pris som Indicator), men har jo hørt at prisen ikke alltid sier hva som er best. Noen som har noen erfaringer med disse 2 hjelmene? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med akkurat disse hjelmene, men jeg vet nok allikevel. ;)

Alle hjelmer fra de store produsentene som Giro og Bell er godkjente modeller med tanke på sikkerhet. Du kan jo ta en kikk på norske etto sine hjelmer mens du er i farta, www.etto.no. Det som skiller de dyre fra de mindre dyre er stort sett vekt og ventilasjon. På de dyre har produsenten lagt mye arbeid i å få dem lette og godt ventilerte, som selvsagt er viktig for konkurransesyklister.

Om du sjelden sykler fort og langt så kan du godt velge en billigere hjelm. Om den har en skyggebrem slik Indicator har gjør ikke så mye fra eller til, den blir litegrann tyngre, men når sola er i riktig vinkel gir den skygge.

Hjelmen du ender opp med bør først og fremst være godkjent, og så kan det jo være greit å velge en lys farge for å ikke bli så varm i hodet på varme sommerdager. I tillegg bør den ikke være for tung, jeg ville ikke kjøpt en som var tyngre enn 380 gram. Det høres ikke mye ut, men husk på at nakkemusklene dine skal bære den ganske lenge.

Skrevet

Takk for hjelpen :) Endte opp med en Giro Indicator. Gleder meg nesten til sykkelturen i morgen med hjelmen.

• 3 uker senere...
Skrevet

Takk for hjelpen :) Endte opp med en Giro Indicator. Gleder meg nesten til sykkelturen i morgen med hjelmen.

Har en fra Giro selv. Er usikker på om det er akkurat den, men skyggebremen tok jeg av med en gang. Jeg synes det ser helt rart du, og den har absolutt null funksjon. Man må nesten sykle med briller uansett for å unngå ting som kan sprute, eller fly på øynene.

AnonymBruker
Skrevet

Ser du har fått deg hjelm, men ville bare si at Passformen er vel det som er aller viktigst med en hjelm :)

Jeg prøvde 5-6 stykker før jeg fant en som satt godt på mitt spisse hode ;)

Og i sportsbutikken jeg jobber vil jeg nødig selge hjelmer til noen som ikke er med i butikken. Da gir jeg dem ihvertfall beskjed om at de må komme tilbake og bytte den om den ikke sitter skikkelig! Det er liksom ikke vits i å ha på seg hjelm om den sitter så dårlig på hodet at du likevel deiser panna i asfalten :sjenert:

Ser nemlig maaaange barn ute å sykler med hjelmen langt over hårfestet! :haar:

Kanten på hjelmen skal starte litt over øynene, ikke høyere enn midt i panna!

http://www.sykletiljobben.no/t2.asp?p=53800&x=1&a=198253

• 2 uker senere...
Skrevet

Eg kjøpte meg nyleg sykkelhjelm for fyrste gong. Merket var Alpina, er dette eit ok merke? Kjøpte den fyrste eg fant.

Fyrste sykkelturen med sykkelhjelm var ikkje heilt optimal. Vil dette vere ei tilvenningssak? Eller skal ein nesten ikkje merke at ein har på seg hjelm?

Kor stram skal den vere? Skal den kunne bevegast på?

Når de skriv billig og dyre hjelmar, kva prisklassar er eigentleg dette snakk om då?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...