Gå til innhold

Blomster til jul


Orthia

Anbefalte innlegg

For meg hører det julen til med svibler og amaryllis. Jeg pleier ofte å kjøpe løk med en liten spire, men bommer ofte på blomstringstidpunktet.

Kan noen fortelle meg når jeg skal kjøpe løken for å få vakre blomster til jul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil også ha amaryllis, men har dessverre utviklet allergi for den.

Full av elveblest sist jeg kjøpte amaryllis ( i fjor til jul) :grine: ! Så da var naboen min så heldig at hun fikk den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg vil også ha amaryllis, men har dessverre utviklet allergi for den.

Full av elveblest sist jeg kjøpte amaryllis ( i fjor til jul) :grine: ! Så da var naboen min så heldig at hun fikk den.

De selger falske amaryllis på nille-butikkene,de er veldig fine og ser HELT ekte ut...løp og kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De selger falske amaryllis på nille-butikkene,de er veldig fine og ser HELT ekte ut...løp og kjøp!

Sikkert, at de ser helt ekte ut?? Hmmm, får ta en titt i morgen da kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei hei, jeg jobber i blomsterbutikk og nå er det masse amarylisløker i butikken som såvidt har begynt og spire.

Hvis du vil ha de til jul ville jeg nok kjøpt de nå. Du kan la de stå litt fremme og hvis de vokser veldig fort hos deg ville jeg satt de kjøligere, da forsinker du nemlig voksingen. Så du kan egentlig avgjøre selv hvor fort du vil ha de fram. Husk at rundt omkring i butikkene står de i kjølerom om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, jeg får kjøpe amaryllis i morgen. Gjelder dette svibler også?

Stemmer det at man kan regulere hvor lange stilkene skal bli ved å begrense vannmengden? Hva er i så fall "passe" vanning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo det stemmer det med vannmengden!! Men svibler ville jeg ventet med. Jeg kjøper svibler den siste uka før julaften for de vokser jo så utrolig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

... men vær forsiktig med vanning uansett - dersom du vanner før knoppen kommer opp, kan den sette seg fast (helt sant!), og kommer aldri opp. Løken har matpakke, og trenger ikke så mye hjelp for å komme opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er ingen blomsterkjenner, så hva har amaryllis med jul og gjøre? Er ikke det en potteplante som er i hvitt eller rosa? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen blomsterkjenner' date=' så hva har amaryllis med jul og gjøre? Er ikke det en potteplante som er i hvitt eller rosa? :klø:[/quote']

For meg er amaryllis juleblomst. Tror også at høsten og jula er høysesong for den blomste (eller tar jeg helt feil??).

Har pleid å kjøpe de som får mørkerøde blomster, de er veldig dekorative.

Til tross for allergiutbrudd i fjor har jeg gått til anskaffelse av to amaryllisplanter. Har enda ikke hatt noen reaksjoner, så jeg håper det var de avskårne jeg reagerte på. Takk for tipset Bjørnsdatter :D !

-----------------------------------------------------------

Ellers kjøper jeg hvit azalea til jul, og julestjerner (en rød, og to-tre hvite).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...