Gå til innhold

Hva slags for bruker du til hunden din ?

Miracl3

Anbefalte innlegg

Jeg blir hele tiden annbefalt Royal Canin. Men lurer på om dette bare er et salgstriks. Er det feks like bra å bruke Friskis eller Pedigree Paal? Forer dere hunden på for kjøpt i dyrebutikk eller vanlig daglivare butikk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hunden blir sikkert mett uansett.

Men jeg anbefaler deg å kjøpe kvalitetsfor.

Det er ikke så mye dyrere heller, hvis du kjøper 15 kg sekker.

Vi brukte Pedegree Advance i over et år, men så ble foret borte fra det norske markedet. Nå har vi prøvd litt forskjellig. Mange snakker varmt om Eukanuba, men hunden vår kaster opp av det. Et annet merke fikk hun dårlig ånde av.

Nå bruker vi et som heter Canadian (et-eller-annet) og det fungerer bra. Kjøper nesten alltid å hundebutikker og av folk vi stoler på. Butikkfor har den flotte egenskapen at alt som kommer inn, kommer også ut. I praksis betyr dette at hunden ikke får nytte av all maten/næringen.

Du bør også bløte opp foret. Da rekker alle de sunne tingene å komme dit de skal og ikke rett ut i grøftekanten. Og når du har funnet et for du ser at hunden din liker og tåler, så ikke bytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Labb fra felleskjøpet. Det er ikke så dyrt og det er det eneste tørrforet jeg har prøvd som hunden spiser opp.

Og det ble best i en test Tv2 hjelper deg har gjort. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke å anbefale for i dagligvare butikker. Det er fordi det foret klarer ikke hunden å ta riktig til seg og det blir mye avføring.

Anbefaler deg å bruke et annet bedre for.

Selv bruker jeg Eukanuba og er veldig fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker laksefôr (Henne) fra Danmark - finnes bare 1 importør i Norge og han importerer ikke så mye. Derfor må jeg til tider bruke "gamlefôret" Nutra Nuggets. Har brukt det i mange år og er veldig fornøyd. På grunn av hudplager, må vi bruke slankeversjonen (mindre protein).

Kjøper dette av veninna mi.

Til "nyankomlingen" bruker vi Precept (eller noe sånt). Standardfôr som vi kjøper av oppdretteren.

Jeg håper jeg kan få begge over på Henne-fôret. Er så kjipt å måtte ha forskjellige fôr til hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil bare si ifra at Labb ikke er så veldig bra for hunden ... den får ødelagt skjelett av det.

Jeg bruker Royal Canin akkurat nå til hunden. Blander litt Royal Canin og Eukanuba.

Fôret du får kjøpt i dyrebutikken inneholder gjerne mer fett og drit, og blir som Moniica sier - hunden tar ikke det til seg helt riktig, og det blir mye, av og til løs avføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Royal Canin er et meget godt for. Det du får i daglivare er ofte en "billigvariant" av kvalitetsfor du får i dyrebutikker. De som selger for i dyrebutukkene er også flinke til å finne for som er tilpasset din hunds størrelse og aktivitetsnivå.

Når det gjelder å bløte foret først så er det et "særnorsk" fenomen. Foret er lager slik at selve smaken sitter ytterst på "kulene". Slik at vi fjerner den gode smaken med å bløte det opp. Hunder i dag har også godt av å tygge litt - ikke bare "tygge graut". Det er som å få halvfordøyd mat i magen. MEN - du må selvfølgelig passe på at den har tilgang til vann. Du må også huske på og ikke mosjonere hunden rett før eller rett etter foring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til gjest:

Grunnen til at man bløter opp foret er at hunden skal rekke å fordøye og ta til seg næringen i foret før det kommer ut igjen.

Jeg har fått dette rådet av mange hunde-folk (altså folk som har drevet med hund/oppdrett i mange år).

Hunden har gopdt av å tygge, men det finnes jo mange ting å tygge på. F.eks griseører, bein av hud, tyggeknuter m.m.

Det er sikkert ikke skadelig å gi tørt for heller, men når jeg betaler for kvalitet, så vil jeg også at hunden min skal få best mulig utbytte av det den spiser også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på hvor det står skrevet at Labb ødelegger skjelettet til hunden??

Folk har så forskjellige meninger om hva som er best så man må nesten gjøre seg opp en egen mening har jeg funnet ut.

Dessuten så gidder jeg ikke å bruke masse penger på mat som hunden ikke vil spise. (ja jeg har prøvd!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Royal Canin, hunden min spiser så lite at det blir ikke de helt store utgiftene. Blander inn leverpostei og han er kjempefornøyd.

Men jeg er ikke helt desperat - hvis jeg ikke har mer hundemat igjen og ikke skal til dyrebutikken den dagen så gir jeg ham grovt brød med leverpostei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er ikke helt desperat - hvis jeg ikke har mer hundemat igjen og ikke skal til dyrebutikken den dagen så gir jeg ham grovt brød med leverpostei.

Jeg vet ikke om dette er bevist, men jeg har blitt fortalt at hunder ikke skal ha grovt brød. Det var noe med at tarmtottene til hunden ikke takler kornene/fiberet i grovt brød. De skal visst helst ha loff om de først skal ha brød.

Som sagt, dette er noe jeg har blitt fortalt (av folk som har greie på hunder) og vi har praktisert dette med vår hund. Selvsagt har hun fått en og annen skive med brød som ikke er loff, men det er sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min voff får Hills med lam og ris. Har vekslet mellom det og Eukanuba gjennom årene for han går fort matlei. Supermarkedfor har jeg svært dårlig erfaringer med; våteksem, mye røyting, det kommer masse ut igjen :-? , matt pels etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest India Gyllenhaal

Malena; du bør ikke gi hunden din grovbrød. Fordøyelsen til hunden klarer ikke å behandle det skikkelig og det vil over tid samle seg rester i tarmen som igjen sakner fordøyelsesprosessen og kan gi treg mage, forstoppelse etc.

For fra dagligvaren er ikke godt nok, det inneholder ofte for mye fett og altfor lite næring. Sats heller på merker som Hills, Eukanuba eller Royal Canin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har hørt om denne TV2-testen er at de har lagt for mye vekt på f.eks pris og sånne ting og for lite vekt på hvordan foret fungerer på hunden.

Det ble spurt om Labb på et kurs jeg var på og svaret var som ovenfor. Det var nok MER enn dette altså, men jeg husker ikke helt hva de sa. Det eneste jeg husker var at de mente at Labb ikke var godt nok og at testen ikke var nøyaktig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har brukt kvalitetsfor til min, kjøpt gjennom dyrlegen. Men nå bruker jeg kun Pedigree og den har aldri hatt bedre fordøyelse og flottere pels. Mange spør meg hva jeg forer hunden med og de får sjokk når jeg forteller det, for det er billig, men så lenge hunden er frisk og fin så går det nok helt greit, med Pedigree...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem skal man stole på mon tro... :roll:

Hunder er jo forskjellige og det som passer for en hund passer kanskje ikke for en annen.

Tror jeg fortsetter med Labb jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest India Gyllenhaal

Jeg synes forbrukertestene til TV2 Hjelper Deg er altfor prisfokuserte, de som vil at hunden skal ha det beste pleier ikke å henge seg oppi om foret koster 300 eller 475 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...