Gå til innhold

Har sagt opp leilighet og utleier maser om visning i oppsigelsestiden!


idahelenes

Anbefalte innlegg

Vi leier leilighet, og har gjort det av en mann i 10 mnd-er nå. Nå skal vi flytte til Sverige og har derfor sagt opp leiligheten. Men det som er så irriterende er at utleier maser om å ha visninger og at det må være rent og ryddig osv! Er dette vanlig? Jeg vil ikke gjøre han sur, så sa ja til en visning i dag! Regner med at han da er snill med depositumet (33000) vi enda ikke har tatt ut.

Rent og ryddig er en ting, men vi bor her og lager mat, og da skal alt liksom se helt perfekt ut :S Jeg har slitt vettet av meg i dag!

Når er det forresten vanlig å få tilbake depositumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt vanlig å ha visning i oppsigelsestiden og det står mest sannsynlig i kontrakten deres også..:)

Depositumet får man tilbake når leiligheten er overlatt til huseier etter gjennomgang av leiligheten og den er i god stand og ren..:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel din plikt å stille leiligheten til disposisjon for visning i oppsigelsestiden. Du skal dog få god tid på å gjøre i stand (er ikke sikker, men mener det er rundt 24 timers varsel), og du har også mulighet til å avtale et annet tidspunkt hvis det passer dårlig for deg, men ellers må jo husverten får lov til å vise leiligheten. Hvordan skal han ellers få leid den ut?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skjønner det :) Bare ble litt mye stress nå! Vi skal jo drive å flytte sakene våre. + at jeg fikk en melding mens jeg var på jobb i dag om at han hadde avtalt en visning klokken 18 idag, og lurte på om det var greit.. Jeg turte ikke si nei =/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leier leilighet, og har gjort det av en mann i 10 mnd-er nå. Nå skal vi flytte til Sverige og har derfor sagt opp leiligheten. Men det som er så irriterende er at utleier maser om å ha visninger og at det må være rent og ryddig osv! Er dette vanlig? Jeg vil ikke gjøre han sur, så sa ja til en visning i dag! Regner med at han da er snill med depositumet (33000) vi enda ikke har tatt ut.

Rent og ryddig er en ting, men vi bor her og lager mat, og da skal alt liksom se helt perfekt ut :S Jeg har slitt vettet av meg i dag!

Når er det forresten vanlig å få tilbake depositumet?

Har det samme problemet, men vi har ikke sagt opp leiligheten - utleier skal selge huset og har derfor visninger i hytt og pine. Med takstmann og hele pakka. Så vi får ofte beskjed om at "om tre dager kommer ditt og datt på visning", som regel når vi begge er på jobb.

Men det er nok ganske vanlig å gjennomføre visninger før dere flytter ut, utleier vil nok få tak i noen nye såfort som mulig så det ikke blir "dødtid" mellom gamle og nye leieboere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det ikke er gjort skader på leiligheten får du depositum tilbake.

Ang visninger så er det ikke uvanlig. Utleiere vil som oftest ha inn nye leieboere så fort som mulig og hvis han skal vente med visninger til dere har flyttet ut så blir leiligheten fort stående tom i ett par mnd. En del utleiere er avhengige av inntekten.

Du trenger ikke ta helt av med renholdet og ryddinga. Se til at skittentøyet ikke flyter på gulvet, at senga er ok reid opp. Litt oppvask er ok, men ikke "bomba" kjøkken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper virkelig at du ikke har vært så lite lur at du har satt depositumet inn på hans private konto! Depositumet skal inn på en DEPOSITUMSKONTO, og KUN DEPOSITUMSKONTO. Det skal ikke være sånn at det å få tilbake pengene skal gå på om huseier føler seg grei eller ikke. Har dere ikke ødelagt noe vesentlig (altså uten om normal slitasje) eller latt være å betale husleige så skal dere ha disse pengene tilbake. Dette må du faen ikke gi deg på!!

Men ja, jeg har opplevd dette med at huseiger skulle selge leiligheten vi bodde i, og hadde en del visninger. Til slutt var vi så lei at vi ikke gadd å rydde noe mer enn høyst nødvendig og da minte han oss på det. Jeg vet ikke hvordan reglene er på det, men det er jo klart at dere må få bo der og spise middag. Men jeg følte jeg kunne ikke nekte huseier å ha visning..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husverten har ikke lov til å arrangere visning hvis dere ikke har godkjent tidspunktet, det er jo fortsatt deres hjem selv om dere er i oppsigelsestid. Så hvis det ikke passer kan du si nei og avtale et annet tidspunkt med god samvittighet.

De fleste som går på visning er veldig klar over at det sannsynligvis bor noen i leiligheten som er på vei til å flytte ut. Så lenge det ikke er møkkskittent i leiligheten gjør det ingenting med litt rot eller flyttekasser, ingen kan jo forvente at leiligheten skal være strøken til dagen dere flytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nei, vi har ikke gjort noe skade på leiligheten annet enn at det er normal slitasje. Det vil si : flassing av maling fordi eier ikke har brukt heftgrunning på dører(disse har jeg faktisk pusset, skrapt og malt for han), noen få hakk i gulvet i gangen ( er veldig gammel parkett som var slitt fra før så er vanskelig å si hva som er oss og han), noen ubetydlige riper i benkeplaten på kjøkkenet. Men dette er vel sånn slitasje man regner med?

Vi har pengene på egen konto! Er veldig avhengig av at vi får de tilbake!

Ja, nå har vi vasket og skrubbet så alt er perfekt! For noen mnd-er siden ville han selge leiligheten. Da hadde vi visninger, takstmann 2 ganger, og megler flere ganger. Syntes bare dette begynner å bli greit slitsomt! Deilig å kunne klage litt her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leonidene

Trur det pleier å være ei ukes varsel for visning... 24-timer virker litt lite når man gjerne jobber, har unger og planer å ta hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om dere har sagt opp, så betaler dere jo ut leieperioden, derfor er det dere som "eier" leiligheten ut oppsigelsestiden.

Ja, dere må godta at det blir noen visninger i oppsigelsestiden, men det er som regl 1 time, og det går fort. Syns det ikke er så nøye på om det er strøkent der, de som vil leie er jo interessert i hvordan leiligheten er ikke hvordan dere har det.

Depositumet får dere garantert tilbake, men om dere har ødelagt et vindu eller en dør eller noe(ikke om det er naturlig slitasje eller om vinduet var ganske slitt fra før), så blir dette trukket fra depositumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper virkelig at du ikke har vært så lite lur at du har satt depositumet inn på hans private konto! Depositumet skal inn på en DEPOSITUMSKONTO, og KUN DEPOSITUMSKONTO.

Nå er det sjelden de helt store rentesatsene på en depositumskonto, men de skarve kronene som har akkumulert seg opp er også dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husleieloven

§ 10-1. Visning før flytting

I tiden før fraflytting plikter leieren i rimelig utstrekning å gi leiesøkende adgang for å se på husrommet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han kan ikke trekke fra depositumskontoen med mindre dere BEGGE er enige. Du må altså samtykke, enten ved å gå i banken sammen med ham eller å skrive under på et brev. Han kan ikke bare "ta" 5000 hvis han vil det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn82

Vi leier leilighet, og har gjort det av en mann i 10 mnd-er nå. Nå skal vi flytte til Sverige og har derfor sagt opp leiligheten. Men det som er så irriterende er at utleier maser om å ha visninger og at det må være rent og ryddig osv! Er dette vanlig? Jeg vil ikke gjøre han sur, så sa ja til en visning i dag! Regner med at han da er snill med depositumet (33000) vi enda ikke har tatt ut.

Rent og ryddig er en ting, men vi bor her og lager mat, og da skal alt liksom se helt perfekt ut :S Jeg har slitt vettet av meg i dag!

Når er det forresten vanlig å få tilbake depositumet?

Huseieren kan kreve at du har visninger, men kan ikke nødvendigvis kreve at du har visninger til hans tidspunkt. Derfor må han før hver visning hvis han er smart kontakte dere slik at dere i forkant av visningen får avtalt en visningsdato og ett klokkeslett.

At han krever at det er 100% strøkent til visningen kan jeg forstå, men kan kreve at du blir informert i god tid før visningen, og har all anledning til å si nei til hans foreslåtte tidspunkter.

Derimot om han skal ta depositumet ditt, så skal han kan vise til defekter og eller utestående betalinger før han kan kreve så mye som en krone. Kan han ikke dette er han forpliktet til å utbetale hele beløpet til deg umiddelbart etter du har flyttet ut. (Send han en skriftlig purring på samme dag som dere flytter ut, der han får 2uker på seg til å innfri depositumet, send denne rekkomandert til han. Da har du tørre sko dersom det blir en twist)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har definert tidspunkter for visning allerede i leiekontrakten. Det er veldig greit å forholde seg til. Der står det noe sånt som at i oppsigelsesperioden skal utleier ha tilgang til visning x antall ganger (husker ikke helt, tror det er fire) fortrinnsvis på mandager eller lørdager klokka 18-20, etter nærmere avtale. Vi skal ha beskjed minst tre døgn i forveien, men begge parter skal være fleksible i forhold til f.eks. hvis vi er bortreist eller lignende. Det er lurt å ha en god kontrakt der man er forberedt på det meste.

Når det gjelder depositum så forventer dere vel ikke å få det utbetalt før dere har flyttet? Depositum betales jo ikke ut før man har vasket seg ut av leiligheten, fått godkjenning av huseier og overlevert nøkler. Først DA er man utflyttet og kan få tilbake depositumet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Står nok i kontrakten at du plikter til to eller tre visninger. Dagtid, kveldstid og en helg.

Ellers er jo alle klar over at dere flytter. Det jeg gjorde, var å sette flytteeskene inntil en vegg, og da det begynte å skrante på møbler, satte jeg eskene oppå et bord, slik at alt rundt var åpent og luftig.

Et normalt rent og ryddig kjøkken/bad burde da ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en husvert som krevde 12000 av depositumet på 18000, enda vi ikke hadde ødelagt noe som helst. Det hang en ødelagt lampe her når vi kom, vi kasta (dessverre), ellers krangla han på at taket var vasket slik at skjoldene i malingen kom til synet - da mente han at vi burde betale for en ny maling av taket (og det var ikke vi som hadde malt taket i utgangspunktet) - og diverse lignende, ubrukelige krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg ser det som blir skrevet overnevt her.

Jeg skjønner at du synes det er slitsomt, but that's life.

Men det kan jo ikke alltid passe for deg heller, det er jo forståelig. Du kan gjerne komme med behov for hvile og pakketid mellom intervallene av visning. Det er jo slik at man må ta behov til hverandre, selv om man har plikter. (Vi er jo alle mennesker!).

Lykketil I Sverige! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg ser det som blir skrevet overnevt her.

Jeg skjønner at du synes det er slitsomt, but that's life.

Men det kan jo ikke alltid passe for deg heller, det er jo forståelig. Du kan gjerne komme med behov for hvile og pakketid mellom intervallene av visning. Det er jo slik at man må ta behov til hverandre, selv om man har plikter. (Vi er jo alle mennesker!).

Lykketil I Sverige! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...