AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #1 Skrevet 14. juni 2011 Har en crosstrainer hjemme,og jeg synes den er helt jævlig. Ofte greier jeg bare ti min,før jeg må ha en pause. Forbrenner ca 50kcal på fem min. Kan jeg ta pause innimellom for å forbrenne like mye som om jeg hadde stått en time i strekk?
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #2 Skrevet 14. juni 2011 Nei, det handler om treningsintensitet og puls over tid.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #3 Skrevet 14. juni 2011 Nei, det handler om treningsintensitet og puls over tid. Men når crosstraineren teller 50 kcal på fem min, og jeg tar en ny runde meg 5 min og den viser 50 kcal, da forbrenner jeg vel 100 kcal uansett om jeg har pause? Forbrenner jeg mer hvis jeg holder det gående?
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #4 Skrevet 14. juni 2011 Det lurer jeg også på..... Brenner man 20 kalorier og tar det mange ganger så blir vel regnestykket det samme?
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #5 Skrevet 14. juni 2011 Nå sier jo alle ekspertene at en får best fettforbrenning av å trene intervaller med max puls, så nei, jeg vil ikke kalle 10 min her og 10 min her for trening.. Bevegelse, ja. Trening, nei. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #6 Skrevet 14. juni 2011 Det lurer jeg også på..... Brenner man 20 kalorier og tar det mange ganger så blir vel regnestykket det samme? Hvis det utelukkende handler om kalorier så er det kanskje det samme, men ikke hvis du ønsker bedret kondisjon.
hypergirl Skrevet 14. juni 2011 #7 Skrevet 14. juni 2011 Hvis det utelukkende handler om kalorier så er det kanskje det samme, men ikke hvis du ønsker bedret kondisjon. Nei, selv om det handler utelukkende om kalorier, er det ikke det samme. Med mindre du er veeeeeeldig dårlig på å presse deg selv og bare dasser avgårde i et bedagelig tempo uannsett hvor lenge du holder på. Men ved økt puls får du også økt forbruk av kalorier. Ved å holde på i 5 min klarer du ikke å komme opp i rare pulsen. 5 min er jo ikke oppvarming engang. Men dersom dette er det eneste du klarer å motivere deg til, så er det bedre enn ingenting. Men jeg vil anbefal deg å holde ut litt mer enn 5 min....
sequin Skrevet 14. juni 2011 #8 Skrevet 14. juni 2011 husk at det cross-traineren sier er et ca-tall. Å få pulsen opp er det ideelle for fettforbrenning og for å holde forbrenningen i gang. En forbrenner mer om pulsen ligger på 130 i en time enn om den ligger i 160 i noen minutter.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #9 Skrevet 14. juni 2011 Jeg har trykket inn vekt, og har en pulsmåler på crosstraineren. Når jeg holder på 5-10 min svetter jeg mye, og pulsen er høy. Leste en plass at intervalltrening var bra, og det blir vel en form for intervaller? Det er vel bedre å presse seg i 10 min, enn å daffe en time? Antal kcal blir totalt det samme. http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/livsstil/intervalltrening-18479.html
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #10 Skrevet 14. juni 2011 Beinhard kondisjonstrening høres kanskje ikke ut som noen stor fettsluker, og i praksis kommer da heller ikke utbyttet i form av høyere fettforbrenning, men snarere fordi du forbrenner store mengder kalorier når du gir gass. En ekstragevinst ved intervalltrening er at kondisjonen blir betydelig bedre. I kjølvannet av det følger også økt evne til å bruke kroppsfett som energikilde, selv ved ganske høy intensitet. På sikt vil den intensive kondisjonstreningen smitte gunstig av på det øvrige treningsutbyttet. I døgnet etter den beinharde treningen vil kroppen kjøre med høyere stoffskifte mens den restituerer seg. Denne ekstrabonusen kan komme helt opp i et par hundre kalorier, slik at du forbrenner 1500 ekstra kalorier på en måned hvis du trener intensiv kondisjon to ganger i uken
hypergirl Skrevet 14. juni 2011 #11 Skrevet 14. juni 2011 Jeg har trykket inn vekt, og har en pulsmåler på crosstraineren. Når jeg holder på 5-10 min svetter jeg mye, og pulsen er høy. Leste en plass at intervalltrening var bra, og det blir vel en form for intervaller? Det er vel bedre å presse seg i 10 min, enn å daffe en time? Antal kcal blir totalt det samme. http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/livsstil/intervalltrening-18479.html At du rekker å få så veldig høy puls på 5-10 min tviler jeg på. 5-10 min er den tiden du burde bruke på å varme opp, og å få pulsen sakte men sikkert opp. det er uten tvil bedre å holde på 1 time med evnt intervall, enn å bare holde ut 5-10 min, for så å gjøre noe annet en stund, og så ta 5-10 min igjen.
sequin Skrevet 14. juni 2011 #12 Skrevet 14. juni 2011 Jeg har trykket inn vekt, og har en pulsmåler på crosstraineren. Når jeg holder på 5-10 min svetter jeg mye, og pulsen er høy. Leste en plass at intervalltrening var bra, og det blir vel en form for intervaller? Det er vel bedre å presse seg i 10 min, enn å daffe en time? Antal kcal blir totalt det samme. http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/livsstil/intervalltrening-18479.html Det blir en slags intervall ja, men det er nok ikke noen gode intervaller. Det ideelle når en trener intervaller er at pulsen skal ligge på 85%-95%av maks hjertefrekvens, og at "pausene" skal ligge på 70%av maksimal hjertefrekvens. Og det er ganske mye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå